informatie component gezocht (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-02-2022, 17:19 (832 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Voor een mede hobbyist ben ik op dit moment bezig met de reparatie van een Tektronix spectrum analyzer type 7L5.

De instelling van de "Frequency span" werkt niet. Dit is een gecombineerde knop waar ook de "resolution" mee wordt ingesteld. Op de foto's 1 en 2 zie je de samenstelling van deze knop.

[image]

[image]

De onderdelen die voor de "Frequentie span" instelling zorgen zie je op de foto 3,4 en 5.


[image]
[image]

[image]

De draaiknop beweegt het zwarte schijfje dat goed te zien is op foto 4. In deze zwarte schijf zie je maximaal 5 gaatjes zitten.

Aan de kant van het metalen plaatje zit een IC LED bron met 5 licht puntjes. Het LED-zend IC heeft 2 aansluitingen. Aan de andere kan van de zwarte schijf zit een IC met de ontvangers. Dit IC heeft 6 aansluitingen. En volgens de service documentatie worden 5 aansluitingen gebruikt voor de codering. Beide IC's hebben ongeveer d4e maat van 6*6mm

Er is niets gespecificeerd van het ontvang of zend IC. De service documentatie geeft alleen maar aan welke code per stand op de 5 draden staan. Uit het schema heb ik wel kunnen opmaken dat het zend IC aan één kant aan aarde zit en de andere kant krijgt een spanning van +15 V of 0V.

Na wat metingen weet ik wel bijna zeker dat de LED-lichtbron defect is. Ik heb deze ook aangesloten op een externe voeding uiteraard met een weerstand in serie (1K) en er loopt geen enkele stroom.

Als ik tijdens het bedrijf met een zal (led) lamp de ontvanger belicht dan zie ik reacties in de waarde van "Frequentie span"dus ik denk dat de ontvanger wel werkt.

Nu heb ik gezocht op internet maar nergens kan ik bijvoorbeeld iets van deze knopo vinden. Maar ook niet van dat soort LED/ ontvang IC's. Is het bijvoorbeeld infra rood?

Heeft één van jullie zoiets gezien ergens?

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2022, 19:34 (832 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2022, 19:37

Het is ofwel een led met een lichtgeleidend blokje en 5 lensjes of mogelijk zelfs 5 leds in serie. Of het rood of IR is kun je het beste uitproberen.
Als het blokje los kan (niet gelijmd en er zit maar een led in, zou je de defecte led eruit kunnen vijlen of boren en een nieuwe led met twee componenten er in lijmen.

Misschien zijn vijf SMD leds op dun print of isolatiemateriaal een oplossing. 0402 smd leds zijn erg klein.

informatie component gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2022, 19:50 (832 dagen geleden) @ loek

De encoders die ik ken zijn het IR leds welke daarin toegepast worden.
Betreft dan encoders met foto schijven met de coderingen er op.

Je kunt natuurlijk SMD leds gebruiken maar let op het lensje.
Dat geeft toch een bundeling van licht door de gaatjes.

Je kunt natuurlijk bekijken nu met diverse lichtbronnen van ledjes
wat beste stroom door de ontvangers geeft.

Maar ik denk 10-1 dat het IR leds zijn.
Is immers niet meer dan een lichtsluisje maar dan meerdere op een rij.

informatie component gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2022, 20:27 (832 dagen geleden) @ loek

Osram Opto SFH 4949, 950nm IR LED Array, Miniature

Vind ik bv wel maar in DIL uitvoering.
Mogelijk dat TEK iets heeft aangepast met wat lijm en een vijltje

Gaat natuurlijk met name om de Lens afstand van de leds

Ook bij MOUSER vind ik een 3 IR array
[image]
[image]

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2022, 22:32 (832 dagen geleden) @ Maurice

Ik vrees dat dat DIL led array toch te dik is, als ik naar de foto's kijk. Als je SMD leds gebruikt gaat het waarschijnlijk gewoon goed. Er wordt niet met de leds geschakeld. De leds zitten dicht bij de schijf, zodat strooilicht de opto niet kan bereiken.

informatie component gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-02-2022, 22:42 (832 dagen geleden) @ loek

Hallo forum lezers,

Ik heb de LED-bron losgehaald en wat foto's gemaakt met de elektronische loop.

Je kan op de foto duidelijk zien dat de 5 LEDS in serie geschakeld zijn.

De lengte van het IC is 6,5 mm de breedte is 5,4 mm en de dikte is 1,8mm.

[image]

[image]


[image]


Je zou toch zeggen dat een fabrikant deze LEDS gemaakt heeft en dat ze nog ergens te koop zijn?

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie component gezocht

door Gate42 @, Vlijmen, 05-02-2022, 08:53 (831 dagen geleden) @ loek

Het doet mij ook denken aan encoders die ik vroeger veel gebruikte om posities, snelheden e.d. van kleine elektromotoren te bepalen.

Heb veel gebruik gemaakt van HP Encoders uit de HEDS HEDL Serie, bijv. Type HEDS5500.

[image]

Die HP encoders maken gebruik van roterende schijven met kleine sleuven erin. Op deze wijze werden 512 ... 4096 pulsen per omwenteling gegenereerd.

Kan me zomaar voorstellen dat daar ook kleine LEDs in gebruikt worden.

Ik heb ze niet meer liggen, maar wellicht triggert dit iemand?

informatie component gezocht

door Doeve @, Borgercompagnie, 04-02-2022, 23:33 (831 dagen geleden) @ loek

Heb Rens Lester al geprobeerd, woont in Assen. Heeft een huis vol Tex.

--
HJD

informatie component gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-02-2022, 12:35 (831 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 05-02-2022, 12:40

Hallo Forumlezers,

Ik heb de 5 LEDS stuk voor stuk kunnen controleren. Zoals je op de foto's zag zaten de LEDS op koperen (vergulde) stripjes. Deze stripjes waren aan de zijkant na wat vijlen bereikbaar. Met een naald heb ik zo via een externe voeding de LEDS kunnen controleren en ja er is er één die het niet meer doet. Op 10 Volt met 1K in serie en drie LEDS loopt er 5mA. De LEDS branden rood. Ik denk dus dat het hier niet gaat om infra rood maar gewone LEDS.

Of zit ik met deze beredenering er naast en kunnen deze rode LEDS ook infra rood afgeven?

Graag jullie reactie met vriendelijke groet,

Loek

informatie component gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2022, 12:54 (831 dagen geleden) @ loek

Loek, ga uit van de opnemer.

Pak een rode led en bekijk schakelgedrag opnemer.
oude afstandsbediening en kijk hoe daarop de opnemer reageert.

informatie component gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-02-2022, 16:12 (831 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik had al eerder testen gedaan met de ontvanger. Als je met een zaklantaarn (met LED) er op schijnt dan zie je reacties op de instelling van de "frequency span". Ik kan bijna alle waarde tevoorschijn toveren. Doe ik ditzelfde met een gewone rode LED dan zie ik ook veranderingen. Ik vind wel dat je behoorlijk veel licht nodig moet hebben om een reactie te krijgen. Maar ook met de kleine heldere LED kan ik niet direct schijnen op de ontvanger.

Ik heb maar één infra rood LED deze is ook nog dikker dus ik kan hem niet zo dicht bij de ontvanger brengen. Maar er komt geen enkele reactie met deze infra rood LED.

Ik denk toch dat het om normaal LED licht gaat.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie component gezocht

door MarcelvdG @, 06-02-2022, 11:17 (830 dagen geleden) @ loek

Hallo Maurice,

Ik had al eerder testen gedaan met de ontvanger. Als je met een zaklantaarn (met LED) er op schijnt dan zie je reacties op de instelling van de "frequency span". Ik kan bijna alle waarde tevoorschijn toveren. Doe ik ditzelfde met een gewone rode LED dan zie ik ook veranderingen. Ik vind wel dat je behoorlijk veel licht nodig moet hebben om een reactie te krijgen. Maar ook met de kleine heldere LED kan ik niet direct schijnen op de ontvanger.

Ik heb maar één infra rood LED deze is ook nog dikker dus ik kan hem niet zo dicht bij de ontvanger brengen. Maar er komt geen enkele reactie met deze infra rood LED.

Ik denk toch dat het om normaal LED licht gaat.

Met vriendelijke groet,

Loek


Apart dat het niet werkt met infrarood. Als de ontvanger gewone silicium fotodiodes zou gebruiken en geen optisch filter, zou een infrarood-LED bedoeld voor afstandsbedieningen net zo goed moeten werken als een rode LED. Maar goed, het belangrijkste is dat het werkt met rood.

informatie component gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-02-2022, 13:17 (830 dagen geleden) @ MarcelvdG

Hall Marcel,

Een verklaring dat infra rood niet werkt kan ook zijn dat ik niet voldoende dicht bij kan komen met deze (dikke) LED.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2022, 15:08 (829 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door soundman2, 07-02-2022, 15:11

Het omgekeerde werkt kennelijk wel. Zal wel van de spectrumbandbreedte van de detector afhangen.
Bij mijn oude werkgever hebben we ooit eens een kaatjeslezer gemaakt voor geperforeerde kaartjes. Daar zaten IR leds en ontvangers in. De IR leds waren tamelijk duur in vgl met rode leds.
Mijn idee om de rode leds te gebruiken heeft het echter toen niet gehaald, omdat op termijn de perforaties in het kaartje IR doorlatend kunststof zou worden. Dat laatste is niet meer gebeurd, omdat de techniek het systeem al had ingehaald.

informatie component gezocht

door MarcelvdG @, 07-02-2022, 23:33 (828 dagen geleden) @ soundman2

Volgens Einstein moeten de fotonen genoeg energie hebben. Bij rood licht hebben de fotonen meer energie dan bij infrarood, dus op zich is het niet gek dat het werkt met rood licht - mits er niet ergens een optisch filter (of een folie) geplaatst is waar geen rood doorheen komt.

informatie component gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-02-2022, 23:00 (830 dagen geleden) @ loek

Een traditionele LED (dus geen witte of exotisch gekleurde die met fosforen werkt) geeft maar licht op 1 golflengte tegelijk.

informatie component gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 05-02-2022, 23:39 (830 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met rode smd leds 1206 behuizing (3,2 X 1,6 mm) zou je toch met wat geduld iets moois kunnen bakken. (Heb bewondering voor Loeks geduld in complexe meetapparatuur :)

--
Cees PA1DBA

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2022, 23:46 (830 dagen geleden) @ Goldline

0402 bestaat ook als er heel weinig plaats is.

informatie component gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 05-02-2022, 23:51 (830 dagen geleden) @ soundman2

Henk, hoe moeten wij dat op onze leeftijd hanteren ?
[image]

--
Cees PA1DBA

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2022, 14:29 (829 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 07-02-2022, 15:10

Een pincet en een loeplamp gaat wel helpen hoor. (Geen loeklamp):-D

informatie component gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2022, 00:29 (830 dagen geleden) @ soundman2

0603 is het kleinste dat ik comfortabel met een gewone bout kan solderen. Dan heb ik al wel een microscoop nodig. 0402 zal in noodgevallen nog wel lukken maar ik denk dat je dan liefst nog wat investeert in gereedschap (misschien heeft Loek dat ook wel, maar veel mensen die aan "oud spul" sleutelen vast niet).

informatie component gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-02-2022, 13:11 (830 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door loek, 06-02-2022, 13:13

Hallo Maarten,

Ik denk dat ik ga voor de 0402 uitvoering zie ook onderstaande link

https://www.ebay.com/itm/330836771913?hash=item4d07688449:g:1BcAAOSwyfVhWyMv

De maten zijn 0,5 mm breed , 1 mm lang en 0,3 mm hoog. Hiermee moet ik ruimte genoeg hebben.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie component gezocht

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2022, 14:42 (829 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 07-02-2022, 14:56

Let op de shipping cost.
Conrad heeft ook 0402 leds.Oranje en geel lijken de hoogste lichtopbrengst te hebben bij 20mA. Het merk Kingbright vind je ook bij de grote distributors.

Nog een aanbieder, prijs per 10 stuks
https://www.smd-modelverlichting.nl/c-2567747/0402-smd-leds/

powered by my little forum