oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit (Algemeen)

door jackwiel77 @, eindhoven, 10-01-2022, 13:52 (836 dagen geleden)

Ik heb op marktplaats voor weinig geld een leader lbo-5880 scoop gekocht, de scoop heeft 10 jaar stil gestaan (mancave) en nu ik hem aan wil zetten vliegt de zekering eruit, het apparaat ziet er vanbinnen nog perfect uit, zijn er mensen met de zelfde ervaring hier op het forum??

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2022, 14:16 (836 dagen geleden) @ jackwiel77
Gewijzigd door soundman2, 10-01-2022, 14:49

Dat is geen simpel hobby scoopje. Nog een schema's gevonden.
Op het net aansluiten met een gloeilamp van bijv 60 Watt in serie, dan kun je primair en secundair van alles meten aan bijv het voedingsdeel.
Vaak staan er condensatoren over de lichtnet aders, meet die eens door op sluiting.
Ben je (nog) niet thuis in electronica, zoek dan hulp.

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door jackwiel77 @, eindhoven, 10-01-2022, 15:56 (836 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor het idee, een schema heb ik nog niet gevonden, maar ik ga vanavond met de lamp aan de gang

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Bredero @, Vlaanderen, 10-01-2022, 18:19 (836 dagen geleden) @ jackwiel77

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Goldline @, Oranjedorp, 10-01-2022, 18:36 (836 dagen geleden) @ Bredero

Helaas de gebruiksaanwijzing, geen schema van de voeding :-|
Maar wel handig indien de scoop werkt :)

--
Cees PA1DBA

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door gert van wee @, Achterveld, 10-01-2022, 19:55 (836 dagen geleden) @ soundman2

goedenavond,

dit is zeker geen simpel oscilloscoopje...een prachtig ding waarmee ook aan digitale logica schakelingen kunt meten.

voor het repareren heb je wel wat kennis en ervaring nodig, tenzij je thuis bent in dit soort (complexe) electronica.
misschien heb je geluk en is het iets eenvoudigs dat sluiting maakt aan de ingang.
ik begin altijd met goed kijken, wellicht zie je een onderdeel dat ter ziele is gegaan.

ik heb ook gezocht naar een schema,niets kunnen vinden.

er is hulp genoeg op dit forum, als je dat nodig hebt.

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-01-2022, 20:51 (835 dagen geleden) @ soundman2

gezien het verbruik van dit beest gaat een 60 watt lamp niet voldoende zijn.
Als TS een beginnend hobbyist is zou ik deze scoop terug van de hand (of achter de hand houden voor later) doen en een iets eenvoudiger model zoeken.

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2022, 21:25 (835 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 10-01-2022, 21:32

gezien het verbruik van dit beest gaat een 60 watt lamp niet voldoende zijn.
Als TS een beginnend hobbyist is zou ik deze scoop terug van de hand (of achter de hand houden voor later) doen en een iets eenvoudiger model zoeken.

Hoi Kris,
Dat advies had ik ook al gegeven.TS heeft ook niet aangegeven wat zijn vaardigheden op electronica gebied zijn.

Een netfilter bijv. is simpel te testen, maar als je niet weet wat het is........

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-01-2022, 20:14 (836 dagen geleden) @ jackwiel77

Beste ?,

Ik ken de scoop niet, maar kijk eens of er een netfilter inzit: mogelijk gaat het daar al mis door een doorgeslagen condensator. Als het een schakelende voeding is kan dat een probleem zijn, maar meestal komen die in een soort beveiligingsmodus terecht waardoor het apparaat niet werkt, maar de zekering heel blijft.
Als het een lineaire voeding is kun je alles na de transformator eens afkoppelen om in elk geval de transformator uit te sluiten. Maar ik zou eens beginnen met het netfilter.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Onno-I @, 10-01-2022, 20:47 (835 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Bij een schakelende voeding: de gelijkrichter, de reservoirelco (als hij 10 jaar stil heeft gestaan is dat een goede kandidaat).

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door jackwiel77 @, eindhoven, 10-01-2022, 21:53 (835 dagen geleden) @ jackwiel77

Hoi, ik ben geen expert in de Electronica, ik weet wel wat de componenten en filters inhouden, ik heb lang tv en recorders gerepareerd, maar heb op een gegeven moment een draai naar de computers gemaakt. Ik zie dat er in het apparaat (slecht) gesoldeerd is bij 2 componenten met 4 poten met - + en + -, zonder de printplaat uit te bouwen kan ik de nummers niet lezen

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2022, 22:28 (835 dagen geleden) @ jackwiel77

Dat lijken wel bruggelijkrichters te zijn.
Foto?

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Dave @, Omg. Leiden, 10-01-2022, 22:30 (835 dagen geleden) @ jackwiel77

Dat met die plussen en minnen klinkt als een bruggelijkrichter.
Als die sluiting heeft kan zomaar de zekering er uit vliegen.
De oorzaak daarvan kan bijvoorbeeld een lekkende elco zijn.

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Onno-I @, 11-01-2022, 13:36 (835 dagen geleden) @ jackwiel77
Gewijzigd door Onno-I, 11-01-2022, 13:40

"slecht gesoldeerd" kan ook betekenen soldeerverbindingen die slecht geworden zijn doordat de component te warm wordt.
Die kan door de warmte een keer sneuvelen. Een doorgeslagen bruggelijkrichter geeft doorgeslagen zekeringen.

De reden van warm worden kan een ontwerpfout zijn (iets te veel warmte in de brug) of een ander onderdeel (elco's bijv.) dat slecht is. Het verdient aanbeveling dit allemaal na te lopen. Bij gebrek aan schema is de voeding waarschijnlijk wel te doorgronden. Betrek er wel iemand bij die dit vaker heeft gedaan.

Als er gesoldeerd is en bruggelijkrichters vervangen, misschien was er een reden waarom ze sneuvelden (zie boven) of is er een verkeerd type in gezet.

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-01-2022, 12:48 (835 dagen geleden) @ jackwiel77

Hallo ???,

Het zou ook leuk zijn als je een echte naam geeft maar voorlopig doe ik het maar met ???. Je geeft niet aan waar je woont?

Je geeft aan dat je kennis van dergelijke apparaten gering is. Mijn advies is dus blijf er van af je maakt snel meer stuk.

Service documentatie van LEADER meetinstrumenten is moeilijk te vinden.

Je geeft geen woonplaats aan maar zou je in de buurt van Exloo (Drenthe) wonen dan zou ik wel een poging willen wagen om dit apparaat (GRATIS) te repareren. Uiteraard wel tegen betaling van eventuele onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Loek

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door jackwiel77 @, eindhoven, 11-01-2022, 16:15 (835 dagen geleden) @ loek

Hoi Loek, ik woon in eindhoven, dus dat is niet dichtbij, ik wil met deze scoop ook niet over een nacht ijs gaan, ik heb er dus geduld mee, ik weet uit mijn vorige reparaties, dat onderzoek belangrijker is dan solderen, wat ik zelf ga doen is de voedingsprint zover uitbouwen dat ik kan zien hoe alles in elkaar zit, ik maak er foto's van en post die hier, dus dit wordt zeker geen haastklus. bedankt voor je aanbod voor hulp in ieder geval, het zou leuk zijn als deze toch aparte scoop weer zou werken.

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-01-2022, 21:43 (834 dagen geleden) @ loek

Nicknames haat ik op fora’s maar we gaan er vanuit dat de persoon in kwestie Jack van der Wiel heet afkomstig uit Eindhoven wat laatste hij al zelf aan gaf.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

oscilloscoop leader lbo-5880, de zekering klapt eruit

door jackwiel77 @, eindhoven, 11-01-2022, 21:55 (834 dagen geleden) @ Hans van Kampen

12 punten

powered by my little forum