'Vingergevoelige' Y-versterker (Algemeen)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 25-01-2022, 14:35 (829 dagen geleden)

Probleem is de verticale eindtrap in een Philips PM3265 oscilloscoop.

Een 2kHz sinus ziet er uit als op onderstaande foto. De sinus is om een of andere reden gemoduleerd met een hf-signaal.

[image]

De fout zit in de verticale eindversterker.
Als ik mijn vinger op de zwarte connector (rechtsonder op de foto) hou krijg ik een keurig beeld.

[image]

Op deze connector komen enkel voedingspanningen, dus geen signaal.
Maar..... als ik met bvb. een balpen (lichtjes) op de connector duw blijft het probleem.

Mottig is dat er op de print niet gemeten kan worden terwijl ze in de oscilloscoop zit (staat ook zo vermeld in de service handleiding). Op de foto zie je dus de zijkant van de print.

Alvast dank voor jullie aandacht en mogelijke tips.

Johan

'Vingergevoelige' Y-versterker

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-01-2022, 16:57 (829 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door loek, 25-01-2022, 17:03

Hallo Johan,

Zoals jij het beschrijft lijkt het er op dat de voeding aan het genereren is. Dit komt meestal door dat afvlak elco's slecht geworden zijn.

Ik probeerde aan een schema te komen om te zien wat voor voeding er in zat maar je moet door allerlei hoepels springen (inloggen etc) dus daar ben ik mee gestopt.

Op de foto lijkt ook of de voeding stekker er niet goed in zit?

Heb je de voedinspanningen gemeten? Meestal is dat een goede indicator of er wel of geen probleem is met de voeding.

Verder zou je even op bepaalde voeding punten tijdelijk een condensator kunnen aanbrengen met ongeveer dezelfde waarde als in de voeding zelf zit. Gaat het probleem dan weg dan is het bijna zeker dat de condensatoren in de voeding slecht zijn. Uiteraard de tijdelijke elco's met uitgeschakeld apparaat aanbrengen!!!

Als het een voedingsprobleem is dan moet er ook een verklaring zijn waarom alleen de Y-as dit verschijnsel heeft. Ik bedoel dus zie je aparte voeding delen voor de Y-as?
(Helaas heb ik geen schema anders had ik wat meer kunnen beredeneren)

Veel succes met vriendelijke groet,

Loek

'Vingergevoelige' Y-versterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-01-2022, 19:13 (829 dagen geleden) @ loek

Dacht ik ook direct aan, Voeding.

'Vingergevoelige' Y-versterker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 25-01-2022, 19:44 (829 dagen geleden) @ Maurice

Loek, Maurice,

dank voor het meedenken.

De connector zit in elk geval goed. Ik ga de voedingspanningen nog eens extra na zien. Bij een eerdere controle leek daar niet speciaals te zien. Enkel wat rimpel (pulsjes van pakweg 10 .. 15 mV). Het 'vingergevoelig' zijn komt me vreemd over. Ik meet verder. en hou jullie op de hoogte. Zo leren we van elkaar.

Grts - Johan

'Vingergevoelige' Y-versterker

door henk vdb @, Breda, 25-01-2022, 20:38 (829 dagen geleden) @ JohanB

Hier wat plaatjes, helaas lijkt jouw verticale eindtrap print ietswat anders:

Verticale eindtrap:

[image]

[image]

Voedingsprint (secundair):

[image]

[image]

'Vingergevoelige' Y-versterker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 26-01-2022, 15:46 (828 dagen geleden) @ henk vdb

Henk, ook aan jou: dank voor het meedenken.
Op de tekening staat een klein toegevoegd printje. Dat zit niet op de printplaat in de oscilloscoop die ik hier heb. Voor de rest is het dezelfde print.

Ik ga eerst toch even verder zoeken richting voeding. Wordt vervolgd.

Johan

'Vingergevoelige' Y-versterker

door JohanB @, Sleidinge (BE), 02-02-2022, 18:23 (821 dagen geleden) @ JohanB

Vervolg:

- Het fenomeen komt via de voeding. Niet van de voeding, dezelfde spanningen worden ook in bvb. de tijdbasis gebruikt en die werken prima.
- Het schema, dat Henk meegaf is hetzelfde als wat ik heb maar klopt niet volledig met de print (Philips ....)
- Bij meten op de connector, met een andere oscilloscoop via probe 1:10, op elke voedingspanning, verdwijnt het probleem. Moeilijk verder meten onder die voorwaarden.

Oplossing:

Ik heb alle voedingspanningen bij de zwarte conncector ontkoppeld naar massa met condensatortjes van 100pF.

Resultaat is een keurig beeld.

Daar houdt het even op. Is wel een herstelling 'à la guerre comme à la guerre' :-)

Grts - Johan

'Vingergevoelige' Y-versterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2022, 19:05 (821 dagen geleden) @ JohanB

Zo is dat , dan maar zo.

Zeer goed mogelijk dat er ergens een aarding niet helemaal top is.
of toch een voedings elko niet lekker is.

Immers de basis is dat voor AC de DC voeding feitelijk een kortsluiting zou moeten zijn.

Als werkt is ook goed.

powered by my little forum