Blu ray via dvd surround speler? (Algemeen)

door Gino @, Vogelenzang, 19-01-2022, 17:31 (834 dagen geleden)

Ik heb een gewone dvd speler met surround sound op onze tv aangesloten. Het beeld blijft achter bij blu ray.

Nu heb ik een gewone blu ray speler zonder surround.
Is er een mogelijkheid om de blu ray te kijken op de tv via de surround set?

Beide hebben één HDMI aansluiting.

Of wordt het een surround set blu ray speler?

Blu ray via dvd surround speler?

door henk vdb @, Breda, 19-01-2022, 18:20 (834 dagen geleden) @ Gino
Gewijzigd door henk vdb, 19-01-2022, 18:22

Hallo Gino,

een gewone DVD-speler is een SD-formaat apparaat. Een blu-ray speler is een HD-apparaat. Ga je blu-ray afspelen VIA een DVD-speler dan kan dat alleen werken als de blu-ray speler ook SD-video kan afgeven OF als de DVD-speler het HD-signaal kan omzetten naar SD. Op deze manier komt er dus GEEN HD-video op je TV. Vandaar dat de kwaliteit ALS het al werkt minder is dan wanneer het als HD-video weergegeven wordt.

Blu ray via dvd surround speler?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2022, 21:23 (834 dagen geleden) @ Gino

Ik verwacht dat er uit de HMDI en/of optische SPDIF uitgang van de bluray wel gewoon surroundsignaal komt of dat dat zo in te stellen is.

Als je schrijft dat de DVD-speler surround heeft, bedoel je dan dat die zelf een luidsprekerset eraan heeft hangen?

Blu ray via dvd surround speler?

door Gino @, Vogelenzang, 20-01-2022, 15:52 (834 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja, de gewone dvd speler heeft een set luidsprekers die rondom in de kamer staan. De blu ray speler is een exemplaar zonder de surround aansluitingen.

Dus het plan is een blu ray te kijken met het surround geluid van de dvd speler (indien mogelijk). :-)

Blu ray via dvd surround speler?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-01-2022, 18:03 (833 dagen geleden) @ Gino

Dan is het handig om te weten of de HDMI een ingang of een uitgang is, zal wel een uitgang zijn, of wat er verder nog aan ingangen op de surroundset zitten. Merk en type is het snelst, als het om een model gaat dat een beetje online vindbaar is.

Blu ray via dvd surround speler?

door henk vdb @, Breda, 21-01-2022, 17:00 (833 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 21-01-2022, 17:02

Het is dan ook nog de vraag of je beeld en geluid synchroon gaat krijgen als je ze via verschillende apparaten die de signalen digitaal omzetten gaat verwerken....proberen en hopen maar.

Blu ray via dvd surround speler?

door Gino @, Vogelenzang, 21-01-2022, 17:30 (832 dagen geleden) @ Gino

En toen liet ik op MP tegen een blu ray speler surround aan voor een klein prijsje. Dat wordt dan de oplossing.

Ik dacht dat een blu ray speler geen gewone dvds afspeelt, maar dat blijkt na wat inlezen wél te kunnen. We hebben hier een redelijke verzameling gewone dvds dat vind ik jammer als die waardeloos worden.
Vandaar mijn hybride poging met 2 spelers.

Dank voor het meedenken.:-)

Blu ray via dvd surround speler?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-01-2022, 20:20 (832 dagen geleden) @ Gino

Ah, dat laatste stukje had ik even niet door. Inderdaad, de belangrijkste schijfjessystemen zijn downwards compatible. Een DVD-speler speelt CD's af, een bluray speler speelt DVD's en CD's af.

powered by my little forum