Philips L4X05T - Geen ontvangst (Toestel of techniek)

door Dominic, 26-05-2011, 15:34 (4726 dagen geleden)

Ik heb gister een L4X05T op de kop getikt bij de plaatselijke kringloop.

Normaalgesproken verzamel ik alleen buizenbakken maar deze trok mijn aandacht.

Uiteraard geen batterij aanwezig en zo te zien heeft er in een ver verleden wel een keer een batterij in gelekt.

Nu, de radio aan m'n labvoeding gehangen en spanning opgeschroefd naar 9 volt DC. Resultaat, niets.

Schaalverlichting werkt en ook de pickup ingang doet het prima. Verder geeft de radio op geen enkele band ontvangst ook geen ruis, hij blijft doodstil.

Heeft iemand een schema of tips ?


Dominic

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door ruudtx @, Utrecht, 26-05-2011, 15:59 (4726 dagen geleden) @ Dominic

Zo heb ik er ook een, wwarschijnlijk een RF transistor, zoals de mixer, OC 170 die de bekende sluiting heeft, sluiting tussen aansluitdraden en blikken huis.
Bij geconstateerde sluiting is oplossing aansluitdraad afscherming, aan huis, loshalen, of tor vervangen.

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door TransistorTube, 26-05-2011, 16:09 (4726 dagen geleden) @ Dominic

Hallo Dominic,

De reden van het niet functioneren kan divers zijn... Van een kapotte speaker, tot een koptelefoon-ingang die niet goed meer werkt.
Van een printbreuk tot een slechte elco....
Maar, .............er is een storing die voor de hand ligt:-D :

Deze radio,s waren mede uitgerust met OC 170 transistoren in het HF gedeelte.
Deze transistoren zijn te herkennen aan de 4 aansluitingen, ipv. van 3 aansluitingen....
En een blikken behuizing........
Deze transistoren hebben de onhebbelijkheid om intern sluiting te gaan maken na vele jaren.
Doen ze eigenlijk allemaal, ook de N.O.S. exemplaren...:fir
Soms wil het helpen om de extra ,massa aansluiting door te knippen of los te solderen.
Ik heb zo zelf meerdere radio,s met deze torren weer op gang geholpen:||: .
Op het internet zijn ook nog methodes te vinden die met behulp van een condensator ontladen deze sluiting kan opheffen.
Die methode heb ik nog niet gebruikt......
Wanneer je goed kijkt, zul je zien dat deze torren op de onderzijde 4 aansluitingen hebben. 3 staan dicht bijelkaar, de 4e staat iets verder van de rest aan de rand van de transistor.
Die 3e in het rijtje met aanluitingen(naar het midden van de transistor) die moet je eens doorknippen...:th
Misschien heb je dan gelijk ontvangst!
We horen het wel van je.:-D

Vriendelijke groeten,:m: Trannie T.:m:

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door Dominic, 26-05-2011, 18:16 (4726 dagen geleden) @ TransistorTube

Kort inspectierondje leert mij dat de OC170 al in het verleden vervangen is, op die plek zit een OC45 (3 van de 4 gaatjes gebruikt).

Positie is tussen de spoelbussen in klopt dat ?

Verder zoek ik nogsteeds een schema.

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door Armand @, Belgiƫ, 27-05-2011, 06:59 (4725 dagen geleden) @ Dominic

Dominic,

Het schema kan je hier downloaden www.radiotechniek.nl
Je moet wel eerst een account aanmaken tenzij je al geregistreerd bent.
Het registreren is kosteloos.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door ruudtx @, Utrecht, 27-05-2011, 16:18 (4725 dagen geleden) @ Dominic

Ik denk niet dat een OC 170 zomaar door een OC 45 vervangen kan worden.
Het gaat om de eertse trap, mixer oscillator.
Een bekende meting is na te gaan of de oscillator werkt. Hou een 2e radio vlak bij de oscillatorkring, stem af op "lege"frequentie, draai aan de te repararen radio en luister naar de 2e radio of je fluittoontjes of andere geluiden hoort tijdens het draaien. Doe dit op MG.

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door Dominic, 31-05-2011, 21:14 (4721 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Dominic, 31-05-2011, 21:19

Beste Ruud,

Ik heb de radio truuk net even uitgevoerd en ook even een scoop eraan gehangen maar de oscillatorkring is gewoon dood op wat ruis na.

Dat de 170 niet door een 45 vervangen kan worden was ik zelf ook al bang voor.
Ik heb inmiddels 3 stuks oc170 aangeboden gekregen waarvan 2 nieuw, die ga ik dit weekend even inbouwen. Hopelijk hebben die geen problemen.

Ook heb ik van een mede forummer de service documentatie gekregen. Ik hou jullie op de hoogte.


Dominic

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door ruudtx @, Utrecht, 01-06-2011, 15:39 (4720 dagen geleden) @ Dominic

Heel goed.
Ik zou de OC 170's voor plaatsing wel even nameten op sluiting met huis.

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-05-2011, 19:59 (4725 dagen geleden) @ Dominic

Hallo Dominic,

Ik heb een spelende L4X25T voor je staan (gratis), ziet er hetzelfde uit als de L4X05T.

Er ontbreekt een metaal plaatje om de knoppen, er is een aan/uit tuimel schakelaar op gefabriekt plus een luidspreker uitgang en het schaalkoord ligt er af, desnoods zet je de binnenwerken over want de kast is ook niet je dat namelijk.

Hij speelt luid en duidelijk op alle banden als je de afstemcondensator met de hand bediend van binnen want het koord ligt er dus af.

Kan voor je mee naar Driebergen of Hoenderloo.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door ruudtx @, Utrecht, 28-05-2011, 17:05 (4724 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als Dominic geen belangsteling heeft neem ik m graag van je over.
Ik heb nog een L4x25t staan waarvan de onderste print, de lf versterker, behoorlijk is aangetast door een lekkende batterij.
ruud

Philips L4X05T - Geen ontvangst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-05-2011, 18:34 (4724 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud,

Als ik maandagavond van Dominic nog geen reactie heb ontvangen is de radio voor jouw.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Philips L4X05T gereserveerd.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-05-2011, 17:41 (4722 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[ Geen tekst ]

--
Hans van Kampen

Philips L4X05T gereserveerd.

door Dominic, 31-05-2011, 21:11 (4721 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Dominic, 31-05-2011, 21:18

Beste Hans,

omdat ik schijnbaar iets niet had ingevuld is mijn account geblokkerd geweest door het forumbeheer.

Ik wil je bedanken voor het aanbod van de radio maar ik heb inmiddels als 3 OC170's op de kop getikt.

Dominic

powered by my little forum