Philips 22RR500 Reparatie verslag (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-06-2022, 21:09 (672 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 17-06-2022, 21:10

Wat plan was "even" snaartjes vervangen, had toch wat meer om handen.

Toestel bij binnen komst
Was wat vuilig na 52 jaar en schaaltje was krom en los.
Cassettedeckje functioneerde niet, Radio met wat gekraak werkte.
[image]

Uitkasten liep voorspoedig.
[image]

Viel me wat op een stukje pertinacs in mechaniek.
Waar dat vandaan gekomen is? Mogelijk al affabriek zo.
Ik heb het weggenomen.
[image]

Daarna werd het een drama, Cassette deckje uitnemen was een karwij van goed kijken.
Printje moet los genomen worden, wel op de plek laten, hiermee kon
beide schakelaars Play en Opname mechaniek los genomen worden.
Voorzijde via gat in kunststof kon met kleine schroevendraaier schroefje van koelplaat
waar beide Transistoren op zitten los gemaakt worden, was even zoeken.
Deckje moet naar voren toe er uit kunnen.
Uiteindelijk bleek een kort zwart draadje naar DIN-plug de laatste hindernis.

Zo hing deckje een tijdje tijdens onderzoek..
[image]

Snaren bonk op motortje en als je goed kijkt zie je voor langs motortje ene klein zwart draadje naar Din stekker.
Soldeer dat maar los zonder rest van kast draden te versmelten.
Draadje zit bij Rood Blauwe motor draden.
Let op de drek rond motor wieltje, was bonk harde troep ook tussen wiel en motor.
[image]

Dan draden kopjes los nemen en de bruin groene voedingsdraden los nemen van de print.
En zie deckje is er uit. pfff
[image]

Om witte slipkoppeling uit te nemen, rode ringetje los wippen en schroeven hoekplaat
vliegwiel.
Dan tegelijk Vliegwiel mee omhoog anders gaat het niet los.
Wordt uitdaging terug plaatsen.:-D
Koppeling heeft een drukveertje ook nog.

Montage terug gebruik het daarvoor bestemde gaatje en gebruik een pielhaakje.
Zie hier hoe ik veertje op druk zet voor koppelingwieltje.
Ook van toepassing bij diverse andere Philips Deckjes.
[image]
[image]

Deckje zelfde mechaniek als in de N2205
[image]

Zo gereinigd nieuw vet, is weer als nieuw.
[image]

Deze kopjes hebben volgens mij nog nooit een tape zien langs komen:-D
[image]

Eject knop , een heel stuk ijzer om uiteindelijk klepje en feitelijk cassette er uit te duwen.
Klepje heeft geen cassette geleiding, Cassette steek je op de plek dan klepje dicht.
Vandaar dat dit feitelijk alleen de cassette duwt en zo klepje mee open duwt, beetje raar.
[image]

De AM en FM Tuner, Super gevoelig, geweldige ontvangst gister avond en die FM antenne kan
ingeschoven blijven,zonder uitschuiven ook ruim ontvangst.
[image]

Zoals Leo aangaf leuk grapje antenne uitwerp knop.
Antenne na inschuiven druk je glad aan met de kast en klikt knop uit.
Bij indrukken antenne knop springt antenne 1cm omhoog en kun je verder uittrekken.
[image]
[image]

Na reinigen kast en knoppen tijd om gehele weer in elkaar te zetten.
Gevecht met retour deckje, de draden laat ik aan uw fantasie over.
Ondertussen vielen de aluminium deck knoppen er stuk voor stuk af.
Ook aluminium strip schaaltje opnieuw verlijmd.

Ik was al een paar dagen aan het bedenken hoe ik dat kromme schaalvenster recht ging krijgen.
Kans op versmelten en verknoeien daarmee natuurlijk aanwezig.
Tot ik de zij kappen beter ging bekijken.
Deze bevatten uitsparingen, Ahh Zooo zit dat.
Snapte al niet hoe dat schaaltje op de plek bleef, had maar 1 recht stripje kunststof
in midden boven en dat hield nooit schaaltje op de plek.

Ook hier weer hoop gefrunnik om beide zijkanten te monteren (haakse beugeltjes die samen met kast schroeven de zijplaten borgen) en dan kromme schaaltje zien de knoppen er door en tevens klemmen
met de zijkanten.
Uiteindelijk zat het.

Ook eerder genoemd in batterij vak de afregeling van cassette deckje, ik heb er niet aangezeten.
[image]

De specs van toestel en diverse din aansluitingen, lux hoor zo veel din.
[image]

Microfoon is denk ik ook nooit eerder van zijn plek geweest.
[image]

En zie geheel netjes weer.
Speelt voortreffelijk, gevoelig alle banden, cassette speelt prima, neemt ook keurig op.
Een plaatje.
en ja folder geeft aan geleverd met C60 Philips cassette dus.
[image]

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-06-2022, 21:24 (672 dagen geleden) @ Maurice

Complimenten Maurice en je hebt weer een fraai vintage toestel. Is vaak een heel geklooi iets uit elkaar te halen zoals ik net met die tv. Ik kwam op de werkbank een afgebroken transparant stukje plastic tegen en moest even op jouw foto kijken waar ie zat en bleek trekontlastkng netsnoer te zijn en zag waar ie zat, na verlijmen weer op zijn plaats.

Veel plezier met radio/cassette combi:m:

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-06-2022, 22:12 (672 dagen geleden) @ Maurice

Bij bestuderen van die DIN aansluitingen stuitte ik op de tekst "Afstandsbediening"

Kon me er weinig bij voorstellen.
Na zoeken in Philips folders 1971 RECORDERS zo waar VOETSCHAKELAAR LFD3414
En ja is volgens schema ook niet meer dan soort van pauze toets.

[image]
[image]
[image]

Philips 22RR500 Reparatie verslag, voetpomp

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 18-06-2022, 11:51 (672 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, mijn complimenten met het prachtig opknappen van deze radiorecorder.

De voetschakelaar was een handig hulpmiddel bij het uittypen van gedicteerde cassettes.
Een halve eeuw geleden typten wetenschappers en directeuren (meestal mannen toen) hun gedachten niet zelf uit op een computer, maar lieten dit door hulpen (meestal van vrouwelijke soort) doen. Deze dames konden de typemachines razendsnel bedienen met alle tien hun vingers. Geen vinger over dus voor het aan en uitzetten van de bandopname en daar was de voet voor.
Zin afspelen, met voetje op de rem en tikkerdetik, volgende zin afspelen tijdens het typen van de laatste drie woorden, tikkerdetik.

Nu hebben we daar spraakherkenning voor en kunnen de dames zelf aan de slag als wetenschapper en directeur!

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door ruudam @, Utrecht, 18-06-2022, 22:00 (671 dagen geleden) @ Maurice

Ik had altijd een hekel aan de automatische opname regeling. Niet uitschakelbaar.
Bij opnames van zwakke AM zenders _ Veronica kwam bij ons slecht door - had je na elke stoorpuls een seconde stilte.

Mn eerste bandrec had ook zo=n automaat, schakelde ik altijd uit.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door henkk56 @, 20-06-2022, 23:53 (669 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door henkk56, 20-06-2022, 23:58

Ik had ook zo'n bandrecorder,het geluid was zowiezo stukken beter als je de automaat uitzette en met de hand regelde.
Helaas waren ze bij Philips zo overtuigd van de "voordelen" van automatische opnamesterkteregeling dat je de schakelaar bij iedere opname opnieuw moest indrukken. :lol
Ik heb trouwens ook nog een aardige verzameling Philips radiorecorders die nog in ere hersteld moeten worden,ga ik ook maar eens aan beginnen. :-)

Henk

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door franc @, Loosbroek, 17-06-2022, 22:15 (672 dagen geleden) @ Maurice

Keurig toch weer?
Je wist al dat deze machine alle moeite ermee dubbel en dwars waard is.
Erg mooi ding ook!

Mvg Frank

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-06-2022, 22:15 (672 dagen geleden) @ Maurice

Mooi verslag!

Wat ik altijd het grappige vind aan deze deckjes, is dat het op het oog gewoon een EL3300 deckje is met een aangeschroefd stukje met drukknoppen.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Cornelisjan @, Lunteren, 18-06-2022, 11:21 (672 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Duidelijk en uitgebreid reparatie verslag.
Was zeker geen eenvoudige klus!

Prachtig dat apparaat weer prima werkt.

Groet,

Cor

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Sietze Osinga @, Koekange, 18-06-2022, 11:31 (672 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice.Bedankt voor het delen van deze kundige reparatie en het zeer duidelijke verslag.
Kompliment!
Groeten,
Sietze.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Cobus @, 05-05-2023, 14:48 (350 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice, laat ik nou de ontwerper zijn van de 22RR500....
Ik was op zoek naar naar het apparaat en een vriend van mij vond het gisteren via Google op zijn telefoon.
Om een lang verhaal kort te houden, ik wil het apparaat van je kopen, want dan kan ik aan mijn kleinkinderen laten zien wat Opa ooit bij Philips ook heeft gemaakt...
Je reparatieverhaal vind ik grote klasse en dat de antenne nog goed werkt doet mij deugd, was mijn eigen uitvinding.
De vormgeving was destijds grote klasse en er zijn er ruim 200.000 in Leuven van gemaakt in goed twee jaar tijd met een verkoopsprijs van ruim 500,-- gulden...
Omzet dus ruim 100 miljoen!!
Het verticale loopwerk werd gemaakt in Hasselt, waar alle cassettedecks werden ontworpen en gemaakt.
Hoop gauw iets van je te horen.
Mvg, Co de Heus, Eindhoven

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Marinus J @, 05-05-2023, 19:37 (350 dagen geleden) @ Maurice

Volgens mij moet er iemand naar de oogarts.
Heb hier ook zo'n radio staan al denk ik 35 jaar, maar bij mij staat er toch echt RR 50 op en geen RR 500.
Hen deze radio in midden jaren 70 zelf bij Philips gekocht op de afdeling gooi maar op de schroothoop maar helaas daar is hij niet terecht gekomen. Toen aangeschaft voor dacht ik 20 hele guldens.
De afdeling was zoals die toen heette afd. Retour en Afbraak. Kwamen de spullen terug van de Service en/of van de winkels als zijnde niet meer te repareren.Vaak waren de spullen te nieuw en dus nog geen onderdelen.

Gr. René D.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-05-2023, 20:24 (350 dagen geleden) @ Marinus J

Gewoon een nulletje te veel, kan iedereen overkomen.
Op de voorkant staat tenminste ook RR50, en dat zal Maurice gerust wel hebben gezien voor de reparatie/restauratie.

Mvg. Dirk.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Marinus J @, 05-05-2023, 20:26 (350 dagen geleden) @ doktordirk

Er bestaat een RR 500 maar die zag er heel anders uit en was ook veel duurder.

Gr. René D.

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Doeve @, Borgercompagnie, 05-05-2023, 23:29 (350 dagen geleden) @ Marinus J

op de onderkant staat toch echt RR500 zie fotoos

--
HJD

Philips 22RR500 Reparatie verslag

door Marinus J @, 06-05-2023, 09:59 (350 dagen geleden) @ Doeve

Je hebt en krijgt helemaal gelijk Doeve , heb het net ook bij die van mij gezien.

Gr. René D.

powered by my little forum