Trafozekering PM3216 (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 17:07 (834 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2022, 17:41

Mijn trouwe bondgenoot PM3216 heeft zomaar zijn diensten gestaakt. Vandaag helemaal stil. De in de nettrafo ingebouwde zekering is stuk. Van een thermozekeringetje verwacht je dat die bij te grote hitte in de trafo smelt, maar bij deze zijn zowel de twee draadjes inwendig en uitwendig kennelijk volledig verdampt. Er is niets van terug te vinden, Moet dus een fikse sluiting zijn geweest.
Evenwel heeft onderzoek uitgewezen dat alles in de scoop normaal functioneert.
Omdat er geen AC uit de trafo kwam heb ik de scope eerst getest met een andere geschikte trafo. De opgenomen secundaire stroom leek me best normaal, zo rond 1 A.
Met de originele trafo met een brugje over de zekering werkt de scoop helemaal ok.
De trafo staat altijd aangesloten op het net, want de aan/uit schakelaar zit aan de laagspannings zijde. Het enige wat nog parallel aan de primaire staat is een X condensator. Daar meet ik echter geen sluiting, Het is een groene Philips en volgens mij gaan die weinig stuk. Ik zet voor alle zekerheid toch maar een nieuwe, ik heb daar een bakje vol van, die blauwe Philips blokjes.
Maar wie heeft nog van die zekeringen? In het uiterste geval rest me alleen een normale glaszekering.
Met een nieuw exemplaar kan ik alles weer origineel houden.
Hoewel het vervangen van de zekeringen uitgebreid beschreven is, is van F101 geen 12NC vermeld.

Het schema van de voeding, het betreft F101 en C101 (220nF X)
Het rode ovaal is niet van toepassing.

[image]

De zekering in het houdertje, de aansluitdraadjes zijn compleet weg.

[image]

De zekering, waar twee gekruiste draadjes hadden moeten zitten.

[image]

De groene X-condensator.

[image]

Trafozekering PM3216

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-01-2022, 18:33 (834 dagen geleden) @ soundman2

Lijkt me geen thermische zekering maar gewoon een "normale"zekering alleen
omdat handiger is hebben ze die in de trafo gestoken zodat altijd de trafo gezekerd is.

Zo heb ik dat altijd opgevat.

Heb wel eens een grote glas zekering gedemonteerd en draadje overgezet in dit plastic
geval.

Glas zekering is simpel de kapjes te verwijderen.
Soldeerbout op kapje zetten tot de lijm warm genoeg is en schuif je het
kapje zo van glas af.

EN ik denk inderdaad dat wijs is die condensator te vervangen,
goed mogelijk dat deze even gespetterd heeft en nu de sluiting inwendig is
weggebrand.

Trafozekering PM3216

door snameroc @, Etten Leur, 13-01-2022, 18:45 (834 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb er nog enkele nos maar er zijn genoeg oude Philips apparaten waar je er een uit de trafo kunt halen.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 18:59 (834 dagen geleden) @ snameroc

Helaas heb ik wel een aantal oude Philipsapparaten, maar dan doen die niets meer.
Wil je een zekering aan mij over doen?
Verder dan maar via PM

Trafozekering PM3216

door snameroc @, Etten Leur, 13-01-2022, 19:33 (834 dagen geleden) @ soundman2

[image]

Ik hoop dat het plaatje gelukt is.
Ik heb er nog een stuk of 5 nos
Je mag er wel eenkomen halen

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 20:23 (834 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2022, 20:32

Ik stuur je een PM
Goede foto. Hier zie je de gekruiste draadjes wel zitten. Ik vraag me af waar de draadjes zowel binnenin als buiten naar de traolippen gebleven zijn. Ik hoefde de zekering niet los te solderen en zag hem eerst niet eens zitten, want ik vond de uitlopertjes niet. Na drie keer omdraaien an de trafo zag ik dan toch het houdertje,

Ik ben weer blij, zo blij

door soundman2 @, Wouw, 19-01-2022, 18:50 (828 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 19-01-2022, 19:02

Johan, bedankt

[image]
[image]

Ik ben weer blij, zo blij

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-01-2022, 19:22 (828 dagen geleden) @ soundman2

O, je stereocoder werkt weer :-D

Ik ben weer blij, zo blij

door soundman2 @, Wouw, 19-01-2022, 20:17 (828 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 19-01-2022, 20:40

Die deed het altijd al. Dat ding staat ook altijd aan en geeft een mooi patroontje op de scope.
Had ik ergens gelezen dat jij onlangs de voorganger hebt verworven, de PM6455?

Ik ben weer blij, zo blij

door snameroc @, Etten Leur, 19-01-2022, 22:47 (828 dagen geleden) @ soundman2

Geen dank hoor.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 18:51 (834 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2022, 19:09

Ik heb in het verleden wel die zekeringen gezien en dan waren de draadjes inwendig gekruisd en gesoldeerd met laag temperatuur tin. Wat hier in heeft gezeten, zou ik niet weten. Alle draadjes zijn weg en als een gewone glaszekering er flink tussenuit gaat, is het glazen buisje meestal wel zwart geblakerd, maar ook daar is hiervan niets te zien. Wel is bij een van de trafopootjes, waaraan de zekering vast zat iets van zwarte schaduw te zien, maar verder ook niets..
Wat zou het voordeel zijn, in het geval van een gewone zekering, om die tussen de
wikkelingen te leggen.?

Deze tekening komt uit de docu van de PM3215, volgens mij is dat dezelfde scope behoudens de bandbreedte (50MHz)

[image]
Op het insteekstukje van de zekering staat wel een 12NC 3122 137 55171 (zie foto)

Trafozekering PM3216

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-01-2022, 19:35 (834 dagen geleden) @ Maurice

Lijkt me geen thermische zekering maar gewoon een "normale"zekering alleen
omdat handiger is hebben ze die in de trafo gestoken zodat altijd de trafo gezekerd is.

Zo heb ik dat altijd opgevat.

dat waren echt wel thermische zekeringen. vervanging van het oude systeem, met externe bladveer en soldeerloodje uit de jaren 50/60, maar intussen is de nieuwe variant ook oud :-)

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 19:41 (834 dagen geleden) @ kris

Daar zat nog een variant tussen van bakeliet. In uitsparingen aan beide zijden van het plaatje zaten twee verende haakjes met een oogje. De twee oogjes werden voor een gaatje gebogen in de bakelieten uitsparingen en aan elkaar gesoldeerd.
De zekeringen op de foto kwamen daarna.

Trafozekering PM3216

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2022, 19:49 (834 dagen geleden) @ Maurice

EN ik denk inderdaad dat wijs is die condensator te vervangen,
goed mogelijk dat deze even gespetterd heeft en nu de sluiting inwendig is
weggebrand.

Daar sluit ik me bij aan. Het is een mixed dielectric condensator, het papier is langzamerhand gaar en het polyester slaat misschien ook zo nu en dan door.

Als soundman er zin in heeft, ben ik wel benieuwd naar een capaciteitsmeting van deze condensator. Die zegt vaak veel over de toestand.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 20:47 (834 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zowel op mijn Philips PM6303 (vierdraadsmeting) meet de C iets meer als 348 nF. Het apparaat meet Cp en Cs bij 1KHz.
Ook mijn LCR4080 geeft dezelfde waarde bij 1KHz. Bij 120Hz geeft de LCR 355nF aan.

[image]

Trafozekering PM3216

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2022, 21:05 (834 dagen geleden) @ soundman2

Interessant. Wat hoort de waarde te zijn? Als het oorspronkelijk een 330n is dan komt het een in de buurt maar aan de hoge kant (en dat kan aan het verouderen van het papier liggen). Het schema geeft echter 220n aan? In dat geval is hij behoorlijk gaar.

Trafozekering PM3216

door snameroc @, Etten Leur, 13-01-2022, 21:21 (834 dagen geleden) @ soundman2

Zit de condensator dan na de trafo zekering?

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 22:58 (834 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2022, 23:41

Zit de condensator dan na de trafo zekering?

Goede vraag,er zitten primair geen andere zekeringen in. De condensator zit op de spanningscaroussel. Ik moet dus fysiek even kijken hoe het in elkaar zit.
F101 zit wel in de trafo.

Trafozekering PM3216

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-01-2022, 23:11 (834 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als de sluiting er uit is gebrand heb je maar verlies van onmeetbaar gaatje in folie.

We noemen dat zelf herstellende condensatoren, precies de eigenschap hiervan toegepast in de Klasse X Y condensatoren.

Trafozekering PM3216

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2022, 23:38 (834 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-01-2022, 23:44

Klopt, ik ben op zoek naar grotere afwijkingen, buiten de normale tolerantie. Te hoog omdat het papier nat is (omdat het een mixed dielectric is, kan het zijn dat er alsnog geen lekstroom loopt als het papier nat is), of te laag omdat er vaker zelfherstellingen hebben plaatsgevonden of er een stuk losgebrand is.

Als het een 330n is die nu ongeveer 350n meet dan is er geen harde conclusie te trekken, maar zou ik hem alsnog wel vervangen omdat ik eerder te laag verwacht.

Als het een 220n is die nu ongeveer 350n meet, is hij behoorlijk gaar.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2022, 23:55 (834 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 14-01-2022, 00:05

Curieus, ik heb eigenlijk niet op de waarde gelet. Op de foto kun je het niet zien, maar de condensator is in tegenstelling wat in het schema staat niet 220nF, maar 330nF. De afwijking is dus eigenlijk verwaarloosbaar.
Ik heb de C al vervangen door een X condensator van 220nF, die had ik een aantal liggen van Philips.
De C kan volgens de docu wel degelijk de zekering er uit stoken, zolang de scope aan het lichtnet hangt en dat is bij mij al jaren. De aan/uit schakelaar van de scope zit aan de secundaire zijde van de trafo. Omdat de scope goed werkt met zijn eigen nettransformator ga ik er vanuit dat die niet stuk is. Het feit dat de draadjes in de zekering volledig verdampt zijn, kan m.i. ook niet veroorzaakt worden door de trafo. Bij een ernstige windingsluiting o.i.d. zal hij zich niet eenvoudig herstellen.
De werking van de scope zal met 220nF niet veranderen.

[image]

Trafozekering PM3216

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-01-2022, 17:46 (833 dagen geleden) @ soundman2

Ik had het over de sluiting in de condensator.

X type zijn zodanig bedacht dat er evt een doorslag tussen folie kan plaats vinden
echter deze brand er dan direct weer uit.

Zou je zo'n hele oude X condensator kunnen open halen zou je theoretisch dus diverse
gaatjes in folie kunnen aantreffen.

De theorie van dergelijke condensatoren is dus dat ze in alle opzichten nooit een
sluiting (langdurig) kunnen ontstaan.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2022, 18:32 (833 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 14-01-2022, 18:48

Ik had het over de sluiting in de condensator.

X type zijn zodanig bedacht dat er evt een doorslag tussen folie kan plaats vinden
echter deze brand er dan direct weer uit.

Zou je zo'n hele oude X condensator kunnen open halen zou je theoretisch dus diverse
gaatjes in folie kunnen aantreffen.

De theorie van dergelijke condensatoren is dus dat ze in alle opzichten nooit een
sluiting (langdurig) kunnen ontstaan.

Van de zgn Y condensatoren, wist ik wel dat ze in geval van een defect geen doorverbinding vormen.
Ik had al aangegeven dat ik de X condensator als reële mogelijkheid zag voor het defect raken van de zekering, daarom heb ik hem vervangen.
Hoewel ik diverse elonco boekjes heb van Philips, ook een uit 1983, komen de condensatoren daar niet in voor en moet ik dus ook elke technische beschrijving ontberen.

Trafozekering PM3216

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2022, 20:36 (833 dagen geleden) @ soundman2

Een X-condensator zou eventueel ook in sluiting mogen gaan, alleen door de constructie zal dat niet zo snel gebeuren.

Een eventuele stroompiek tijdens het wegbranden van een sluiting (zelfherstellen) zou groot genoeg kunnen zijn om een zekering te laten springen - als je in gedachten houdt dat het door het vergaan van het papier een kettingreactie kan zijn, die misschien door de aanwezigheid van polyesterfolie weer gestopt wordt. Een gewone papiercondensator gaat dan in rook op.

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2022, 23:04 (830 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 17-01-2022, 23:06

Hoewel ik recappen vaak een zinloze bezigheid vind, heb ik deze keer het primaire deel van de netvoeding volledig gerecapped:-D

Trafozekering PM3216

door henk vdb @, Breda, 19-01-2022, 19:00 (828 dagen geleden) @ soundman2

het primaire deel van de netvoeding...


Tja, wat is hier het primaire deel van de voeding? :-D

We hebben een trafo met primair geen enkele elco en er is een soort middendeel met 4 elco's...

Als je echt de NETVOEDING bedoelt is er dus niets gerecapped, of mis ik hier iets?!?

Trafozekering PM3216

door soundman2 @, Wouw, 19-01-2022, 20:01 (828 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 19-01-2022, 20:05

het primaire deel van de netvoeding...

Tja, wat is hier het primaire deel van de voeding? :-D

We hebben een trafo met primair geen enkele elco en er is een soort middendeel met 4 elco's...

Als je echt de NETVOEDING bedoelt is er dus niets gerecapped, of mis ik hier iets?!?

Heb je misschien het verkeerde schema? Primair, dus de netspanningszijde van de trafo bevat een caroussel voor de netspanningsinstelling, de temperatuurzekering in de trafo en een X-condensator. De X-condensator zit ook na de temperatuurzekering. In het geval dat deze condensator sluiting maakt zal deze de temperatuurzekering (F101), die uit twee zeer dunne veertjes bestaat eruit branden. Ik heb de X-condensator (C101)vervangen door een nieuwe en daarmee de primaire zijde volledig gerecapped.

[image]

Trafozekering PM3216

door henk vdb @, Breda, 19-01-2022, 20:14 (828 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 19-01-2022, 20:16

Ahaaa.....om de een of andere reden denk ik bij recappen gelijk aan elco's. Maar het is geheel duidelijk nu. :-)
Ik had dus inderdaad iets gemist...

Trafozekering PM3216

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2022, 21:24 (828 dagen geleden) @ soundman2

:-D :)

powered by my little forum