Identificeren hoogspannings connector (Algemeen)

door M. van Dijk @, Moergestel, 22-01-2022, 22:06 (831 dagen geleden)
Gewijzigd door M. van Dijk, 22-01-2022, 22:14

Beste forumleden,

Een aantal maanden geleden heb ik een Engelse Wallis 0-30kV / -30-0kV regelbare voeding op de kop getikt (uit ongeveer begin jaren 80). Deze werd verkocht als kapot, maar na het doorbruggen van een aantal connecties op de "remote" connector en het vervangen van een transistor in het stroombegrenzing circuit lijkt de voeding correct te werken (tot zover ik kan meten).

Op de achterkant zit een coax connector. Ik kan nergens vinden wat voor type dit is en ik heb niks in mijn bakjes liggen wat erop past. Het schroefdraad is ongeveer 23,5 mm breed en is erg grof.

De connector zelf is jammer genoeg niet te vervangen. Alle hoogspanning gerelateerde zaken zitten ingegoten in siliconen en plastic, inclusief de connector zelf.

Nu aan jullie de vragen:
Weet iemand toevallig wat voor connectortype dit is?
En heeft iemand toevallig de male variant van deze connector die ik over zou kunnen nemen?
(de binnen isolator hoeft niet persé hetzelfde te zijn, het kraagje met de schroefdraad is verreweg het belangrijkste)

Hier zijn nog een aantal gerelateerde foto's:
De diameter:
[image]

Het schroefdraad:
[image]

En de voeding zelf:
[image]

Met vriendelijke groeten,
Mareijn

Identificeren hoogspannings connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-01-2022, 00:26 (831 dagen geleden) @ M. van Dijk

Wat in kan vinden onder Hoogspannings connectoren is de
"Millen High Voltage Connector"
The part numbers are 37001-C for the Shell & 37001-D for the flange
This HV connector set is found on many HF Amplifiers like the RL Drake L4-B.

Er is er 1 op EBay (Bijna gratis zoals verwacht-NOT)

Maar als je verder in die richting zoekt vind je meer.

Zoek ieder geval datasheet op of schroefdraad werkelijk overeen komt,
heb ik niet gedaan, ziet er zo van afstandje redelijk identiek uit.

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 23-01-2022, 01:00 (831 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice, bedankt voor je snelle reactie

Op het eerste gezicht lijkt die 37001 inderdaad erg op de connector die ik zoek, maar ik heb ergens op een obscure Amerikaanse site de dimensies gevonden van de shell (37001C) en die zijn als volgt:

[image]

De buitenkant van de shell is 3/4 inch (ongeveer 19mm), dus dat is al kleiner dan wat de schroefdraad zou moeten zijn...

Identificeren hoogspannings connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-01-2022, 01:35 (831 dagen geleden) @ M. van Dijk
Gewijzigd door Maurice, 23-01-2022, 01:40

Jammer,

Ik zie nu de YT video en is nogal een gevaarte die stekker.
Mag ook wel met die 30kV

Wallis VCS 103/3 power supply

Neem contact op met die Wim wie weet is hij er al achter welke plug het is.

Maar t zal een heeel speciaaltje zijn.

Zoek ook op EEVblog en je vind dat hij schema nagetekend heeft.
Mogelijk dat die van jouw gelijkenis vertoond
Immers die van hem gaat tot 10kV zo te zien.

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 23-01-2022, 01:58 (831 dagen geleden) @ Maurice

Ik kwam deze video en forum post ook al tegen! Ik heb zijn schema's gebruikt om mijn voeding te repareren. Op de HV module, de shunt weerstand en sommige kleuren van de draden na is het exact dezelfde voeding.

Ik zie wel in het einde van de video dat hij een losse draad in de connector steekt om bij de hoogspanning te komen... Ik denk dat dat duidt op het feit dat hij ook de andere kant van de connector niet heeft.

Het is wel een goed idee om een berichtje te sturen, de video is immers meer dan 6 jaar oud. Misschien dat hij met een andere goede oplossing gekomen is.

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 23-01-2022, 17:03 (831 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb vandaag bericht terug gehad van Wim. Blijkbaar is die connector praktisch onvindbaar. Ik denk dat ik een poging ga wagen om met een draaibank het juiste schroefdraad in een messing bus te draaien, als dat niet werkt wordt het weer zoeken naar een andere oplossing... In ieder geval bedankt voor het meezoeken :-D

Identificeren hoogspannings connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-01-2022, 17:13 (831 dagen geleden) @ M. van Dijk

Probeer dan een kunststof wartel te vinden waar je de inhoud uit verwijderd,
dat gebruik je om de kabel te klemmen, dan een of andere pen of ander
stuk kunststof wat je als binnen huls kunt gebruiken, immers de kabel moet flink diep
de plug in zo te zien van de video.

Uiteraard iets van coaxkabel gebruiken ivm de isolatie.
Misschien dat RG58 of 59 gewoon prima werkt.

Dit is zo'n klusje waarbij alle creativiteit wordt vereist.

Identificeren hoogspannings connector

door Goldline @, Oranjedorp, 23-01-2022, 23:30 (830 dagen geleden) @ Maurice

zo'n opgerold stuk hoogspanningskabel uit een K7 ?

--
Cees PA1DBA

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 24-01-2022, 00:04 (830 dagen geleden) @ Maurice

Ik ga ermee aan de slag. Ik heb het een en ander uit kunnen meten, nu wachten tot de teflon en messing rondstaf binnen is... Voor die hoogspanningskabel heb ik inmiddels al een adresje in Duitsland gevonden.

Identificeren hoogspannings connector

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 25-01-2022, 09:05 (829 dagen geleden) @ M. van Dijk

Voor die hoogspanningskabel heb ik inmiddels al een adresje in Duitsland gevonden.

Bougiekabel doet makkelijk 30 kV, bij de meeste (auto)onderdelenhandel ook per meter leverbaar.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 25-01-2022, 12:39 (829 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Als ik het goed heb is dat geen coax... Voor dit soort spul zijn die paar euro's meer me de extra veiligheid wel waard;-)

Mareijn

Identificeren hoogspannings connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-01-2022, 19:18 (829 dagen geleden) @ M. van Dijk

Ja een vochtige bougie kabel kan zomaar even "prikken"

Vandaar dat mij de coax kabel ook beter is.

Reden dat menig TV HV kabel ook Coax is, tevens dan ook ivm capaciteiten, vandaar de rol coax wat je in TVs vind.

Maar goed, ervaring zal leren of een Bougie kabel voldoende is.:-D

Ken de stromen niet van deze voeding

Identificeren hoogspannings connector

door M. van Dijk @, Moergestel, 25-01-2022, 21:36 (828 dagen geleden) @ Maurice

De voeding is begrensd tot 1mA. Alhoewel het niet heel schadelijk zal zijn, kan me nog wel heel goed herinneren hoe hard de spanning uit de bobine van een Tomos brommer kan bijten... Wellicht niet gevaarlijk, maar wel pijnlijk zat om het proberen te mijden :-P.

Ik heb ook nog even gekeken naar RG-58 en RG-59, maar blijkbaar zijn die goed tot 15kV DC. Ik zat aan een van deze twee te denken:

https://www.koax24.de/en/product-info/hv-wire/overview/30-kv/540mm-30kv.html
https://www.koax24.de/en/product-info/hv-wire/overview/30-kv/034mm2-30kv.html

Wel is de minimale afname 10 meter, wie weet dat de rest nog een keer van pas komt in de toekomst :-D.

Identificeren hoogspannings connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-01-2022, 23:44 (828 dagen geleden) @ M. van Dijk
Gewijzigd door Maurice, 25-01-2022, 23:46

Hmm is natuurlijk binnenwerk wat van zo'n RG58 uit foam achtige kern kan bestaan en dus lucht bevat.

Ouderwetse TV HV kabel is de kern veel harder van.

Zou dan niet een oude Tv Coaxkabel voldoende zijn?
75 Ohm heeft een grotere afstand tot de buitenmantel.

Aangezien je voeding toch begrenst is , is dat experiment waard.

Buitenmantel beschermd toch de zaak en kan alleen inwendig gaan spetteren.

OF, je neemt wél die bougie kabel en pakt van oude coax kabel de buitenmantel
en werkt die er omheen.

Wel de betere aardmantel die fijnmazig is, niet die goedkope gama kabel met 3 tiertjes.

powered by my little forum