Grundig Mandello 8 (Toestel of techniek)

door ruuter, 24-05-2011, 19:25 (4728 dagen geleden)

Hallo,

ik heb bij mijn ouders een Grundig Mandello 8 staan, hij doet het prima, alleen de platenspeler draait niet. Is er een handleiding voor of wat kan de oorzaak zijn. De naald gaat keurig in de groef, allleen draait hij niet. wie weet raad?

Grundig Mandello 8

door soundman2 @, Wouw, 24-05-2011, 21:32 (4728 dagen geleden) @ ruuter

Voor zover ik me kan herinneren, paste Grundig destijds Philips loopwerken toe.
daar moet je dus wel wat vinden.
Draait de motor van de pick-up? Die zou best vast kunnen zitten als die lang heeft stilgestaan en het smeermideel van de lagers verdroogd is.
Als je de motor los wil testen, bedenk dan dat die vaak op 110 volt draait in die meubels!

Soundman2

Grundig Mandello 8

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24-05-2011, 23:11 (4727 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Philips loopwerken? Bij mijn weten heeft Grundig veel Dual platenspelers in zijn meubels en combinaties toegepast die overigens inderdaad op 110V draaide.

Groeten,
Paul

--
[image]

Grundig Mandello 8

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 25-05-2011, 06:09 (4727 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Verdicom, 25-05-2011, 06:28

Hallo Henk en Paul,

Grundig gebruikte Dual spelers in de luxere meubels.
In de 'goedkopere' zoals de Como en Mandello juist weer Philips, zoals de 22GC036. Dit naast elkaar.

En inderdaad 110 Volt via de primaire kant van de trafo.
Philips deed dat in z'n meubels ook zo.

Reden: bij wijziging van de netspanning hoefde alleen de stand van de caroussel op het radio chassis te worden aangepast.
Er moet een sticker zitten op de onderkant van de pick-up hoe je dit kunt aanpassen als je deze 'los' wil gebruiken.

Groet,
Han

Grundig Mandello 8

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-05-2011, 06:11 (4727 dagen geleden) @ ruuter
Gewijzigd door Willem.H.N., 25-05-2011, 06:12

Hallo,

ik heb bij mijn ouders een Grundig Mandello 8 staan, hij doet het prima, alleen de platenspeler draait niet. Is er een handleiding voor of wat kan de oorzaak zijn. De naald gaat keurig in de groef, allleen draait hij niet. wie weet raad?

Zoals je omschrijft werkt de motor wel omdat het de p.u.arm wel op
de plaatgroef legt?
Er zal dan iets met een tussen wiel zijn die de plateau niet aandrijft.
Alles vrij maken van vermoedelijk dik vet.
grt.willem.

Grundig Mandello 8

door soundman2 @, Wouw, 25-05-2011, 14:30 (4727 dagen geleden) @ Willem.H.N.


Zoals je omschrijft werkt de motor wel omdat het de p.u.arm wel op
de plaatgroef legt?
Er zal dan iets met een tussen wiel zijn die de plateau niet aandrijft.
Alles vrij maken van vermoedelijk dik vet.
grt.willem.

Dat is toch curieus. Voor zover ik weet wordt het wisselmechaniek aangedreven door het plateau. dat zou dus moeten draaien als de arm correct beweegt.


Soundman2

Grundig Mandello 8

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-05-2011, 14:40 (4727 dagen geleden) @ soundman2

Zoals Ruuter omschrijft zou je toch denken dat de arm wel netjes op de plaat
wordt gelegt maar niet draait,of lees ik het niet goed.;-)
grt. willem.

powered by my little forum