Mooi omzettertje... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-05-2022, 21:45 (668 dagen geleden)

voor mijn grote collectie Amerikaanse micro/mini tv toestelletjes met het NTSC systeem voor ruim 2 tientjes.

Zet PAL om naar NTSC. en wordt met een USB stekkertje gevoed uit een laadstekker van tablet of smartphone die iedereen wel heeft.

Had nu even een videorecorder aangesloten die een band staat te draaien met opname die ik c.a. 35 jaar geleden heb opgenomen en ik sta versteld hoe goed de kwaliteit nog is.

[image]
Een 5 inch RCA monitor/tv

[image]
Het omzettertje die ik vlakbij kon kopen in een kabelshoo en gelukkig niet hoefde te bestellen bij Alie Cyaankalie.

Zo op alle Amerikaanse toestelletjes een een bewegend beeld zetten i.p.v. uit mijn multinorm FLUKE beeld generator.

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mooi omzettertje...

door henk vdb @, Breda, 30-05-2022, 23:01 (668 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi Hans, dat je zo een universeel systeempje hebt om eigenlijk allerlei PaL signalen op je NTSC toestellen te zetten. DVD zal waarschijnlijk nog wat beter beeld geven dan VHS. Als je een Humax oid hebt met scart uitgang kan je ook nog kabel zenders weergeven.
Ben je al gewend om de "Hue" op de toestelletjes goed in te stellen? (Typisch voor NTSC).
Leuk trouwens dat je af en toe wat van je verzameling laat zien!

Mooi omzettertje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-05-2022, 07:02 (668 dagen geleden) @ henk vdb

Inderdaad Henk er zit ook een hue regelaar op de monitor en ik heb een HUMAX met scart aansluiting dus alle kabelsignalen te bekijken op Amerikaanse toestelletjes maar ik haalde nu even mijn oude old school SONY videorecorder even te voorschijn met een hele doos VHS banden met verrassend goede kwaliteit nog zonder hinderlijke drop outs in beeld.

Ik zat een opname te bekijken van discovery over de spaceshuttle ergens eind jaren 80 opgenomen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mooi omzettertje...

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2022, 09:55 (667 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2022, 09:56

Mooi Hans, dat je zo een universeel systeempje hebt om eigenlijk allerlei PaL signalen op je NTSC toestellen te zetten. DVD zal waarschijnlijk nog wat beter beeld geven dan VHS. Als je een Humax oid hebt met scart uitgang kan je ook nog kabel zenders weergeven.
Ben je al gewend om de "Hue" op de toestelletjes goed in te stellen? (Typisch voor NTSC).
Leuk trouwens dat je af en toe wat van je verzameling laat zien!

Hue regelaar was bij PAL overbodig. Een draaiing van de kleurverctoren was niet direct meer een ramp. mmdat de fase steeds werd gespiegeld, was het resultaat van de draaiing, nul. met dien verstande dat bij gewone toestellen de kleur weliswaar lijn om lijn verschilde, maar dat ons oog daar geen problemen mee had. In echte Pal toestellen werden de twee bij elkaar opgeteld,
Er was een klein nadeel, de amplitude van de vector varieerde nog wat, maar dat is veel minder hinderlijk, omdat dan alleen de intensiteit wat verandert en de kleur niet. Slim van Walter ......

Mooi omzettertje...

door Erik @, 31-05-2022, 17:31 (667 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Veel DVD spelers hebben ook standaard de optie om de uitgang op NTSC te zetten.
Dat is ook een goede vervanger voor je fluke signaalgenerator.

Dat is dat alleen nodig voor kleuren toestellen, zwart/wit amerikaanse toestellen doen het ook prima op PAL of CCIR, het vang-gebied van de H en V sync is groot genoeg om het verschil op te vangen

Mooi omzettertje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-05-2022, 18:31 (667 dagen geleden) @ Erik

Ik vraag me af of er dan ook geluid is, mogelijk wel beeld maar geen geluid met PAL signaal aanbieden aan Amerikaanse Z/W toestellen maar zou kunnen van wel.

Een PAL kleur signaal aanbieden aan mijn Amerikaanse KTV toestellen levert een Z/W beeld op zonder geluid.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mooi omzettertje...

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2022, 21:22 (667 dagen geleden) @ Hans van Kampen

overigens, eens je het composiet signaal extern naar NTSC omgeturnd hebt, kan je dat aan de video in van de Fluke aanbieden en dan op RF in NTSC met geluid naar je tvtjes sturen, op het gewenste kanaal.

Mooi omzettertje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-05-2022, 21:32 (667 dagen geleden) @ kris

Inderdaad Kris, met dat mooie toestel die ik van je heb over genomen moet dat kunnen. Ik heb Amerikaanse tv-tjes met alleen maar een RF ingang.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mooi omzettertje...

door ruudam @, Utrecht, 01-06-2022, 22:04 (666 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je kan proberen bij een modulator de 5,5 MHz oscillator kring voor het geluid te verstemmen naar 4,5 MHz.
Ik heb wel eens een Z/W TV naar NTSC verhuisd en moest die 5,5 kring ook omstemmen naar 4,5.

Mooi omzettertje...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-06-2022, 22:18 (666 dagen geleden) @ ruudam

Een goede mogelijkheid maar ik heb een mooie FLUKE 54200 testbeeld generator en moduleert alle kanalen VHF en UHF.

Dank voor de tip Ruud.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum