22RH590 (Toestel of techniek)

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 16-04-2022, 17:28 (734 dagen geleden)
Gewijzigd door pdegro, 16-04-2022, 17:31

Onlangs dit versterkertje verkregen. Eerst de spanning carrousel op 240V. gesteld en met een gloeilamp in serie opgestart. (zwak peertje, dus geen kortsluiting van betekenis)
Daarna een eerste test met een draaitafel en 4 Ohm speakertjes op de goede aansluiting.
Enkel de balans-potmeters moesten een beetje gereinigd worden (Tuner600), het toestel ontdaan van het verzamelde stof en nu functioneert het versterkertje zoals ik denk dat het hoort. Het staat intussen al een paar uur te 'werken' en me dunkt blijft dit goed gaan.

Vraag is of er preventief toch bepaalde onderdelen voor vervanging/vernieuwing in aanmerking komen, en zo, welke? Of, geldt hier "wat niet defect is dient niet hersteld te worden"??
Wat is wijsheid in deze? Ik hoor het graag.

Mvg groeten, Pierre

--
Vriendelijke groet, Pierre.

22RH590

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-04-2022, 18:02 (734 dagen geleden) @ pdegro

Is een leuke versterker, dat zeker.

Vervangen?
Tja we weten de uren niet dat reeds gewerkt heeft.
Diverse elkootjes kunnen verdroogd zijn, maar zomaar ook nog volledig op specificatie.

Meten is weten.

Er zijn er die standaard hele re-cap uitvoeren.
Gezien de soms deborabele slechte kwaliteit heden vele onderdelen wil dat niet zeggen
dat versterker weer 50jaar probleemloos zal werken.

Bij aankoop eerst datasheets van de nieuwe onderdelen bekijken.
Anders kans dat je over 2jr weer moet gaan vervangen.

Beide elkootjes C469 C470 van 4,7uF zou ik vervangen, zitten in de signaal weg
en kan geluid weer op origineel niveau brengen.
Denk dat deze wel einde latijn zijn.

C509 en C510 kun je op de uitgang eens je voltmeter aan hangen.
Er hoort geen Gelijkspanning op de uitgang te staan.

Luidsprekers kunnen heel erg slecht tegen gelijkspanning.
evt vervangen voor 1500uF of 2200uF.

22RH590

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 16-04-2022, 20:31 (734 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor de uitleg Maurice,
hier kan ik mee aan de slag.
(wordt vervolgd)

--
Vriendelijke groet, Pierre.

22RH590 - recap

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 27-04-2022, 11:00 (723 dagen geleden) @ Maurice

Dit leuke versterkertje verder onder handen genomen, met dank aan Maurice voor de tips.
Ben dan toch maar voor een volledige recap gegaan. Het merendeel van de elco's zat op 20% of meer buiten specs. Deze staat al een dag of 2 continue aan en kan nu een 2de leven tegemoet.

--
Vriendelijke groet, Pierre.

22RH590 - recap

door soundman2 @, Wouw, 29-04-2022, 12:31 (721 dagen geleden) @ pdegro

Heb je de nieuwe condensatoren ook gemeten (met een goede LCR meter)?
Bij nieuwe condensatoren zijn toleranties van -20 tot +50% niet ongebruikelijk. Niet voor niets zijn er alleen waarden die in de kleine E3 of E6 reeks zitten.

22RH590 - recap

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 29-04-2022, 14:13 (721 dagen geleden) @ soundman2

Dag Henk,
Met dank voor je informatie.
Ik heb geen professionele LCR meter, wel zo'n Alie toestelletje dat toch aardig een indicatie geeft. Het was inderdaad even een zoektocht om die 150µF elco's te vinden.
Alle nieuwe elco's zitten op of onder dan 10% afwijking, daar waar sommige oude boven de 50% zaten en/of hoge ESR.

--
Vriendelijke groet, Pierre.

22RH590 - recap

door soundman2 @, Wouw, 29-04-2022, 14:56 (721 dagen geleden) @ pdegro
Gewijzigd door soundman2, 29-04-2022, 15:11

Alle nieuwe elco's zitten op of onder dan 10% afwijking, daar waar sommige oude boven de 50% zaten en/of hoge ESR.

Een lage ESR is voornamelijk belangrijk bij hoge schakelfrequenties en grote laad/ontlaad stromen. Door een te hoge ESR zullen de elco's teveel opwarmen en snel verouderen.
In de 22RH590 zit geen schakelende voeding, maar gewone gelijkrichting op een frequentie van 100Hz Zowel in de voeding als in de uitgang krijgen de elco's ook niet constant grote stromen te verwerken, zodat de opwarming bij een wat hogere ESR nauwelijks opwarmproblemen oplevert.
In de luidsprekeraansluiting voor 4 Ohm van deze versterker zit zelfs een weerstand in serie van 3.9 Ohm. Een elco met een perfecte ESR valt daarbij volledig in het niet......
Heb je de specificaties voor en na de recap gemeten, zodat je kunt vergelijken of de actie resultaat heeft opgeleverd?

Heel vaak wijken de toegepaste elco's af, van wat de ontwerper op de tekentafel had staan. Stel dat de theoretische waarde 7,1 uF zou zijn, dan wordt daar de eerst volgende hogere waarde voor genomen dus bijv. 10 uF. Een elco die na al die jaren nog 8,5uF meet wijkt dan weliswaar 15% af, maar dat heeft op de werking van de schakeling nog geen enkele invloed.

22RH590 - recap

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 29-04-2022, 16:26 (721 dagen geleden) @ soundman2

Heb je de specificaties voor en na de recap gemeten, zodat je kunt vergelijken of de actie resultaat heeft opgeleverd?

Heb ik niet gedaan Henk, ben nog heel erg lerende en heb enkel een multimeter,
en ik zou ook niet goed weten wat precies te meten, misschien kan je mij op weg zetten?

Het toestel werkte voordien ook en ik merk niet echt enig verschil in het geluid.
Het toestel gaat vanaf nu wel regelmatig dienst doen, en het leek me niet verkeerd om preventief deze componenten te vernieuwen. Dank voor je info, alweer wat bijgeleerd vandaag.

--
Vriendelijke groet, Pierre.

powered by my little forum