Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt (Algemeen)

door hdegreeuw @, Andijk, 30-05-2022, 20:51 (696 dagen geleden)

Kan iemand mij vertellen waarom er wel 9 Volts oplaadbare blokbatterijen zijn maar dat de andere batterijen bv AA of AAA maar tot 1,2 Volt worden geladen?
Waarom niet ook op 1,5 Volt?

Hessel

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door Goldline @, Oranjedorp, 30-05-2022, 21:10 (696 dagen geleden) @ hdegreeuw

de 9 volt blokjes geven een klemspanning 9,6 volt of 8,4 volt dat is een meervoud van 1.2V en dat is de klemspanning van Ni-Mh cellen, of Nikkel-Cadmium.
Net zoals als de 2 volt van een auto of pudding accu per cel.
Dit wordt door de chemie en natuurkunde bepaald.

--
Cees PA1DBA

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door ewoud @, Amstelveen, 30-05-2022, 21:34 (696 dagen geleden) @ hdegreeuw

Beste Hessel,

De spanning die op de batterij staat is dus niet altijd de nominale spanning, maar slechts de gewende aanduiding.
Bijvoorbeeld de 9 Volt blok batterij van Duracel wordt als 9 volt aangeduid, maar U nominaal is 8,4 Volt!
Dat komt door in de samenstelling gebruikte 7 x 1,2 volt (nimh)cellen.
Volgens mij kom je ook wel tegen dat er 8 x1,2 volt cellen worden gebruikt en dan heb je dus 9,6 volt.

De enkele cellen zoals D- AA- AAA- AAAA zijn dus 1,2 volt.

vriendelijke groet,

Ewoud Hoogendijk

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door hdegreeuw @, Andijk, 30-05-2022, 21:48 (696 dagen geleden) @ ewoud

Heel duidelijk uitgelegd en het is zo simpel.
Ik ging er gewoon van uit 9 Volt is 9 Volt en 1,2 is 1,2 maar waarom geen 1,5.

Is me nu duidelijk hartelijk bedankt

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door henk vdb @, Breda, 30-05-2022, 23:20 (696 dagen geleden) @ hdegreeuw

Vaak staat er op een oplaadbaar blokje iets van "for 9V use" ipv alleen "9V"....

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-05-2022, 23:41 (696 dagen geleden) @ ewoud

Bijvoorbeeld de 9 Volt blok batterij van Duracel wordt als 9 volt aangeduid, maar U nominaal is 8,4 Volt!
Dat komt door in de samenstelling gebruikte 7 x 1,2 volt (nimh)cellen.
Volgens mij kom je ook wel tegen dat er 8 x1,2 volt cellen worden gebruikt en dan heb je dus 9,6 volt.


vergeet niet dat de opgegeven nominaalspanning per cel zijnde 1,2V de spanning is die ze afgeeft als ze bijna leeg is. aan de start is het +- 1,4 V.

voor een 9 volt blokje met 8 cellen zit je dan ruim boven de 10 volt, wat helemaal niet wenselijk is.

8,4 volt nominaal is prima voor een 9V blokje.

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2022, 11:36 (695 dagen geleden) @ kris

In mijn herinnering zijn er ook 7,2V blokjes geweest. Ik denk dus dat het om de reden die je al noemt juist 7,2 of 8,4 was en geen 9,6.

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 31-05-2022, 12:27 (695 dagen geleden) @ kris

vergeet niet dat de opgegeven nominaalspanning per cel zijnde 1,2V de spanning is die ze afgeeft als ze bijna leeg is. aan de start is het +- 1,4 V.
8,4 volt nominaal is prima voor een 9V blokje.

Vergeet ook niet dat de inwendige weerstand van deze oplaadbare cellen erg laag is en van droge cellen significant.
Droge cellen hebben een nominale spanning van 1,5 volt per cel, maar bij enige veroudering, ontlading of belasting daalt de klemspanning al snel. Daarom was het bij Philips gebruikelijk dat batterij-apparaten moest kunnen werken op 70% van de batterijspanning. Voor D-buisjes betekent dat, dat ze goed gloeien op spanning vanaf ongeveer 1,05V, en dat een radiootje met 4 penlights, al werkt vanaf 4,2V. In de praktijk blijkt het vaak op nog lagere spanningen allemaal nog wat resultaat te produceren....
Bij de natte chemie in de oplaadbare cellen, is de inwendige weerstand heel laag, met andere woorden, als de cel op 1,3V staat, blijft die spanning vrijwel gelijk bij belasting. Het komt erop neer, dat apparatuur die ontworpen is voor 1,5V droge cellen, uitstekend functioneert op evenveel NiCd of NiMH cellen van 1,2V. Batterijradiootjes die op vier cellen werken, hebben genoeg aan de spanning uit een USB-opladertje. (En kunnen soms ook nog met de storing goed omgaan...)

Oplaadbare batterijen 9 en 1,2 Volt

door ruudam @, Utrecht, 31-05-2022, 20:23 (695 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Bij de UHER reportage recorders zat een accu pak die 6 V leverde door 5 cellen van 1,2 V in serie te zetten.
Er konden ook 4 gewone batterijen in van 1,5 V.

powered by my little forum