vraagjes over glasvezel TV (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-02-2022, 16:23 (830 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 07-02-2022, 16:24

Hallo Forum lezers,

Binnen kort wordt er bij ons in het dorp Exloo glasvezel kabel aangelegd. Je bent niet verplicht een abonnement te nemen . Je bent ook niet verplicht om de aansluiting in je meterkast te laten maken. Maar de aansluiting is wel gratis, wil je hem later dan moet je betalen daarvoor.

Op dit moment heb ik Ziggo voor de televisie met het standaard pakket. Alle apparatuur die ik heb voor de digitale ontvangst is van mij dus ik betaal geen huur prijzen. Voor internet en vaste telefoon heb ik nu KPN met ADSL.

Ik gebruik geen “smart functies" via Ziggo . Voor het opnemen van televisie programma’s maak ik gebruik van een Humax recorder waarmee ik twee kanalen tegelijk kan opnemen. De coax van Ziggo komt dus binnen via de Humax recorder en daarna naar de TV. Om opnames te bekijken is de Humax recorder via HDMI verbonden met de TV. Tot nu toe was ik tevreden met deze constructie.

Maar door de komst van de glasvezel is er nu dus een keuze moment. Als ik alles via de glasvezel zou laten lopen dan is het financieel zelfs een stuk voordeliger (ongeveer 20 Euro). Maar dat zou voor mij geen reden zijn om over te gaan.

Ik heb me wat verdiept in de materie en als ik zou overgaan op glasvezel en zou ik kiezen voor de provider KPN dan heb ik de volgende vragen.

De technische constructie wordt dan wel heel anders. Je hebt dus niet meer de CI+ 1.3 module met de smart card nodig.
Daarvoor in de plaats krijg je een KPN Box 12 en één 4K TV ontvanger.
Ik wil geen WIFI dus de verbindingen moeten worden gemaakt met UTP kabels.
In de meterkast komt de glasvezel binnen daar staat dus de KPN BOX 12. Via een UTP kabel kan je dan de 4K TV ontvanger aansluiten en deze TV ontvanger is dan weer aangesloten via een HDMI kabel met je TV. De computers in mijn huis worden ook met UTP kabels verbonden met de KPN BOX 12.

Nu komen de vragen:

Er wordt aangeraden om UTP kabel cat 6 te gebruiken. KPN levert ook een kabel mee in het pakket maar deze heeft al connectoren en is slechts 7 meter lang. Om dat ik kabels moet trekken door buizen kan dit alleen zonder connectoren.

Ik zie diverse UTP kabels aangeboden allemaal van het type cat6 maar met verschillende dikte (en prijzen). Waar moet ik op letten bij de keuze?

De recorder die ik nu gebruik kan niet werken op het UTP systeem. Volgens mij zijn er (nu) geen recorders meer die werken (en ondersteund door de provider) op het UTP netwerk. Klopt deze veronderstelling?

KPN levert de dienst voor opnemen (5 Euro per maand) je dan maximaal 6 zenders tegelijk opnemen. En er zijn geen restricties zoals het niet kunnen doorspoelen van reclame. Ook zouden ze geen gegevens bewaren van jou opname gedrag. Hebben jullie ook deze ervaring?

Tot nu toe was ik gewend om alles bij geen gebruik stroomloos te maken. Ik had dus een gemeenschappelijke schakelaar waarmee de TV recorder, etc volledig van de netspanning ging. In de nieuwe situatie moet je de KPN BOX 12 aan laten omdat daar ook de vaste telefoon verbinding over gaat. Maar ik zou dus nog wel de TV en de KPN 4K TV ontvanger kunnen afschakelen.

Bij navraag bij KPN krijg ik verschillende reacties over de 4K TV ontvanger zoals het kan maar ook dat hij dan eerder stuk gaat en dat het apparaat iedere keer geheel opnieuw ingesteld moet worden. Wie heeft hier ervaring mee?

De laatste vraag gaat over de UTP cat6 kabel kan ik daar lengtes van 20 meter mee overbruggen?

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

vraagjes over glasvezel TV

door Sietze Osinga @, Koekange, 07-02-2022, 17:21 (830 dagen geleden) @ loek

Dag Loek.Bij ons in Koekange hebben we sinds 3 jaar glasvezel tot zeer veel genoegen.Ik heb nu als provider Tweak en ben daar zeker tevreden over,maar je hebt ook de keuze uit andere providers zoals KPN,Ziggo enz.Maar Tweak is een van de weinige providers die een zeer snel internet bieden,n.l 1gigabite.En dat werkt zeer prettig.Ik heb ook het komplete pakket van Tweak,das wel zo handig.
Ik hoop dat je een goede keus kan maken.Veel succes.
Groeten,
Sietze.

vraagjes over glasvezel TV

door Rijk @, Veenendaal, 07-02-2022, 17:48 (830 dagen geleden) @ loek

De laatste vraag gaat over de UTP cat6 kabel kan ik daar lengtes van 20 meter mee overbruggen?
Kun je probleemloos leggen tot 100 meter, bij mij op het werk liggen nog wel langer lengtes, en het staat
er vol met servo drives, frequentie regelaars en schakelende voedingen zonder enige storingen.

vraagjes over glasvezel TV

door Hendrik @, Huizen, 07-02-2022, 19:39 (830 dagen geleden) @ loek

De kpn tv ontvanger die ik heb ,Arris VIP 2952, doet er ongeveer 10 minuten over om na inschakelen weer actief te zijn !
Ook worden opgenomen programma’s na 12 maanden automatisch verwijderd . Sinds begin dit jaar heb ik al 20 keer een storing gehad , altijd ‘s nachts , en moet dan ‘s morgens het modem resetten( Experia box v10 A ).

vraagjes over glasvezel TV

door kees48 @, Eemnes, 07-02-2022, 19:51 (830 dagen geleden) @ Hendrik

Ik heb KPN. Reclame doorspoelen is vooral bij SBS niet altijd mogelijk.

vraagjes over glasvezel TV

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 07-02-2022, 20:23 (830 dagen geleden) @ loek

Toen we hier in dorp glasvezel kregen zat ik in dezelfde situatie. Ik had TV van Ziggo, een aantal kaartjes gekocht (voor TV in de woonkamer en op de slaapkamers) en ook een HUMAX. Met alle respect voor KPN, ze waren nooit een TV bedrijf, en toen waren er nogal wat klachten over IP-TV, storing, beeldonderbrekingen, etc. Ik ben voor TV bij Ziggo gebleven en heb daar nooit spijt van gehad. Geen modems, die gereset moeten worden, altijd een prima beeld, perfect!

Soms kijkt m'n vrouw wel 's naar SmartTV, kijkt een programma terug, of kijkt op een andere manier waarbij het beeld via de 100Mb glasvezel verbinding binnenkomt. Het gebeurt nogal 's dat er één of andere storing optreedt.

Voor mij blijft KPN de keuze voor Telefonie en Internet en Ziggo voor TV. Voor mij is kwaliteit en betrouwbaarheid 't belangrijkst.

En zo heeft een ieder z'n eigen overwegingen ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

vraagjes over glasvezel TV

door electron @, eindhoven, 07-02-2022, 20:48 (830 dagen geleden) @ loek

Analoge Video/Audio/Power kun je over UTP kabel versturen.
Goedkope kabel (20 meter) van MMarkt gaf geen kwaliteitsverlies bij een 1080p Videocamera.
Voor langere afstanden (100 meter) gebruikt men Video Baluns.
Google: CCTV Audio Video Balun Transceiver with Power over CAT5/5E/6 Cable.
Groet, Ben@

[image]

vraagjes over glasvezel TV

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-02-2022, 21:03 (830 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door kris, 07-02-2022, 21:08

Analoge Video/Audio/Power kun je over UTP kabel versturen.


dat is misbruik van de UTP kabel en denk niet dat Loek dat bedoeld .. Bij hem zal het wel voor IP pakketten zijn. TV gaat overigens +- 6mbit per seconde. CAT5 kan dat zonder problemen aan, maar voor de toekomst raad men nu overal CAT6 aan. In principe zijn de koperparen ook wat dikker, voor de POE+ en ++ standaarden.

Goedkope kabel (20 meter) van MMarkt gaf geen kwaliteitsverlies bij een 1080p Videocamera.

dat kan niet, 1080P bestaat niet als een analoog TV formaat in composiet. (dus te versturen over één paar, zoals in je tekening)
je camera zal wel HD zijn, de output echter... SD composiet. (625 lijnen, waarvan 576i actieve )

vraagjes over glasvezel TV

door electron @, eindhoven, 07-02-2022, 21:42 (830 dagen geleden) @ kris

@Kris
Dat is GEEN misbruik. Wordt algemeen toegepast bij CCTV met HD-Kwaliteit.
UTP vervangt de oude coax kabel. En symmetrisch met een balun is nog beter!
En ik zei 1980x1080 pixels. En FULL HD ANALOOG!!
Ik weet het uit de praktijk- JIJ NIET!
Groet, Ben@

vraagjes over glasvezel TV

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-02-2022, 22:39 (830 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door kris, 07-02-2022, 23:09

En ik zei 1980x1080 pixels. En FULL HD ANALOOG!!
Ik weet het uit de praktijk- JIJ NIET!

O, maar Ik ken die dingen wel, uit de CCTV wereld, maar ik schreef : het is geen videostandaard, en dus..Loek gaat er weinig een hebben.


uiteraard, misbruik was als grap bedoelt, iedereen doet met de UTP kabel wat hij wil :-)
het is overigens niets nieuws..
De troonsbestijging van Koningin Elisabeth (1952) werden in London verscheidene camera's opgesteld en het beeld werd gedeeltelijk ook over twisted pair telefoonlijnen gejaagd.

Wordt algemeen toegepast bij CCTV met HD-Kwaliteit.

dat is enkel voor local / low cost. Iets of wat CCTV camera stuurt al vele jaren over UTP, maar dan wel als IP pakketten. Anders gezegd: netwerkgebaseerd. Wat loek dus gaat binnenkrijgen over zijn glasvezel.
kortom,
Ik denk niet dat de decoder een analoog HD CCTV compatible signaal uitgeeft. Jij wel?

vraagjes over glasvezel TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-02-2022, 00:49 (830 dagen geleden) @ kris

Onze Nederlandse woordenschat is wat dat betreft relatief beperkt. Onze Oosterburen hebben een mooi woord voor wat wij met misbruik aanduiden: Zweckentfremdung.

vraagjes over glasvezel TV

door Hersteller @, Haarlem, 08-02-2022, 00:57 (830 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De term hiervoor is niet misbruik, maar oneigenlijk gebruik. Wat dan dichter bij de Duitse term komt.

vraagjes over glasvezel TV

door HM @, Hilversum, 08-02-2022, 14:25 (829 dagen geleden) @ Hersteller

UTP kabel is niets meer of minder dan 4 paar getwiste bedrading die je kunt beschouwen als 4 transmissie lijnen.
Binnen de specificaties kan en mag je daar alles mee doen wat werkt.
Heb het zelf wel gebruikt om een dubbele netwerkaansluiting over 1 kabel die er al lag te maken, CAT 3, dat dan weer wel.

Andere toepassingen zijn er om een remote loop antenne zowel mee te schakelen als om het ontvangen signaal over te brengen en dat tot 30 MHz en mogelijk verder.
Zie ook https://active-antenna.eu/

vraagjes over glasvezel TV

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-02-2022, 21:35 (830 dagen geleden) @ loek

Mijn glas TV KPN kastjes staan hier sinds 2011.
1x is modem vervangen 2018.

KPN bellen internetten TV.
Pakketten zet ik aan wanneer ik dat wil, idem uit zetten.
Zou ik NU een pakket aan willen hebben zet ik die ook NU aan.
simpel.

Heb ik op zaterdag om 23:30u een probleem, bel ik en wordt nog opgenomen ook.
Heb dat destijds gedaan ivm defecte gebleken modem.

In al die jaren is denk ik 3x ivm onderhoud het glas er uit geweest een 1 uurtje of zo.
Wordt aangekondigd.

2 kastjes zitten in de prijs, 3e is extra.

Tevens Zit er internet veilig pakket voor 5 PC's
Feitelijk F-Secure.
Nooit meer updaten extra abo's wat ever. nooit meer gezeur.
En die zitten bij de grote 3 ter wereld.
belangrijk , betekend dat bij problemen zij door dat ze hoog in de boom zitten er snel bij zijn.

Enfin sinds wat is het 1990 KPN internet, voor mij geen ander:-D
Prijs, duurder? misschien
Bij prijs hoort kwaliteit en ze hebben mij dat bewezen.

vraagjes over glasvezel TV

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 07-02-2022, 22:03 (830 dagen geleden) @ loek

Mijn ervaring. Als het nu goed is mooi zo laten, als de aansluiting gratis is kun je die natuurlijk wel in de meterkast laten brengen.
Wij hebben hier nu een goed jaar glasvezel van solcon (daarvoor internet via koper van kpn en tv via digitenne) het heeft een vermogen gekost en het is alleen maar achter uitgang. Tv wel goed maar internet hapert regelmatig (wordt de laatse maanden niet minder heb ik het idee). De WiFi is superslecht maar wel veel storing op de middengolf.
Dus bezint eer ge begint
Groet Jan

vraagjes over glasvezel TV

door verbeek @, Zutphen, 07-02-2022, 22:59 (830 dagen geleden) @ loek

Loek,

Tip: Gebruik i.p.v. UTP- Foiled Twisted Pair (FTP) kabel. Verbindt het aardedraadje uit de FTP-kabel met de aarde in de meterkast en sluit de andere kant van het aardedraadje niet aan.

Als je er zeker van bent dat er geen netspanningskabels/leidingen parallel aan je LAN kabels lopen kan je UTP gebruiken.

Al meerdere malen meegemaakt dat van een veldopstelling van zonnepanelen de omvormer (kracht)stroomkabel samen met een UTP-kabel in een schutbuis gelegd zijn naar de meterkast en dat uiteindelijk de LAN verbinding niet werkte. FTP erin loste het probleem op.

Gr. Paul

vraagjes over glasvezel TV

door verbeek @, Zutphen, 14-02-2022, 22:47 (823 dagen geleden) @ verbeek

Hier nog een leuke link

Wat volgens de NEN1010 niet mag is data kabel in dezelfde buis leggen/trekken waar ook 230V leidingen in zitten. Lijkt me ook logisch,

Gr. Paul

vraagjes over glasvezel TV

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 10-02-2022, 22:40 (827 dagen geleden) @ loek

Je kan de Box12 van de KPN ook in de ECO stand zetten dat spaart stroom. Die box is van Sescosem dus geen vaag Chinees merk en doet zelfs Wifi6. Altijd voor glasvezel gaan ik heb het al > 10 jaar in verschillende huizen en voldoet goed. Stabiel, snel, hoge uploadspeed ook nog eens. TV kijken is ook prima voor elkaar alleen zijn er nog niet veel 4k uitzendingen. Ik heb de Box niet in de meterkast staan maar in een kastje in de woonkamer en heb overal een sterk Wifi signaal. Als je het niet vertrouwd kan je ook eens in het dorp rondvragen hoe het bevalt voordat je zelf de knoop doorhakt.

--
RAAF12

vraagjes over glasvezel TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2022, 00:14 (827 dagen geleden) @ RAAF12

Dat zal wel Sagemcom zijn, ooit afgesplitst van al erg oud Frans bedrijf Sagem (sagem, sagem, wiedewiedewagem). Dus inderdaad geen vage Chinees maar een vage Fransoos die lang zo vaag niet is als de eveneens Franse routerfabrikant Technicolor. En mogelijk alsnog wel in China gemaakt.

powered by my little forum