Transistoren gezocht (Gezocht)

door Arjan Havelaar @, 14-01-2022, 17:32 (833 dagen geleden)

Beste forumleden,

Een collega van mij is voor de reparatie van een draagbare radio op zoek naar de volgende transistoren:

2x AF124
3x AF126
2x AC127
3x AC128

Is er iemand die deze transistoren ter overname heeft?

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Transistoren gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-01-2022, 17:56 (833 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hoi Arjan,

Heb ik liggen, stuur me maar een PM. Prijs komen we wel uit ;-)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Transistoren gezocht

door Arjan Havelaar @, 14-01-2022, 18:14 (833 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Fijn dat je ze hebt liggen. Ik heb je een PM gestuurd.
Laat je het hier even weten als je die niet hebt ontvangen?

Met vriendelijke groet,

Arjan

Transistoren gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-01-2022, 10:38 (832 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Dag Arjan,

Ik heb je mail beantwoord, mocht je deze niet ontvangen hebben mail me dan opnieuw even.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Transistoren gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2022, 00:48 (833 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

wat heeft die radio meegemaakt, zodanig dat ze er allemaal aan zijn? ;-)

Transistoren gezocht

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2022, 14:45 (832 dagen geleden) @ kris

wat heeft die radio meegemaakt, zodanig dat ze er allemaal aan zijn? ;-)

230 volt op de batterijklemmen, of een hopeloze uitwisselsessie zonder kennis van het probleem.

Transistoren gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2022, 17:35 (832 dagen geleden) @ soundman2

Of een gevalletje snorharen (geranium tiktorren). Dat gaat steeds vaker voorkomen.

Transistoren gezocht

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2022, 17:38 (832 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De AF'jes wel, maar de AC'tjes?

Transistoren gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2022, 21:52 (832 dagen geleden) @ soundman2

Helaas... Ik denk dat TO-1 huisjes van Philips net als de beruchte TO-7 huisjes een vrijwel 100% faalkans hebben gegeven voldoende tijd, je merkt het alleen minder snel omdat ze vaak geïsoleerd opgesteld worden (uitgezonderd de types met koelblokjes). Het kan zijn dat er productieperiodes of Philipsfabrieken zijn die wel gewoon loodhoudend tin gebruikten, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden (opzch ook te weinig onderzoeksmateriaal).

Voorbeeld: Ik had voor mijn shop een flinke partij AC187's (geen AC188 erbij helaas, maar toch de moeite waard om online te zetten). Ongeveer 33% Tungsram en 67% Philips. Alle Philipsen maten enige mate van geleiding tussen pootjes en huisje. De Tungsrams maten perfect en staan dus nu in m'n shop maar de Philipsen liggen ergens op de plank uit te rusten. Als je er even mee tegen de tafel tikt dan meten ze weer goed, maar dan durf ik ze ook niet zomaar te verkopen.

Transistoren gezocht

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2022, 23:22 (832 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Helaas... Ik denk dat TO-1 huisjes van Philips net als de beruchte TO-7 huisjes een vrijwel 100% faalkans hebben gegeven voldoende tijd, je merkt het alleen minder snel omdat ze vaak geïsoleerd opgesteld worden (uitgezonderd de types met koelblokjes). Het kan zijn dat er productieperiodes of Philipsfabrieken zijn die wel gewoon loodhoudend tin gebruikten, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden (opzch ook te weinig onderzoeksmateriaal).

Voorbeeld: Ik had voor mijn shop een flinke partij AC187's (geen AC188 erbij helaas, maar toch de moeite waard om online te zetten). Ongeveer 33% Tungsram en 67% Philips. Alle Philipsen maten enige mate van geleiding tussen pootjes en huisje. De Tungsrams maten perfect en staan dus nu in m'n shop maar de Philipsen liggen ergens op de plank uit te rusten. Als je er even mee tegen de tafel tikt dan meten ze weer goed, maar dan durf ik ze ook niet zomaar te verkopen.

Dan is het zeker de moeite waard om moderne si exemplaren te monteren. Meestal is na het opnieuw instellen van de bias (soms een weerstandje aanpassen) wel een betrouwbaar resultaat te bereiken.
Alle transistoren die nu nog op de plank liggen zijn immers ook hoogbejaard.

Transistoren gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2022, 00:33 (832 dagen geleden) @ soundman2

Hoogbejaarde transistoren kunnen opzich prima zijn, zolang ze maar niet van Philips zijn en/of in een ander huisje zitten. De Tungsrams waar ik over schreef, lijken qua constructie meer op Siemens. Dus met een soort lang TO-18 huisje in het koelblokje. Die huisjes zijn probleemloos, en TO-1's van andere fabrikanten dan Philips waarschijnlijk ook.

Transistoren gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15-01-2022, 18:08 (832 dagen geleden) @ soundman2

230 V hoeft niet eens, heb wel eens een toestelletje op de werkbank gehad waar (heel even? ;-)) een adapter met verkeerde polariteit was gebruikt.
Vindt germanium spul ook niet echt fijn. :-(
m.vr.gr.
Anton van den Oever

powered by my little forum