Storing in Philips 22AC500 autoradio (Algemeen)

door Rudi_Korterink @, Joppe, 17-05-2022, 21:23 (681 dagen geleden)

Goedenavond,

Ik heb een rare storing in een philips autoradio.
In de eerste instantie werkte alleen het cassette gedeelte en had ik geen ontvangst.
bij uitbouwen van het cassette gedeelte werkte de radio opeens, maar de cassette niet meer.
Als ik meet op de stekker naar de cassette dan heb op bruin(5e pinnetje) 12 volt en op geel 6 volt (2e pinnetje)
maar als ik de massa naar de cassette lig dan valt de 6 volt weg, als ik dan een cassette erin stop speelt die wel, maar eruithalen geen radio.
de contacten al schoon gemaakt, en een paar twijfelachtige elcos vervangen.

Het schema heb ik vanaf de nvhr, maar kom hier toch niet verder mee. (beperkte kennis denk ik ;-)
zie hieronder een paar foto's

Wie heeft er nog Tips waarnaar ik kan zoeken ?
Alvast bedankt.

Groetjes Rudi.
[image]
[image]
[image]

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Goldline @, Oranjedorp, 18-05-2022, 09:56 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

het metaal van het cassetteloopwerk hoort ook tijdens het testen contact te maken met het radio chassis.

--
Cees PA1DBA

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 10:02 (680 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Goldline,

Ja dat weet ik, doe ik via een testkabeltje.
Maar wat ik al aangaf, als ik die aansluit, dan valt mijn complete radio ontvangst weg, dat is het vreemde, de cassette werkt dan wel weer goed.

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 18-05-2022, 11:11 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Volgens de documentatie zit hier deck D5 in.Je zult hiervan het schema moeten
gebruiken om de fout te localiseren.
Succes And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 14:05 (680 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dankje Andries,

Schema van de D5 gevonden.
Ik zal eens kijken of ik hier dan verder mee kom :)

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 15:02 (680 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hallo Andries,

Net even vergeleken, maar lijkt wel dat ik een andere cassette erin heb zitten.
op Schema staat een TDA1006A motor controller chip, maar ik heb een TDA1506, ook heb ik er geen losse transistoren op zitten.
Misschien is die ooit in het verleden vervangen ?
op mijne staat een stikker met: AH 00 309 G1D10-1 (kan ik op internet niets over vinden)

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 18-05-2022, 16:30 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Heb de serv.doc wel de AC500,maar de doc. van het cass.gedeelte bezit ik niet.
Op het schema,wat op een foto van jou ook zichtbaar is,staat dat het type deck
5-7 is.Misschien dat je daar de juiste elektronica tegenkomt.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 17:37 (680 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hallo Andries,

Klopt dat schema van de 5-7 heb ik inmiddels gedownload.
Maar ik denk dat men ooit bij mijn radio een andere type ingezet heeft, deze komt helemaal niet overeen namelijk met de 5-7.
Misschien dat daar het probleem ook wel vandaan komt ?

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2022, 19:34 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Als het serienummer van de radio nog leesbaar is (niet altijd het geval), dan is snel vast te stellen of de productiedatum van het loopwerkje (week 9 van 1983) enigszins klopt met het apparaat.

Ook zal het type loopwerk kunnen afhangen van zowel het uitvoeringsnummer (/xx) en van de revisie die in het serieunmmer staat.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 21:29 (680 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Op de radio stond wel een stikker dat deze uit 1980 komt, Dus dan zal het loopwerk eventueel nieuwer kunnen zijn.

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2022, 21:46 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Hallo Rudi,

1980 kan ook een jaar van goedkeuring zijn of iets dergelijks. Het bouwjaar in het serienummer is maar 1 cijfer, gevolgd door het weeknummer. Is de typesticker te ver beschadigd om nog af te kunnen lezen?

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 18-05-2022, 20:31 (680 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Heb m'n documentatie doorgebladerd en kom tot de conclusie dat bij alle toestellen
met de TDA1006 het schema dit ook aangeeft.Bij de 500 heb je een aparte Cass.unit met
Als IC de TDA1506.Omdat je de cass wel kunt gebruiken en deze afgekoppeld de radio wel
werkt,kom ik tot de conclusie dat dit IC defekt is.
Zag op internet dat een firma in Breda deze nog leveren kan.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 18-05-2022, 21:32 (680 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hallo Andries,

Dankje voor je uitzoekwerk.
Ik ga eens kijken tussen mijn onderdelen of ik z’n IC nog heb liggen.
Anders inderdaad 1tje bestellen.
Hou je wel op de hoogte, komende dagen wel druk hopelijk kom ik er in het weekend aan toe :)

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rudi_Korterink @, Joppe, 26-05-2022, 12:59 (672 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Uiteindelijk zag ik op internet nog een 22AC500 autoradio te koop, voor ongeveer de prijs van een IC :D
Deze gekocht, zou volgens de eigenaar deels moeten spelen.
Deze had wel het D5 Deck, dus IC kon ik niet wisselen.
Maar de cassette kop omgezet (die andere was de stelschroef helemaal dolgedraaid.
En nu speelt deze weer goed.
En heb ik nog een onderdelen radio over :-)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groetjes Rudi.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-05-2022, 17:29 (672 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Hallo Rudi.
Mooi dat je nog een donorapparaat hebt gevonden,en het op deze manier
weer een goed werkend geheel is geworden.
Heb deze zelf nooit in m'n voertuig gehad,vond het een beetje vreemde
combinatie mono radio en stereo cass.speler.Was toen een instapmodel
om qua prijs te kunnen concurreren.De stereo uitvoering had toen een
mooi storingonderdrukking IC wat heel goed werkte.
Via de CD-speler combinatie zijn we ondertussen in het USB-stick tijd-
perk aangeland.Veel luisterplezier!
grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door snameroc @, Etten Leur, 26-05-2022, 21:38 (672 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Inmiddels is de usb stick vervangen door streamen.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-05-2022, 23:08 (672 dagen geleden) @ snameroc

Heb dit met opzet buiten beschouwing gelaten omdat het geen tastbare
geluiddrager is.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door franc @, Loosbroek, 27-05-2022, 00:11 (672 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Was deze radio toen nog steeds mono met stereo cassette?
Enkele jaren daarvoor kwam het zeker vaak voor, ik dacht 22AC580 of iets in die richting.
Terwijl toen bijna alle andere merken bij hun cassette combi’s een stereo radio hadden, raar van Philips!

Mvg Frank

Storing in Philips 22AC500 autoradio

door Rontronix @, Nuenen, 19-05-2022, 09:01 (679 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

In dit geval zit er een D10 deck in het apparaat.

Groeten, Ron.

powered by my little forum