Onbekende trafo (Toestel of techniek)

door Piet van der Pol @, 11-03-2022, 12:59 (749 dagen geleden)

Wie kent deze trafo en/of weet waar deze uitkomt? De trafo heeft 2 identieke wikkelingen en een derde wikkeling met een tap. Het is geen nettrafo voor 230V, want dan gaat er veel te veel stroom lopen. Maar wat is het wel?

Piet

[image]

Onbekende trafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2022, 13:20 (749 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-03-2022, 13:23

Hij komt uit een Philips apparaat (bruingoed) van 1976. Helaas ken ik het nummertje niet, ik noteer het wel met een kruisje in de kolom "navraag" wat betekent dat ik op dit topic terugkom als ik ooit zo'n trafo tegenkom.

Een mogelijke kandidaat is de geluidsuitgangstrafo van een K11 televisie, aangezien ik een hoogspanningstrafo voor de K11 heb genoteerd met een nummer dat dichtbij ligt. Misschien kan iemand die toevallig een K11 chassis onder handbereik heeft, eens kijken wat daar op zit?

En anders, wat zijn ongeveer de afmetingen?

Onbekende trafo

door Piet van der Pol @, 11-03-2022, 13:43 (749 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het grondvlak is 46 x 55 mm. De hoogte (zonder pinnen) is 57 mm. De dikte van de kern is 20 mm. De 2 identieke wikkelingen zijn ongeveer 14 Ohm. De derde wikkeling is ongeveer 85 Ohm, met de tap op ongeveer 2,5 Ohm. Als geluidtrafo zou het dan voor hoog-ohmige luidsprekers moeten zijn. Misschien schakelende voeding of rastertrafo.

Onbekende trafo

door andre cleeren @, 11-03-2022, 15:22 (749 dagen geleden) @ Piet van der Pol

het is de voedingstrafo uit de switched mode supply van de K9 of K11
André

Onbekende trafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2022, 16:01 (749 dagen geleden) @ andre cleeren

Zat daar geen koperband omheen? Gezien de codering en de datum zou het dan een K11 moeten zijn. Eens zien of ik dat kan bevestigen.

Onbekende trafo

door Piet van der Pol @, 14-03-2022, 09:37 (746 dagen geleden) @ andre cleeren

Ik heb een schema van de K11 gevonden, maar ik kan mijn trafo er niet in terugvinden. Kun je aangeven, welke trafo in het schema het volgens jou is? Ik heb de voedingstrafo/spoel omcirkeld, maar die heeft andere aansluitingen. Zijn er meerdere uitvoeringen soms?

Piet

[image]

Onbekende trafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2022, 14:05 (746 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Het is geen voedingstrafo van een K11 zoals we die hier kennen, daar zit een koperen band omheen. Ik dacht aan de geluidstrafo (rechtsboven in het schema) maar ik denk dat dat ook niet klopt met de wikkelingen. Dus nog even doorzoeken. Ik heb nog geen bevestiging van het nummertje kunnen vinden.

P.S. Gezien de twee identieke wikkelingen heel misschien een Australische K9 of K11, maar die ken ik niet dus dat kan ook een fysiek compleet andere trafo zijn.

powered by my little forum