Heeft iemand hier ervaring mee? (Toestel of techniek)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 26-02-2022, 12:09 (790 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb een zeer goeie deal kunnen doen voor een Yeasu FRG-7700 ontvanger die feilloos werkt.
Het toestel hangt aan een long wire van ongeveer 5m lang met een 1:9 balun die een counterpoise heeft die ongeveer 3 meter naar beneden hangt. Het moeilijke is dat de 5m horizontale draad op amper 1.7m hoogte boven een plat dak gespannen is. Ik zit zeer beperkt wat ruimte betreft.
Ik krijg behoorlijk wat signalen binnen maar volgens mij moet dat beter kunnen omdat m'n Kenwood TS450SAT veel meer binnen krijgt. Die is verbonden met een efhw antenne van dik 20m lang (80m spoel meegerekend) en hangt op zo'n 8 meter boven de tuin.

Mijn vraag: ik zou zo'n Chinese antennesignaalversterker willen proberen, deze:

[image]

Heeft iemand zich hier al eens aan gewaagd en werkt deze voor HF?
Het kost twee keer niks, maar als het niet goed werkt is het weggegooid geld, vandaar mijn vraag.

Graag wat inzichten.
ON5RG, Patrick

Heeft iemand hier ervaring mee?

door PA2JAN @, Marknesse, 26-02-2022, 13:11 (790 dagen geleden) @ Patrick2

Hallo Patrick,
De beste test die je kan doen, is de antennes voor een test wisselen aan de toestellen.
Dan weet je wat beide toestellen met de beide antennes presteren.
Een antenneversterker heeft alleen als functie de kabelverliezen te compenseren.
Succes, Jan

Heeft iemand hier ervaring mee?

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 26-02-2022, 14:21 (790 dagen geleden) @ PA2JAN

Dank je voor je bericht, Jan. Ik ga dat eens proberen, daar heb ik nog niet aan gedacht...

Heeft iemand hier ervaring mee?

door Bert V. @, Amstelveen, 26-02-2022, 16:43 (790 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Bert V., 26-02-2022, 16:45

Dag Patrick,

(Jan's reactie is het proberen waard); het signaal van jouw kleinere antenne wordt er niet beter van door dit te versterken, het signaal is dan wel sterker, maar de ruis/storing is dan aanmerkelijk meer.
Wellicht een idee om de betere antenne omschakelbaar voor beide ontvangers te maken.

Bert

Heeft iemand hier ervaring mee?

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 27-02-2022, 21:21 (789 dagen geleden) @ Bert V.

Bedankt voor je bericht, Bert. De bedoeling is om de twee gelijktijdig te gebruiken: tijdens een contest is het interessant om een ontvanger om te "spotten" te gebruiken.

powered by my little forum