Samsung DCB-H380R kabeldecoder (Algemeen)

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 08-11-2021, 15:09 (899 dagen geleden)

Beste forummers,

Ik heb twee stuks Samsung DCB-H380R kabeldecoder.
Eén heeft probleemloos gewerkt, de ander bleek al defect toen ik hem kocht.

Het exemplaar dat goed was heeft inmiddels ook de geest gegeven en het merkwaardige is dat ie nu dezelfde fout vertoont als het exemplaar dat al bij aanschaf defect was.

Om kort te gaan:
1) Beide decoders starten goed op maar na ca. 25 seconden schakelen ze automatisch op stand-by.
2) Na ca. 35 seconden schakelen ze weer in (opstart-fase) en na ca. 15 seconden schakelen ze weer naar stand-by.
3) Na ca. 35 seconden schakelen ze weer in en de hele voorgaande cyclus 2) herhaald zich eindeloos.
Deze cyclus is niet te doorbreken tenzij de netspanning wordt afgeschakeld.

Wie kan mij aan een oplossing helpen? Ik bezit de servicedocumentatie, daar staat veel schemamateriaal in maar weinig begeleidende beschrijving. Het zijn nogal complexe (digitale) apparaten waarbij je bij de vele (grote) chips niet goed een beeld krijgt wat de functie van elk daarvan is.

Ik heb al op internet gezocht naar oplossingen. De fout komt duidelijk vaker voor maar nergens is een oplossing te vinden. Wel de opmerking dat betreffende decoder een "draak van een apparaat" is die je maar beter kunt weggooien.

Wie weet hier een oplossing? Het apparaat wat bij mij jarenlang probleemloos goed gefunctioneerd heeft zou ik graag weer hersteld zien en als het even kan de andere ook, dan kan die op reserve.

Ik vermoed een hardwarefout, want software-updates die eventueel de oorzaak zouden kunnen zijn zijn er al jaren niet meer geweest. Waar moet ik naar grijpen? Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Vr. groet, Ron

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Otto @, Drenthe, 08-11-2021, 15:54 (899 dagen geleden) @ Ron Kremer

Lijkt veel op een rotte voeding. Heb je de elco's in de voeding als gecontroleerd?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 08-11-2021, 16:31 (899 dagen geleden) @ Otto

Lijkt veel op een rotte voeding. Heb je de elco's in de voeding als gecontroleerd?

Hallo Otto, de elco's zijn nog niet onderzocht.
Ik zal er eens wat nieuwe in zetten als test.
In ieder geval bedankt voor de suggestie.

Vr. groet, Ron

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ad Zijlmans @, Made, 08-11-2021, 17:43 (899 dagen geleden) @ Ron Kremer

Ron,

Doet het probleem zich voor bij gebruik op de Ziggo kabel?

Ik heb hier ook 2 exemplaren die ik tot voor enkele weken probleemloos heb gebruikt. Zijn op hetzelfde moment dit gedrag gaan vertonen. Volgens berichten op het Ziggo gebruikersforum zou het herstarten door Ziggo veroorzaakt worden..

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Samsung-digitale-kabelontvanger-DCB-H380R-reset-zichzelf-s...


Met vriendelijke groet,

Ad Zijlmans

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door snameroc @, Etten Leur, 08-11-2021, 18:03 (899 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Heb je in plaats van 5555 al eens geprobeerd met 4444. Lijft hij dan wel aan?

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ad Zijlmans @, Made, 08-11-2021, 19:11 (899 dagen geleden) @ snameroc

5555 met smartcard en 4444 Free-To-Air, beide geven hetzelfde probleem.
Als ik het volgende artikel mag geloven, gaan er nog meer volgen..

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-zet-oude-decoder-buitenspel/

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 08-11-2021, 18:42 (899 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Doet het probleem zich voor bij gebruik op de Ziggo kabel?

Ad, ik heb hier inderdaad Ziggo kabel.
Dat geeft te denken als het probleem door hen veroorzaakt wordt.
In ieder geval dank voor je inbreng.

Vr. groet, Ron

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 08-11-2021, 21:08 (899 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Volgens berichten op het Ziggo gebruikersforum zou het herstarten door Ziggo veroorzaakt worden..

Dat onderschrijf ik inmiddels. De decoder, beide in mijn geval, blijft aan staan zodra de kabel er niet op aangesloten is. Daar reken je totaal niet op maar dat is wel de status, de fout zit dus niet in de decoders. Nu maar hopen dat Ziggo nog met een oplossing komt. Volgens reactie van Ziggo op hun gebruikersforum is een "Onderzoek gestart" en is de status als volgt:"We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak."

Vr. groet, Ron

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 08-11-2021, 19:57 (899 dagen geleden) @ Ron Kremer

Heb er ook eentje, dezelfde kuren.
Blijkbaar verstoort door Ziggo, dus weer iets de afvalbak in.

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2021, 20:20 (899 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door soundman2, 08-11-2021, 20:21

Binnenkort alle analoge FMsetjes die op Ziggo zijn aangesloten waardeloos.
Voor zover ik weet, zijn er zoals bij TV wel het geval is, geen radio's te koop met een digitale CAI tuner aan boord. Ik heb mijn Revox B780 het leven verlengd met het digitale Ziggo tunertje van Humax. Werkt goed.
Voordeel is , dat de TV niet aan hoeft, of dat je een zender blind moet zoeken op het digitale tv kastje. Het tunertje heeft een display en afstandsbediening, optische en snaloge uitgangen. Een apparaat met een aux ingang is voldoende.

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door MarcelvdG @, 08-11-2021, 21:14 (899 dagen geleden) @ soundman2

Op een FM-radio kun je tenminste nog een eigen antenne aansluiten.

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2021, 22:25 (899 dagen geleden) @ MarcelvdG

Tja, wordt al minder als je geen fatsoenlijke buitenantenne kunt plaatsen en populaire zenders, zoals radio5 worden niet eens via de etherFM uitgezonden.

Samsung DCB-H380R kabeldecoder

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 14-11-2021, 09:28 (894 dagen geleden) @ Ron Kremer
Gewijzigd door Ron Kremer, 14-11-2021, 10:16

De status, volgens een moderator uit de Ziggo gebruikers community, is als volgt: ... Het onderzoek voor het probleem met de Samsung H380R loopt op dit moment nog. Helaas heb ik nog geen update, maar we laten het uiteraard meteen in dit topic weten als er meer bekend is...het bericht is van 14-11.
Zodra mij meer bekend is zal ik dat hier publiceren.

Vr. groet, Ron

powered by my little forum