RF modulator maken-2 (Algemeen)

door Adelbert @, 18-05-2022, 16:45 (703 dagen geleden)
Gewijzigd door Adelbert, 18-05-2022, 16:49

Hoi!
Ik heb ook een nodig!
Het probleem: Ik heb nog een aantaal belgise TVs in mijn verzameling die geen CCIR kunnen.
Het zijn toestellen voor die ontvangst van belg. 625 & 819 lijnen met AM toon en nix anders!
Ik weet dat ik all jaaren met dit probleem in de regen sta.:-(
Deze toestellen zijn vroeger snel verdwijnen, omdat geen ontvangst van het nederlandse en duitse programma mogelijk was.

Ik wil alleen een voor deze 625 lijnen, positieve beeldmodulatie en AM toon maken, niets met 819 lijnen!

Wie heeft een schema of idee?
Geen ICs en SMD spullen a.u.b.
Het liefst met 12V DC.
Bedankt!;-)

Groeten,
Adelbert:)

RF modulator maken-2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 18-05-2022, 17:45 (703 dagen geleden) @ Adelbert

Adelbert,

Wat zijn de beelddraaggolffrekwenties en wat de bijbehorende geluidsdraaggoffrekwenties?

Jac

RF modulator maken-2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 18-05-2022, 18:59 (702 dagen geleden) @ Adelbert

Adelbert,

De Hedghog Programmable Standards Converter kan alles wat je wilt.
Niet laten misleiden door "standards converter", want hij kan ook als alleen modulator gebruikt worden, waarbij hij gewoon het ingangssignaal op de gewenste frekwenties moduleert.
Maar hij kan natuurlijk ook een 819 lijnen beeld maken van een 625 lijnen ingangssignaal.

Is ook kant en klaar te koop, want de bouw is nogal veelgevraagd vrees ik.
Er schijnt momenteel wel een gebrek aan bepaalde IC's te zijn.

Kijk hier maar eens om een idee te krijgen:
https://electronics.frankcuffe.ovh/hedghog-psc

Iemand in Engeland maakt ze op bestelling. Prijs weet ik niet.

Jac

RF modulator maken-2

door Erik @, 18-05-2022, 20:22 (702 dagen geleden) @ Adelbert

Hier is een prima modulator voor het Franse/Belgische systeem.
Ook te voeden met 625 lijnen.

http://819lignes.free.fr/Realisation_d_un_modulateur_VHF_F8A.html

Veel bouwplezier

Grtz,
Erik

RF modulator maken-2

door Adelbert @, 19-05-2022, 07:47 (702 dagen geleden) @ Erik

Hoi Jac en Eric!
Ik heb diverse modulatoren uit het Aurora programma (GB-405, F-441, F-819/gaat mischien ook voor Lille) en een gedeelte uit verschillende VHS recorders en een voor de russen (OIRT).
Ik ben van plan alles in een kast te pakken.
Die Hedghog is nog meer SMD, duur en geen goede basis voor onderdeelen.
Die boudoos die Eric genoemt heeft ken ik, maar ik weet niet deze aantepassen aan belg. frequenties.
Zeker moet ik Brussel keuzen:


"ongeldig bestandsformaat" / het is een PDF!

Brussel: 210,25 MHz beeld
Antwerpen: 48,25 beeld

Ik heb ook een-kanalige belg. TVs voor de Lille-freqentie. Ik moet over naadenken, deze op "Parijs" afteregelen of nog een modulator te kopen.
Een SECAM kleur modulator heb ik ook nog nodig.....

Groeten,
Adelbert:)

RF modulator maken-2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 19-05-2022, 15:19 (702 dagen geleden) @ Adelbert

Adelbert,

Ik vermoed dat een gebouwde Hedghog ongeveer net zoveel kost als een Aurora.

Jac

RF modulator maken-2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 19-05-2022, 15:28 (702 dagen geleden) @ Adelbert

Hi Adelbert, kleine aanvulling (ik kan het bericht zelf niet veranderen...):

Ik weet niet welke Aurora 819 lijnen versie je hebt. Er zijn er twee: SCRF-819E en SCRF-819F.
Ze zijn niet helemaal hetzelfde, en hebben daarnaast verschillende kanaal-frekwenties. Wel allebei een lijnfrekwentie van 20475 Hz (= 819 lijnen).

Jac

RF modulator maken-2

door Adelbert @, 19-05-2022, 16:03 (702 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Adelbert, 19-05-2022, 16:09

Beste Jac,
Mijn is voor Parijs.

Wie maak ik uit het franse toestel 1 of 2 toestellen voor den frequenties vor Brussel en Antwerp?
Mag niet rekenen.....altijd lastig voor mee:-P , ook in het verleden op school!:th

Mijn keuze was, om zoals nodig 2-5 TVs bij elkaar kunne late lopen.
Ik heb ook verschillende UHF en VHF (PAL) frequencies.
Darmee kan ik rond 4 TV "programmas" parallel en tezamen schakelen en op een
TV geven.
Ik heb b.v. 2 oude Nordmende (~1963/65) TVs met motor voor het proramma zoeken.
Met 4 programmas mag ik een mooie demonstratie doen.

Heb geen internet thuis, ben terug op Mandag.:-|
Groeten,
Adelbert:)

RF modulator maken-2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 19-05-2022, 18:50 (701 dagen geleden) @ Adelbert

Hi Adelbert,

Als de Aurora voor Parijs is, zal dat kanaal 8A zijn, en dat valt onder systeem E, dus de SC is een SCRF-819E. Beeld is 185,25 MHz en geluid 174,10 MHz.

Brussel 210,25 MHz (beeld) is kanaal E10, met het geluid op 215,75 MHz.
Antwerpen 48,25 MHz (beeld) is kanaal E2, met geluid op 53,75 MHz.
Beide zijn 625 lijnen.

Deze kanalen zijn dus niet met de 819 lijnen Aurora te maken die je hebt, vanwege de andere beeld-geluidsafstand dan systeem E en vanwege de andere kanaalfrekwenties.
De bandbreedte voor de Belgische 819 lijnen signalen is ook veel kleiner dan die voor de Franse 819 lijnen signalen, en datzelfde geldt voor de CCIR kanalen met pos beeld en AM geluid (zoals voor Brussel en Antwerpen).
Brussel had ook nog een Franstalige zender op kanaal E8 in 819 lijnen (Belgische norm).

Lille was volgens mij kanaal F8A met 819 lijnen, dus moet weer prima kunnen met de SCRF-819E.

Jac

RF modulator maken-2

door ruudam @, Utrecht, 19-05-2022, 19:27 (701 dagen geleden) @ Jac Janssen

De banbreedte voor Belgische 819 en 625 zenders was gelijk, net als beeld en geluidsafstand. Op die manier kon men overschakelen van 625 naar 819 lijnen op dezelfde zender. Dus live overname van de BRT vanuit Frankrijk was ook in Vlaanderen op 819 lijnen en andersom, live uit NL was ook in Wallonie 625. Op die manier kon ook in het hele land hetzelfde programma worden uitgezonden zonder norm vertaling. De wat latere toestellen schakelden automatisch over van 819 naar 625 en vv. Default stonden de Philipsjes op 819, pas bij ontvangst 625 signaal werd er overgeschakeld, hoorbaar aan klikkend relais.
De beeldkwaliteit van het smalle Belgische 819 was niet best, te weinig horizontale definitie.
Het franse 819 systeem was superieur, near HDTV!!

RF modulator maken-2

door radiowizzard3 † @, Blerick, 22-05-2022, 17:48 (699 dagen geleden) @ Adelbert

Hallo Adelbert

Ik kan je wel helpen aan een aantal van dit soort modulatoren.Die zijn via een soort mainframe allemaal koppelbaar.Deze gebruik ik zelf ook om een centraal antennesysteem te maken met als input AV via een aantal ACRyan mediaplayers.Die kunnen ook 4:3 weergeven.
Bij belangstelling zal ik eens kijken wat ik er nog van heb.In ieder geval 1 mainframe.
Alles is vrij programmeerbaar.Er kunnen 10 modulatorkaarten in 1 rek.
Theo

[image]

--
Real radios have motors.

powered by my little forum