Philips PM3232 scoop geen beam meer (Toestel of techniek)

door Gerald @, 20-10-2021, 19:47 (918 dagen geleden)

Hoi, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb gezocht naar vergelijkbare items maar kan alleen deze vinden; 42582

Ik gebruik al jaren de Philips PM3232 voor het balanceren van mijn eigenbouw model straalmotoren. Echter gisteren wilde ik hem weer gebruiken maar ik zie geen beam meer. Normaal hoorde ik bij aanzetten ook een lichte piep die er nu ook niet meer is. Ik ben bang dat de buis simpelweg kapot is maar is er hier iemand die een mogelijke fix heefd?

Ik ben meer mechanieker dan electronicus maar ik ben niet vies van metingen.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Gerald

[image]

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2021, 19:53 (918 dagen geleden) @ Gerald
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2021, 20:01

Die piep komt meestal uit de schakelende voeding. Mogelijk start die niet meer. De buizen raken niet zomaar defect.Devoeding is niet gelijk aan een moderne schakelende voeding, maar heeft een soort balansomvormer aan boord, die op enkele kilohertzen werkt.
Dat geeft aan de uitgang minder moeite met het afvlakken van de spanningen.
Je hebt geen scope (meer). Met een andere kun je meteen zien of de schakeling nog werkt, of dat het probleem verder zit.
De doc kun je downloaden bij Elektrotanya.
https://elektrotanya.com/showresult?what=philips+pm3232&kategoria=All&kat2=All

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-10-2021, 22:01 (918 dagen geleden) @ Gerald

Vrij uitgebreide probleem analyse en oplossingen worden in een ander
forum prima uitgelegd.
Lees rustig door om er tips en truuks uit te halen.

merk op de ideeën om de 1500V te meten.
Pas op dat je de zaak goed isoleert.

Ook in die draad wordt begonnen met controle van de voedingsspanningen zelf.
Daar beginnen we altijd mee, begin bij het begin.
Daarna wordt over gestapt op de hoogspanning en de kaskade ook wel tripler genoemd.

Philips PM 3232 repair

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door robot797 @, Rijssen, 20-10-2021, 22:36 (918 dagen geleden) @ Gerald

ola
even een vraag over je straal motoren
heb je er al 1 lopend?

--
Groeten Peter Veldman

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Gerald @, 21-10-2021, 09:40 (917 dagen geleden) @ robot797

Allen, bedankt voor jullie reactie, ik ga er mee aan de slag. Vooral de link naar meerdere reparaties erg handig!

Ik had de scoop reeds open en schoon geblazen van stof en vervuilingen. De stof viel uiteindelijk wel mee, ik gebruik het ding maar af en toe, ongeveer half jaarlijks een uurtje en dan gaat'ie weer terug in de kast. Hoofdspanning is er wel, de transformator wordt warm en de back-ground verlichting werkt ook. Het is alleen erg stil bij de buis... Misschien 1500 volt circuit, we gaan het de komende dagen eens bekijken.

(Mocht ik er niet uitkomen, zijn deze scoops nog op de 2de hand markt te vinden?)

Ik hou jullie op de hoogte!


@Peter; ik vlieg al jaren succesvol met deze motoren. Ik ben modelbouwer maar het bouwen van straalmotoren vind ik wel het leukste aan deze hobby en doe ik al zo'n 25 jaar. Ze lopen best betrouwbaar, max toeren 120.000rpm, 20kg stuwdruk voor onder andere een grote F16 van 3 meter. Ja, andere hobby ha ha ha!

Groetjes,
Gerald

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door gert van wee @, Achterveld, 21-10-2021, 13:01 (917 dagen geleden) @ Gerald

Geweldige hobby!

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door robot797 @, Rijssen, 21-10-2021, 20:00 (917 dagen geleden) @ Gerald

oh wow
ik ben jalours
die motoren zijn namelijk onbetaalbaar voor mij

--
Groeten Peter Veldman

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Gerald @, 08-11-2021, 21:13 (899 dagen geleden) @ robot797

Voor mij ook, daarom maak ik ze zelf! :-)

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Martina @, 26-10-2021, 00:10 (913 dagen geleden) @ Gerald

Jeetje.... dat is kicken.....
zou best wel eens bij je willen meekijken als je vliegt,,,

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Gerald @, 09-11-2021, 10:30 (898 dagen geleden) @ Gerald
Gewijzigd door Gerald, 09-11-2021, 10:33

Hoi, ik heb besloten om de power unit, de voltage multiplier te gaan vervangen. Ik lees links en rechts dat deze toch wel een zwakke schakel is in de PM3232 en niet echte ingewikkeld te vervangen. De mijne ziet er op het oog ook niet zo fris meer uit maar dat hoeft natuurlijk niet zoveel te zeggen. Ik heb niet de apparatuur om hem door te meten maar vervangen kost niet zoveel en op het eerder aangegeven reparatie draadje staat heel mooi aangegeven hoe dat te doen, ik ga het gewoon proberen.

Echter heb ik wat moeite om de juiste componenten te vinden (Behalve dan bij chineese aanbieders, dat kan toch wel lokaal zou je zeggen) Het gaat dan met name om de 4000 volts diodes, ik vind ze lokaal niet hoger dan 1000V.

Kan iemand me helpen aan de volgende onderdelen of een linkje waar ik ze kan bestellen?
10 x Hoogspannings dioden 4000V 250mAh DO41 GP0240
10 x Capacitor 470pf 4000V

Uit het reparatie draadje:
"However, I bought 470pF 4kV caps and GP0240 diodes, which are rated for 4kV and 250mA"

Alvast bedankt voor de moeite om mee te kijken!

Groetjes,
Gerald

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door hanswal @, Hoorn, 09-11-2021, 11:48 (898 dagen geleden) @ Gerald

Gerald,

Kijk je wel eens op Marktplaats? Er wordt sinds 21 oktober een werkende PM3234 aangeboden. Lijkt mij een prima vervanger en je bespaart jezelf het reparatiegedoe. En nee, ik bied deze scope niet aan. Veel te modern:-D

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Philips PM3232 scoop geen beam meer

door Gerald @, 09-11-2021, 13:15 (898 dagen geleden) @ hanswal

Bedankt voor je bericht Hans, die had ik nog niet gezien nee. Ik knutsel sowieso graag dus dat beetje solderen maakt mij niet uit, vroeger ook wel eens printjes gemaakt voor motor regelaars.

Maar ik zal eens kijken of het wat is, het is ook een reparatie geval maar misschien enkel al handig om de power unit over te zetten.

Grt,
Gerald

powered by my little forum