Vraag over CD speler (Toestel of techniek)

door FredDijksman @, 12-04-2022, 13:01 (717 dagen geleden)

Ik ben voor een vriend bezig met het repareren van zijn Beogram CD5500 CD speler. Hier moest een nieuw snaartje in voor de deur van de CD speler.
Dat is gebeurd maar tijdens het testen viel mij op dat het apparaat zeer gevoelig is voor aanraken, ik bedoel hiermee dat ik licht met mijn vinger op de behuizing van de speler tik. De CD speler reageert hier op door over te springen zoals een platenspeler dat ook deed als je de platenspeler aanraakte. Dus hij speelt wel verder maar verspringt.
Er zit een bepaalde elco van 33uF die vaak defect is deze heb ik vervangen want die was inderdaad niet goed meer. De spanning over R3102 moet tijdens afspelen 50mV =/-5mV zijn die klopt ook. Maar de schokgevoeligheid blijft bij dit apparaat.
Er zit een Philips CD speler in dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Nu mijn vraag is dit een bekend verschijnsel(de mechanische gevoeligheid) en wordt dit veroorzaakt door een teruglopende laser diode??
Graag een reactie

Vraag over CD speler

door Goldline @, Oranjedorp, 12-04-2022, 14:08 (717 dagen geleden) @ FredDijksman

Denk dat probleem zit in de 4 uitgezakte rubber ophang veren van het loopwerk, heb daar ook geen oplossing voor. als je de bevestigingsschroeven verdraaid zal het loopwerk weer omhoog moeten komen en schokbestendig zijn.
zijn ze doorgezakt dan heb je pech.
Als de laserstroom goed afteregelen is, zal dat niet het probleem zijn, die slingerloopwerken
zijn degelijk.
Deze lasers zijn nog volop te vinden in Philips spelers in de kringloop cdm2 en 4.

--
Cees PA1DBA

Vraag over CD speler

door FredDijksman @, 12-04-2022, 17:47 (717 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb wel geprobeerd de hoogte af te stellen, die rubbers zijn inderdaad hard geworden en de cd speler kan wel naar beneden worden bijgesteld maar komt niet omhoog maar de maat van 0,3mm +/- 0,3mm wordt wel gehaald en dat verstellen heeft ook weinig invloed op de tik gevoeligheid. Wat me wel opvalt is dat het bewegende deel waar de laser inzit wel wat verticale speling heeft maar ik weet niet goed of dat hoort

Vraag over CD speler

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-04-2022, 17:07 (717 dagen geleden) @ FredDijksman

Transport beveiliging nog aanwezig?

Soms (Bij Philips e.d.) van die rode pluggen. 45gr draaien en op de reserve plaats steken.
Dan raak je ze niet kwijt.


Zal niet de 1e zijn die zo CD speler gebruikt.
Kwam paar jaar terug ook zo'n speler tegen, zaten ze ook nog .

Vraag over CD speler

door FredDijksman @, 12-04-2022, 17:40 (717 dagen geleden) @ Maurice

De transportschroeven zijn niet de oorzaak.

Vraag over CD speler

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-04-2022, 21:00 (717 dagen geleden) @ FredDijksman

Lens al gereinigd?

Anders kan nog zijn dat de disk niet goed geklemd wordt.
Of wel de lade goed volledig gesloten, laatste stukje wordt namelijk
de laser unit omhoog gewerkt.

Zoals gezegd eerder hangt volledig door de rubbers heen.

Bij techniek is goed kijken bestuderen zien wat er gebeurd.

powered by my little forum