HF blikjes uit een video aansluitingen (Algemeen)

door reneke @, Best, 19-06-2022, 13:25 (670 dagen geleden)

Weet er iemand te vertellen waar de 2 tulp aansluitingen op deze blikjes voor dienden?

[image]

Als ik me niet vergis zat op 1 van de 2 de video modulator.
Waar dan de andere vandaan kwam?

Ik kwam deze tegen tijdens het opruimen. Vermoedelijk afkomstig uit een video recorder.

HF blikjes uit een video aansluitingen

door soundman2 @, Wouw, 19-06-2022, 13:41 (670 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 19-06-2022, 13:43

Twee ingangen, een video (CVBS) en de andere voor audio. Ik gebruikte ze vroeger bij mijn karaoke show. Het was dan mogelijk om elk tv toestel mee te laten doen.
Je opslagruimte lijkt wel erg vochtig te zijn....

HF blikjes uit een video aansluitingen

door reneke @, Best, 19-06-2022, 18:01 (670 dagen geleden) @ soundman2

De opslag is altijd droog geweest tot het een aantal jaar geleden tijdens het verwijderen van het dak (asbest) ontzettend hard ging regenen.
Al het gereedschap hebben we zo snel mogelijk droog gemaakt maar spullen als deze zijn daarbij uit het oog verloren.

Ik heb ze nog niet geprobeerd maar het nieuwe is er inderdaad wel vanaf.

Je stuurt in deze blikjes audio apart in zeg je. Maar wat doet dan een vhf of UHF modulator nog bij dit blikje?

HF blikjes uit een video aansluitingen

door soundman2 @, Wouw, 19-06-2022, 18:43 (670 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 19-06-2022, 18:48

De opslag is altijd droog geweest tot het een aantal jaar geleden tijdens het verwijderen van het dak (asbest) ontzettend hard ging regenen.
Al het gereedschap hebben we zo snel mogelijk droog gemaakt maar spullen als deze zijn daarbij uit het oog verloren.

Ik heb ze nog niet geprobeerd maar het nieuwe is er inderdaad wel vanaf.

Je stuurt in deze blikjes audio apart in zeg je. Maar wat doet dan een vhf of UHF modulator nog bij dit blikje?

Het video en audiosignaal van een video moet nog wel naar de TV. Niet alle TV's hadden destijds een scart of andere videoaansluiting. Daarom werd in de recorder een kleine modulator ingebouwd, zodat de tv met de kanaal kiezer gewoon de zender van de video kon opzoeken. Meestal ergens tussen kanaal 30 en 40. Niet zo goed als bijv scart met RGB, maar voor huishouddoeleinden wel een bruikbare oplossing. De mensen zouden een andere TV moeten kopen en dan is het lastiger om een video, wat in het begin een duur apparaat was (meer dan 2000 guldens) aan de man te brengen.
Sommige toestellen moesten nog wel wat aangepast worden, de stabiliteit van de lijnsynchronisatie is minder als van een echte zender. Door de vliegwielsynchronisatie in de TV trok het beeld dan wat, doordat de sync de variaties niet kon volgen. De tijdconstante moest worden aangepast. Latere toestellen hadden daar een aanpassing voor en die werd ingeschakeld, als je het hoogste voorkeur of de toets 0 gebruikte.
Voor de K9 was er destijds een inbouwsetje wat lastig leverbaar was. Een simpel draadbrugje kon het probleem ook oplossen.

HF blikjes uit een video aansluitingen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-06-2022, 23:22 (670 dagen geleden) @ reneke

De RCA-aansluitingen zijn waarschijnlijk voor een losse tuner en modulator. Geen audio of cvbs signaal dus.

HF blikjes uit een video aansluitingen

door soundman2 @, Wouw, 20-06-2022, 13:12 (669 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 20-06-2022, 13:20

De RCA-aansluitingen zijn waarschijnlijk voor een losse tuner en modulator. Geen audio of cvbs signaal dus.

Da's niet zeker, dergelijke modulatoren met cinch aansluitingen heb ik meerdere malen gezien in videorecorders.
Wat ik wel mis is een instelschroefje om de HF frequentie wat te wijzigen.
TS kan een simpel proefje doen. door het ding van voedingsspanning te voorzien, meestal 5 of 12 volt, een TV en een generator of een andere videobron. Uit de scartaansluiting kun je audio en CVBS halen en met een cinch audiokabeltje de boel aan elkaar sluiten.

[image]
[image]

HF blikjes uit een video aansluitingen

door reneke @, Best, 20-06-2022, 13:26 (669 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga dit een dezer dagen proberen.

Met een dvd speler heb ik direct tulp uitgangen beschikbaar. Om te testen is dat het makkelijkst.

Bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet
Rene

HF blikjes uit een video aansluitingen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-06-2022, 19:22 (670 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik weet niet of het voor Rene duidelijk is maar hoe is blikje A (de modulator) verbonden met blikje B

Ik zie op blikje A alleen maar een RF in en RF uitgang en mogelijk is op de rechter zijkant ook iets van een aansluiting (heb ik geen merkje gegeven) Hoe is blikje B er mee verbonden waar video en audio in gaat, het rode draadje is voor mij de voeding.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

HF blikjes uit een video aansluitingen

door reneke @, Best, 19-06-2022, 19:32 (670 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door reneke, 19-06-2022, 19:36

Dag Hans,

Ik heb 2 dezelfde kastjes liggen.
Vandaar dat ik van 1 de voorzijde en de ander de achterzijde op foto heb gezet.

De modulator staat hier niet op foto.

In het uitgang van het antenne signaal was me wel duidelijk.

Ik heb er nog 1 modulator bij zitten.
[image]

HF blikjes uit een video aansluitingen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-06-2022, 19:40 (670 dagen geleden) @ reneke

Aha, duidelijk Rene, dank:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum