Windows98 virus? (Computertechniek)

door johanvisser, 16-04-2009, 10:07 (5488 dagen geleden)

Ik heb mijn oude PC met W98 in gebruik bij mijn radiohobby. Ik gebruik internet PDF, JPG, en een paar EXEL-files.Tot voor kort was de performance vergelijkbaar met mijn XP-machine. Tegenwoordig is ie heeeeeel langzaam. Als ik de "kernel performance" bekijk staat die continue op 100% terwijl er niks gebeurt. Ik vermoed dat er toch een virus of zo is binnengedrongen. Ik gebruik AVG7.5, maar die vindt niks als ik hem laat scannen. Heeft iemand nog een suggestie?
groeten
johan v

Windows98 virus?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 16-04-2009, 13:22 (5488 dagen geleden) @ johanvisser

Hallo Johan,

Je zou een naar de "lopende processen" kunnen kijken.
Ik sluit echter niet uit dat de virusscanner de volle processor-utilization verbruikt.
Als het een virus zou zijn en de AV-definitie-files bij zijn, moet het wel een heel
nieuw virus zijn.

Groet,
Paul

--
[image]

Windows98 virus?

door johanvisser, 16-04-2009, 14:11 (5488 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul bedankt voor je snelle reactie.Ik heb het probleem een paar jaar terug ook gehad, en toen heeft een kennis mij geholpen, die heeft alle software opnieuw geinstalleerd en daarna was alles weer normaal, dus dan kan het niet de AVG -antivirus zijn.
Ik hoop dat er een eenvoudiger oplossing is.

Windows98 virus?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 16-04-2009, 14:59 (5488 dagen geleden) @ johanvisser

Hallo Johan,

Dan wordt het toch eens naar de lopende processen kijken of daar wat vreemds tussen zit.

Zo valt er weinig zinnigs meer over te zeggen.

Groet,
Paul

--
[image]

Windows98 virus?

door johanvisser, 24-04-2009, 20:48 (5480 dagen geleden) @ Paul Brouwer

hallo Paul, bedankt voor je reactie.Ik werk al heel wat jaren met computer als gebruiker, en als het fout ging had ik altijd collega's om op terug te vallen.Nu zijn er gelukkig allerhande forums, waar ik al een paar keer goede informatie heb gekregen. Ik heb zitten zoeken naar een manier om te lopende processen boven water te krijgen; bij mijn XP-machine kom ik daar wel uit, maar bij W-98 weet ik niet hoe dat moet.

Windows98 virus?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-04-2009, 11:14 (5485 dagen geleden) @ johanvisser

Dan is User.??? defect

Heb ik ook eens gehad.
Er is anders een of andere driver actief dat Win98 niet begrijpt.

Maak eerst backup nu van je spullen.
Via ext HD kost tegenwoordig 99,- en hele boeltje daar op zetten.

haal van de CD die User.xxx van af en copieer naar de win dir.
Misschien dat het dan weer werkt.


Beloof niets

Windows98 virus? -Tips ooit eens opgeslagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-04-2009, 11:16 (5485 dagen geleden) @ Maurice

Op deze pagina vindt u tips die het opstarten van u PC sneller maakt.

Deze tips zijn niet vooral nuttig, maar ook nog eens eenvoudig zelf uit te voeren en bovendien hoeft u niets te investeren!!!.

Iedre PC beschikt over reserves die u kunt benutten door de PC optimaal te configureren.
BIOS,CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT zijn daarvoor de belangrijkste aanknopingspunten.

Vooral als Windows 95/98 instabiel wordt en of niet snel genoeg meer werkt,zijn de oudere trucs voor het configureren van het MS DOS noodzakelijk.In het Windows komt u er niet onderuit om CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT met de hand bij te werken.
Hoofdregel voor tuning: Het heeft geen zin een PC sneller te maken als dat ten koste gaat van de stabiliteit.

MemMaker: MemMaker is het zgn wonder programma van Microsoft voor een "totaal geheugen beheer".

Echter dit hulp programma is een van de meest onzinnige programma`s die standaard onderdeel is van MS DOS.

MemMaker heeft alleen nut op armzalig geconfigureerde computers met weinig extra`s.Maar op de hedendaagse multi media systemen,met een overeenkomstig groot aantal opdrachten in de startbestanden faalt MemMaker.De enige manier om te controleren of MemMaker daadwerkelijk werkt is door het simpel weg te controleren.Maak vooraf wel even een systeem diskette om ten alle tijden u PC weer te kunnen opstarten als voorheen!!.

Een systeem diskette maakt u als volgt:
· FORMAT A: /S
· COPY C:CONFIG.SYS A:
· COPY C:AUTOEXEC.BAT A:

Houd de diskette binnen handbereik,want als MemMaker het geheugen heeft geoptimaliseerd dan lijkt alles ogenschijnlijk te werken.Maar het wil nog niet zeggen dat dat een paar dagen later nog steeds het geval is.
BIOS: Het opstarten van een PC kan versneld worden door diverse instellingen in de Bios te veranderen.Er zijn uiteraard diverse fabrikanten die een Bios leveren,maar de instellingen komen vrijwel met iedere Bios overeen.


Bios instellingen aanpassen:
· Typematic Rate Programming: Enabled
· Typematic Rate Delay: 250 ms (de kleinst mogelijke waarde)
· Typematic Rate: 30 char/sec (of een nog hogere waarde)
· Above 1MB Memory Test: Disabled
· Memory Parity Check Error: Disabled
· Memory Test Tick Sound: Disabled
· Boot Sequence: C,A
· Video Bios Shadow: Enabled (overige shadows kunt u Disabled maken)

MS DOS: In het DOS zijn ook nog tal van veranderingen mogelijk om uw PC te optimaliseren.Met de juiste instellingen in het bestand CONFIG.SYS kunt u opnieuw seconden winnen tijdens het opstarten.De truc echter is wel om de bestanden te rangschikken op aflopende bestands grootte.

De grootste stuurprogramma`s plaatst u dus vooraan.Dit geldt eveneens voor het bestand AUTOEXEC.BAT.
CONFIG.SYS aanpassen:
· SWITCHES=/F (voeg dit als eerste opdracht toe)
· DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF ( voeg testmem:off toe)
· SETVER kunt u als een proef uitschakelen.
· DISPLAY.SYS is overbodig en kunt u verwijderen.
· FCBS kunt u verwijderen.
· DOSKEY kunt u verwijderen.
· MOUSE.SYS heeft u alleen nodig als u in DOS met de muis werkt.

Als u wilt controleren of dit alles voldoende effect heeft gehad dan kunt u dit na herstarten van de PC als volgt in de MS DOS mode controleren:

MEM /C
EMM 386: Afgezien van het herplaatsen van stuurprogramma`s zijn experimenten met diverse opdrachten van EMM386 aan te raden.Hiermee kunt u meer "upper memory" verkrijgen.
· DEVICE=C:DOSEMM386.EXE (zo is het vaak standaard ingesteld en ook vaak het ongunstigste)
· DEVICE=C:DOSEMM386.EXE HIGHSCAN NOEMS (goed voor als u uitsluitend onder windows werkt)
· DEVICE=C:DOSEMM386.EXE I=E000-EFFF NOEMS (gebruikt u als HIGHSCAN tot een crash leidt)

Nu zijn er al diverse acties besproken die u PC kunnen versnellen;vanaf nu zijn er nog meer acties mogelijk maar die hebben alleen betrekking op het sneller opstarten van u Windows scherm.

MSDOS.SYS: Een vervuild windows systeem kan de oorzaak zijn van een tergend langzaam start procedure.Als u daar iets aan wilt doen dan moet u eerst weer terug naar DOS,en met name het bestand MSDOS.SYS.U werkt nu dus in de dos mode om deze aanpassing te maken.

Open het MSDOS.SYS bestand als volgt: ATTRIB MSDOS.SYS -s -h -r
Start de editor EDIT en open als volgt: EDIT MSDOS.SYS
Het bestand is nu leesbaar en de configuratie instellingen bepalen hoe Windows wordt opgestart.Dit bestand moet ten alle tijden minimaal 1kb groot blijven.Verander nooit iets in plaats van de kruisjes!!!!.Het MSDOS.SYS is opgebouwd als een INI bestand.Het is verdeeld in secties met regels die steeds uit een parameter en de bijbehorende waarde bestaan.

U kunt het starten van Windows versnellen met de hier onder volgende maatregelen.
· BOOT DELAY=0 (hiermee start het systeem direct door en scheelt u 2 seconden)
· BOOT MENU=0 (hiermee wordt het configuratie menu uitgeschakeld;met F8 krijgt u het scherm in beeld)
· LOGO=0 (hiermee krijgt u geen Windows wolken in beeld en scheelt tijd voor schermopbouw)

Een verdere versnelling is mogelijk door het menu OPSTARTEN te verschonen.
OPSTART MENU: Zelfstartende programma`s zijn een vervelende bijkomstigheid van het windows systeem.
Ze nemen veel onnodig geheugen in beslag en maken u systeem trager.Dit kunt u controleren met een zgn bron meter.U kunt deze programma`s via het menu taakbalk verwijderen uit het opstart menu.Doe dit echter 1voor 1 en start u PC opnieuw op.Mocht u een programma te veel uit het menu hebben verwijderd,dan is deze weer terug te vinden in de prullenbak.

Het is echter ook mogelijk dat het u getoonde menu er al opgeschoond uit ziet,maar de systeem bron meter laat het tegendeel zien.Dit komt omdat er ook zelfstartende programma`s in het register achter blijven.Dit is zeker het geval als u vaak programma`s installeert en later toch weer verwijderd.

Het register is dan behoorlijk vervuild.Het register opent u als volgt:
· START
· UITVOEREN
· TYP REGEDIT

Het register wordt geopend en nu kunt u op zoek naar de map waarin de opstart bestanden zijn weg geschreven.

Dit vind u als volgt:
· HKEY_LOCAL_MACHINE (open deze map op het + teken)
· SOFTWARE (open deze map op het + teken)
· MICROSOFT (open deze map op het + teken)
· WINDOWS (open deze map op het + teken)
· CURRENT VERSIONS (open deze map op het + teken)
· RUN (open deze map op het + teken)

In de nu geopende map RUN kan het wemelen van de zelf opstartende programma`s.U kunt deze verwijderen door te selecteren en dan op DELETE te drukken.
Vanzelf sprekend controleert u na het verwijderen van een of meerdere bestanden u systeem weer met de systeem bron meter.

Als het resultaat nog steeds niet voldoet,dan is het nog mogelijk dat er programma`s worden opgestart vanuit het bestand WIN.INI.

U kunt het WIN.INI bestand openen met kladblok of WordPad.Een zelfstartend programma kunt u meestal herkennen aan de opdracht LOAD die eraan vooraf gaat.
U kunt deze programma`s verwijderen als u er absoluut zeker van bent dat u deze niet meer gebruikt!!!

In geval van twijfel maakt u altijd een backup!!.
Dit voorkomt een heleboel ergernis.

Windows98 virus? -Tips ooit eens opgeslagen

door johanvisser, 24-04-2009, 21:05 (5480 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, dit is een hele waslijst, waar een echte PC-freak mee vooruit kan. Ik hoor nog niet bij die groep, dus ik doe er even niks mee. Voor mijn radiohobby was mijn W-98 PC altijd even snel als mijn XP-PC, daarom had ik hem nog steeds in gebruik, maar vrij plotseling is er iets mis, terwijl er geen extra toepassingen in gebruik zijn.

Windows98 virus? of ga hier eens mee aan de slag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-04-2009, 11:22 (5485 dagen geleden) @ Maurice

Systeembronnen vrijmaken

Soms worden er, vaak ongewild, programma's opgestart, die je slechts zelden gebruikt. Rechts onderin je scherm (snelstart menu) verschijnt er al dan niet een eindeloze rij pictogrammen. De meeste ervan gebruiken een gedeelte van je beschikbare systeembronnen, hetgeen de werking van de computer vaak niet ten goede komt.

Meestal kun je via de eigenschappen van zo'n programma de optie uitschakelen, maar soms ook niet, in dat geval kun je middels MSConfig een en ander regelen.

* Ga naar Start.
* Kies Uitvoeren en type: msconfig (klik OK).
* Selecteer in het verschijnende venster de optie Opstarten.
* Verwijder de vinkjes voor die programma's en toepassingen die niet echt nodig zijn, maar laat de opties systemtray en explorer ongemoeid want die zijn nodig voor het systeem.
* Sluit het venster weer af. De computer zal opnieuw opstarten om de veranderingen aan te brengen.

NB. Je hoeft geen angst te hebben iets te beschadigen want als een instelling je niet bevalt kun je gewoon het vinkje weer aanzetten, na een herstart is alles weer bij het oude.

Soms worden programma's voorgeladen middels een snelkoppeling in het menu Opstarten, je hoeft in dat geval alleen maar de snelkoppeling te verwijderen, die dan naar de prullenbak verdwijnt, ook die kun je, indien gewenst, weer terugplaatsen.

Windows98 virus?

door johanvisser, 24-04-2009, 20:52 (5480 dagen geleden) @ Maurice

hallo Maurice, bedankt voor je reactie. Ik heb bij de programma's 1 bestand met USER gevonden, nl user.exe. Het is ca 600kb groot. Bedoel je die?
Ik moet alleen nog de CD-ROM vinden waar het origineel op staat.
johanv

Windows98 virus?-STop -Oplossing hier

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2009, 21:58 (5480 dagen geleden) @ johanvisser

When running "System File Checker" in Windows 98 the file "USER.EXE" is corrupted when this file is checked.


Procedure:

The following procedure will rebuild the "USER.EXE" file during the file checking
process in "System File Checker"

Boot the computer into Windows 98

Click "Start/Programs/Accessories/System Information.

Click the "Tools" menu.

Click "System File Checker"

This will bring up a window for "System File Checker".

In the field "Select an option and click Start" click "Scan for altered files" and click "Start"

During the operation of "System File Checker" the file "USER.EXE" will be flagged as corrupted. In the field "What do you want to do? "choose " Update verification information" and click "OK".

DO NOT choose "Restore file", this option may change the user.exe settings and cause the computer not to boot properly.

Once "System File Checker" finishes click "OK" and close "System File Checker".

Restart Windows 98. When "System File Checker" is run the file user.exe will be repaired successfully.

Windows98 virus?-STop -Oplossing hier

door johanvisser, 07-05-2009, 11:00 (5467 dagen geleden) @ Maurice

Mijn W98 is in Nederlands, dus dat was even puzzelen. Ik heb de indruk dat ik de hele procedure heb afgewerkt, maar het heeft helaas niet een corupte file opgeleverd.
Heeft iemand nog een suggestie?

Windows98 virus?-STop -Oplossing hier

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-05-2009, 18:27 (5467 dagen geleden) @ johanvisser

Zet AVG eens UIT.

Al die virusscanners die de hele dag maar staan te scannen en voor de zoveelte keer het zelfde bestand weer eens nog eens op virus scannen.

Waardeloos vertragend.

Zolang je geen gekke dingen doet kan dta gewoon UIT.

Windows98 virus?-STop -Oplossing hier

door johanvisser, 06-06-2009, 15:05 (5437 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, bedankt voor je suggestie. Ik heb dat niet kunnen testen want ik heb niet kunnen ontdekken hoe AVG "uit" moet. Omdat inmiddels AVG 7.5 niet meer bijgewerkt wordt en 8.0 werkt niet bij W98, zou ik een andere gratis virusscanner willen installeren als die er nog is. Kent iemand nog zoiets?
johan v

Windows98 virus?-STop -Oplossing hier

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-06-2009, 20:38 (5437 dagen geleden) @ johanvisser

Hallo Johan,

Ik vrees het ergste voor jou. Win98 is in software-land uit het jaar "kruik" en de gratis virusscanners die ik ken, werken vanaf Windows 2000.

Groet,
Paul

--
[image]

powered by my little forum