Revox A77 perikelen (Toestel of techniek)

door Rob Groningen @, Den Andel, 02-04-2022, 17:57 (726 dagen geleden)

Ik heb een defecte Revox A77 LS aangeschaft.
Zodra de recorder aangezet wordt gaan beide spoelmotoren draaien en hoor je een slepend geluid (Remmen). Wanneer je op ff of rew drukt verdwijnt het gesleep, beide spoelmotoren blijven voortrazen. Voor ik de hele loopwerk sturing ga nalopen: is iemand bekend met dit euvel? Ik heb nog nooit aan een A77 gewerkt, dus ken de standaard storingen niet. De rifa's heb ik preventief verwijderd.
Tweede euvel: wanneer ik op play druk, gebeurt er niets.
De rifa op de motorstuurprint zit een barst in de behuizing.

Revox A77 perikelen

door snameroc @, Etten Leur, 02-04-2022, 18:47 (726 dagen geleden) @ Rob Groningen

Heb je de rifa condensators over de relais contacten al gecheckt.
Het lijkt er op dat de lekstroom de motoren in beweging houd.

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 02-04-2022, 19:13 (726 dagen geleden) @ snameroc

De rifa's heb ik verwijderd ja.
Maar het reelmotor probleem is inmiddels opgelost. Vorige eigenaar had de motor condensatoren vervangen. Zowel de condensator van de capstanmotor als de condensator van de rechterspoelmotor zat een zwarte draad op en ja hoor, die zaten verwisseld. Gevalletje kapotgerepareerd. De recorder ging daarna helemaal niet aan, maar dat kwam door een extra schakelaar, bediend door 2 pennen in de kastbodem. Tsja....

Het tweede probleem met play doet niets is er nog.

Revox A77 perikelen

door Peter1952 @, Almere, 02-04-2022, 19:23 (726 dagen geleden) @ Rob Groningen

Er hoort een kortsluitplug voor de afstandbediening op het aansluitpaneel te zitten. Zit die er ook inderdaad in?
Trekt de capstanmagneet wel aan als je op Play drukt? Misschien een probleem met de automatische afslag.

Een gebarsten condensator zou ik zonder meer vervangen.

Groeten,
Peter

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 02-04-2022, 19:43 (726 dagen geleden) @ Peter1952

De condensator met barst zit op de motor stuurprint, capstan draait gewoon rond. Het dummy plugje zit er in. Bij drukken op play gebeurt er niets, ook niet de solenoid. Lampje van de afslag brandt niet, zal eens kijken of er spanning op staat.

Revox A77 perikelen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-04-2022, 22:39 (726 dagen geleden) @ Rob Groningen

Verwissel de relais eens. Het kan dan zijn dat het probleem weg is maar dat je dan een ander probleem hebt. Als een rifa ontploft is geweest dan zijn er contacten ingebrand.
Check ook de aansluitdraden op de motorprint. En dan bedoel ik de 2 gesoldeerde draden aan de onderkant. Er zijn 2 verschillende typen motorprinten en bij de een zit de zwarte draad wat meer naar het midden en de blauwe aan de kant maar bij de andere print zit dat weer andersom. Sommige mensen denken dat het niet uitmaakt want op die draden staat de wisselspanning voor de motor maar die aansluitingen maken deel uit van een voedingstransformator wikkeling waar meerdere aftakkingen opzitten en dan kloppen de deelspanningen niet meer.

Jack Marotick

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 03-04-2022, 12:32 (725 dagen geleden) @ Marotick

Dank voor de tips. Het lampje van de bandafslag was niet stuk, maar maakte slecht contact. De 21V voedingsspanning is aanwezig en het versterker gedeelte lijkt te werken.
Relais verwisseld. Viel me op dat deze met een olieachtige, plakkerige substantie bedekt waren. Recorder reageert nog steeds niet op de play toets. Kan uit schema moeilijk zien hoe de logica in elkaar steekt. Is de print eenvoudig los te nemen zodat ik er metingen aan kan verrichten?

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 03-04-2022, 17:56 (725 dagen geleden) @ Rob Groningen

Om de stuurprint eens goed te inspecteren de recorder op zijn kop gezet. Waarna het schakelstripje van de play schakelaar op de tafel viel. Contact veertjes o.i.d. zaten er niet meer in, ook niet op de tafel, grond. Waarschijnlijk is de vorige "reparateur" er al mee bezig geweest. Heeft iemand zo'n stripje liggen of weet iemand hoe ik zelf iets kan maken?

[image]

Revox A77 perikelen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-04-2022, 09:32 (724 dagen geleden) @ Rob Groningen

Op dat stripje horen 2 messingkleurige schakelsegmentjes te zitten.

Die olie achtige doorschijnende vettigheid komt uit een motorcondensator die vaak lekt en dan plakkerig aanvoelt. Het zijn er drie. Die condensatoren zijn afgedicht met een laagje teer die als eerste de condensator verlaat. Ik denk dat de druk in de oude condensator langzaam oploopt en als de teer eruit is geduwd dan volgt de rest van de inhoud.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat die waterachtige smurrie best wel gevaarlijk materiaal kan zijn dus pas op!
Die rommel loopt dan als eerste op de relais print want die zit er recht onder. Haal alle bedrading weg en verwijder de print, die slechts met 2 schroefjes vastzit, en maak de print goed schoon. Met een oude tandenborstel en wat zeepsop is het te doen.
Nieuwe motor condensatoren zijn gewoon te koop 1x 3,5uF en 2x 4,5 uF een paar honderd Volt.

Jack Marotick

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 04-04-2022, 12:14 (724 dagen geleden) @ Marotick

Ik zou niet weten hoe ik van die schakel segmenten kan fabriceren. Ik ga kijken of ik het met een microswitch kan oplossen. Die zijn weliswaar enkelpolig, maar het tweede contact staat in serie met de recordschakelaar, dus die kan ik wel doorverbinden.

De motorcondensatoren zijn al vervangen. De kleverige substantie ruikt wel naar transformator olie. Zou dus best wel pcb's kunnen bevatten.

Revox A77 perikelen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-04-2022, 12:33 (724 dagen geleden) @ Rob Groningen

Als je geduld hebt? Ik heb ze wel maar vanwege mijn verhuizing is niets meer terug te vinden.

Jack

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 04-04-2022, 17:19 (724 dagen geleden) @ Marotick

Geduld heb ik wel. Ik kan inmiddels afspelen. Ik heb een contactstripje gemaakt van een aandrukviltje van een cassettebandje. Het werkt maar loopt nogal zwaar door het viltje. De originele contactjes hebben uiteraard de voorkeur, maar kan hiermee verder.
Het lijkt wel of ik een onderdelen donor heb gekocht. Er ontbreken ook allerlei schroeven in het chassis. Hij is het wel waard opgeknapt te worden, want compleet en vrijwel onbeschadigd. Wel is de teller kapot.
Nu het afspelen werkt doemt er het volgende probleem op. De rechterspoelmotor draait de verkeerde kant op. Bij snelspoelen draait hij wel de goede kant op, al komt hij langzaam op toeren. De linkerspoelmotor komt wel snel op toeren.

Revox A77 perikelen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-04-2022, 17:39 (724 dagen geleden) @ Rob Groningen

Tja en dat is lastig want de band moet rechts opgewikkeld worden en zoals het nu is wikkelt hij dus af. Nu is het een motor met 2 wikkelingen en als je van 1 wikkeling de aansluitdraden omdraait dan loopt de motor andersom, maar... daar heb je weinig aan want dan spoelt hij ook andersom. Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen maar daarom een vraag, als je de relais 1 plaats opschuift blijft dan de motor zich zo gedragen?
De teller is een bekend probleem. Dat kunststof ik gaar geworden en de tandjes die op de telschijfjes zitten breken dan gemakkelijk af. Wat ik dan doe is op de plek van het afgebroken tandje een 0,8 mm gaatje boren daar laat ik een kwart druppel seconde lijm in en steek dan het uiteinde van een 2200 uF condensator in. Als na een uur de secondelijm hard is dan knip je de condensator bijna helemaal af en als het goed gaat dan heb je een nieuw tandje geplaatst. Met een zeer klein vijltje kan je het tandje opmaat maken als hij toch iets te groot is.
Maar het plastic van de teller kan zo gaar zijn dat er telkens nieuwe tandjes afbreken.
Maar hoe zo'n tellertje werkt is wel leuk om te zien.

Jack

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 04-04-2022, 19:04 (724 dagen geleden) @ Marotick

Alles zit goed aangesloten, de relais contacten doorgemeten, alles oké.
Waar ik nog aan denk is dat de motorcondensator kapot is gegaan. Deze waren vervangen, witte kunststof behuizing 4,5uf/250v. Toen ik de recorder kreeg stonden beide spoelschotels te tollen na inschakelen en niet reageren op commando's. Dit bleek te komen doordat er twee zwarte draden voor komen en die waren verwiseld. Ook heeft de rechtermotor weinig kracht bij snelspoelen. Wanneer ik op FF druk draait hij eerst een kwartslag rechtsom, waarna hij langzaam linksom gaat draaien en na ca 3 seconden op toeren komt, met weing kracht.

Zou ook kunnem zijn dat er aanloopcondensatoren zijn gebruikt. Die zijn volgens mij niet geschikt om continu te werken.

Op het schema zie ik een schakelaar voor grote en kleine spoelen. Waar zit die?

Revox A77 perikelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 04-04-2022, 19:17 (724 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door RAAF12, 04-04-2022, 19:23

De 9.5cm/s-19cm/s schakelaar voor de bandsnelheid heeft vier standen, daarmee schakelt die ook de grote/kleine spoeldiameter mee om. Op de 26cm spoelstand is de trekkracht van de op/afspoelmotoren groter. Normaliter zitten die grote motorcondensators in een ronde alu bus op het chassis vastgeschroeft, heeft men die door kleine plastic types vervangen?

--
RAAF12

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 04-04-2022, 19:46 (724 dagen geleden) @ RAAF12

Oké duidelijk. Alleen staat er bij mij 1-7/8 en 3-3/4. Het is een low speed uitvoering.
Het zijn drie losse condensatoren. De oude die er ook bij zaten, waren ook 3 losse, alleen behuizing van metaal.

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 05-04-2022, 12:31 (723 dagen geleden) @ Rob Groningen

Mysterie rond de opwikkelmotor is opgelost. De schakelaar reelmotor off bleek een overgangsweerstand te hebben van ca 100 ohm. Deze (tijdelijk) overbrugd en alles werkt zoals het hoort. Integenstelling van wat er op het front staat, draait hij gewoon 9,5 en 19 cm/s. Ik kan geen gegevens vinden wat de verschillen in de elektronica zijn tussen de normale en de low speed versie.

Hij geeft alleen geluid uit het linker kanaal. We blijven bezig....

Revox A77 perikelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 05-04-2022, 18:21 (723 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door RAAF12, 05-04-2022, 18:28

Het hangt af van de versie wat voor wijzigingen er op de motorsturingprint zitten voor de low speed version. De Mk1 en Mk2 hadden transistors de Mk3 een paar IC's erbij. Blijkbaar is het apparaat omgebouwd naar de 9.5-19cm/s snelheid. Hier staat de low speed uitvoering.

https://elektrotanya.com/studer_revox_a77_low-speed_sch.pdf/download.html

Als een kanaal het niet doet bij weergave zou je de L/R kopaansluiting kunnen aantikken als de band loopt.

--
RAAF12

Revox A77 perikelen

door Rob Groningen @, Den Andel, 05-04-2022, 19:48 (723 dagen geleden) @ RAAF12

De recorder speelt op beide kanalen. De tweede draaiknop zat er van de recordknoppen op dus ik dacht eerste knop voor kanaal 1 en de tweede voor kanaal 2. De tweede bleek dus een balans regelaar. Als je die helemaal rechtsom draait, hoor je alleen het rechter kanaal, logisch. De bovenplaat is dus van een Low speed uitvoering. Kan ik ook ergens zien of de hele recorder een low speed is? Serienummer ofzo.
Erg bedankt voor de link naar de ls schema's.

Revox A77 perikelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 05-04-2022, 21:35 (723 dagen geleden) @ Rob Groningen

Dat is niet uit het serienummer te halen maar het is wel waarschijnlijk dat die omgebouwd is naar de consumenten 9.5-19cm/s snelheid. Je kan de opname en weergave printjes vergelijken op de correctie netwerken (RC tijd) die zijn anders bij een slow speed model. Die types werden gebruikt voor monitoring van alarmlijnen ect. Hoefde geen Hifi te zijn als de oproep maar duidelijk te verstaan was.

--
RAAF12

Revox A77 perikelen

door Goldline @, Oranjedorp, 04-04-2022, 14:48 (724 dagen geleden) @ Rob Groningen

Een tijdelijke playtoets zou je op de afstandsbediening aansluiting kunnen realiseren.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum