schema VDO (Toestel of techniek)

door rudy wouters, 26-05-2011, 15:28 (4726 dagen geleden)

hallo iedereen
weet er iemand waar ik schema's van VDO instrumenten kan vinden
op mijn oldtimer motorfiets die ik pas gekocht heb staat een VDO toerenteller die defect is en zou deze willen terug namaken want de print was al eens herstld geweest denk ik of een poging want na uitbouwen vielen er onderdelen uit en de print is echt rot en onbruikbaar,het mag ook een ander schema zijn als ik het kan gebruiken is het goed
maw ik zoek een schema van een elektronische toerenteller voor 6 volt niet te ingewikkeld maar iets dat echt werkt
ik zou het draaispoelinstrument dat ik nu heb hergebruiken,als ik het aansluit op de diodetest van mijn digitale meter wijkt het een stukje uit dus zal wel ok zijn,het meet een weerstand van ongeveer 160 ohm,hoe kan ik weten hoeveel ampere het instrument is?ik had een schema op het net gevonden en deze schakeling gebouwd maar werkt totaal niet dit was een schema voor een 1mA draaispoelinstrument,dat van mij kan veel groter zijn mischien
dus een vdo schema zou ideaal zijn voor een nieuwe print te maken maar een ander mag ook
groeten,rudy wouters

schema VDO

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 26-05-2011, 16:01 (4726 dagen geleden) @ rudy wouters

,hoe kan ik weten hoeveel ampere het instrument is?

groeten,rudy wouters

Hallo Rudy .... zet een mA-meter in serie met je instrument en als veiligheid nog een weerstand van pakweg 10K in serie en hang dit aan een regelbare DC-voeding.
Regel dan de spanning omhoog tot je instrument 'einde schaal' aanwijst en dan kan je op je mA-meter de stroom aflezen.

Groeten ... Hugo Sneyers

schema VDO

door rudy wouters, 26-05-2011, 18:21 (4726 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

hallo hugo
bedankt
ik heb het zojuist gedaan en kom op 10mA wat toch wel veel is

groeten,rudy

schema VDO

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-05-2011, 22:29 (4725 dagen geleden) @ rudy wouters

hallo Rudy.
voor een aanwijsinstrument is dit idd vrij veel , tenzij het een hele oude oldtimer betreft. Over welk jaar spreken we? kan je eens een foto posten?

groeten


Kris

schema VDO

door rudy wouters, 28-05-2011, 17:29 (4724 dagen geleden) @ kris

hallo kris het is een jaren 70 motorfiets van het merk jawa
normaal zit er een toerenteller op van het huismerk PAL maar deze is vervangen geweest door een VDO
ik heb de meettest gedaan zoals hugo had aangegeven en ik kom aan een stroom van 10mA,nu heb ik wel gezien dat op de meter 01 gedrukt staat,wat volgens mij dan 0,01 zou kunnen zijn dus 0,01A
ik heb me al rot gezocht naar VDO informatie maar niets gevonden ivm de draaispoelinstrumentenwaarde[image]
ik heb ondertussen een alternatief schema gevonden van een 10mA
en ga dit nu nabouwen
daarna nog het één en ander moderniseren zoals een transistorontsteking,elekronische knipperlicht en wat verlichting veranderen naar led om zoveel mogelijk stroomverbruik te verminderen ivm de 6 volt installatie
zo zie je er is heel wat mogelijk met onze hobby
groeten uit Baal,rudy wouters

schema VDO

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-06-2011, 23:26 (4718 dagen geleden) @ rudy wouters

beste Rudy,
In wezen heb je voor deze teller niet veel elektronica nodig; een gelijkrichterbrug en een aangepaste condensator (in functie van het max toerental)
groeen

Kris

PS: ik rij ook met een zesvolter...

powered by my little forum