Pulse to Tone converter (Toestel of techniek)

door Hans Op den Camp @, 22-07-2022, 21:27 (615 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Het lijkt mij leuk om een ouderwetse nostalgische telefoon met kiesschijf weer te gebruiken maar omdat deze werkt met pulsen en niet met tonen is hij niet zonder aanpassing bruikbaar.

Voor dat doel bestaan er omvormers zoals deze:
https://www.picbasic.nl/frameload.htm?https://www.picbasic.nl/dtmf-telefoon.htm

Daarom ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met zo'n omvormer en uiteraard of zo'n ding goed werkt. Deze telefoon heb ik, hij werkt nog met kwartjes.[image]

M.vr.gr. Hans

Pulse to Tone converter

door Alray @, Saksen, Duitsland, 23-07-2022, 09:25 (614 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Enige jaren geleden heb ik bij picbasic hetzelfde printplaatje besteld en ingebouwd in zo'n zwarte bakalieten telefoon, tafelmodel. Het werkte prima.

Groet,

Bert de Mooij

Pulse to Tone converter

door frits @, Meppen Dtsl., 23-07-2022, 12:03 (614 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,
Een paar weken terug dit printje van betreffend bedrijf ingebouwd in een Ericson telefoon en het werkt prima. Als je een nul moet voorkiezen (bijv. bij een eigen huiscentrale die ik heb) moet je wat langzamer draaien maar het gaat. Er zijn twee versies beschikbaar een eenvoudige
zonder # * functie en de iets duurdere die wel deze functies heeft. Gezien het geringe prijsverschil heb ik de tweede genomen en ben erg tevreden over de afhandeling (goede documentatie over de inbouw ect.) beslist een aanrader.
Succes,
Groet Frits

Pulse to Tone converter

door Hans Op den Camp @, 23-07-2022, 12:13 (614 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Bedankt voor de positieve reacties, ik ben overtuigd en ga het printje met * # functie bestellen.

Hans

Pulse to Tone converter

door Roland Huisman @, Zwolle, 23-07-2022, 15:45 (614 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Roland Huisman, 23-07-2022, 15:52

Hoi Hans,

Ik heb destijds onderstaande besteld omdat ik meerder telefoons heb.
https://www.ebay.com/itm/134018806185?hash=item1f3424b1a9:g:LC8AAOSwYMxfgC4J

Die kun je voor je telefoon óf centrale plaatsen zonder je toestel aan te passen. Ik heb een puls centrale en zo kan ik alle telefoons gebruiken. Stuk of vier... Maar ik moet zeggen dat ik het toch niet vlekkeloos vind werken op mijn voip aansluiting van mijn experiabox...

Hier worden ook van dat soort kastjes aangeboden. Maar het is me niet duidelijk of de werking ervan anders is dat mijn Chinese kastje... Ik zou best wat meer uit willen geven, maar als het dan nog niet werkt zou ik jammer vinden. En om nu alle telefoons om te bouwen zie ik niet zitten.

https://www.phone-master.nl/Dialgizmo/DIALGIZMO.html

Groeten, Roland

Pulse to Tone converter

door theos2 @, Rijsbergen, 02-08-2022, 16:24 (604 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Een tijd geleden besteld, zonder de "*" functie en ingebouwd in een T65 toestel.
Werkt uitstekend !

Pulse to Tone converter

door Hans Op den Camp @, 02-08-2022, 19:17 (604 dagen geleden) @ theos2

Fijn te horen dat het goed werkt en dat je de nostalgische telefoon nog kunt gebruiken. Ik heb gisteren de compleet gebouwde en geteste 141101-C SMD-print besteld en deze zal morgen wel in de brievenbus liggen.

Dankzij de bijgeleverde uitgebreide handleiding zal het wel lukken om de print in te bouwwen. De PTT Kimus 1a munttelefoon uit de oude openbare telefooncellen (en nu hier in de gang) bestaat eigenlijk uit een T65 telefoon, gekoppeld aan een munt-/betaalsysteem. Dat systeem gaat helaas niet meer werken omdat er sinds 2002 geen "betaalpulsen" meer worden meegezonden door de telefooncentrale. Maar gelukkig zijn de drie verschillende sleutels nog aanwezig om ook te kunnen bellen zonder kwartjes :-) .

[image]

Met vriendelijke groet, Hans

Pulse to Tone converter

door Goldline @, Oranjedorp, 02-08-2022, 20:17 (604 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Leuk project Hans !
Die tijd cq betaal pulsen kan je zelf toch wel toevoegen met een timer en een batterij ?

--
Cees PA1DBA

Pulse to Tone converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-08-2022, 21:32 (604 dagen geleden) @ Goldline

of muziekje erbij van Dr Hook & the medicine show, Sylvia's Mother... "And the operator said 40 cents more for the next 3 minutes".. :-)

Pulse to Tone converter

door Hans Op den Camp @, 04-08-2022, 15:51 (602 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 04-08-2022, 16:11

Met een van de drie sleutels die bij de telefoon horen kan men de munt-betaalfunctie uitschakelen en daarom kies ik daar maar voor; want ik zou er niet rijk van worden. Een sigaar uit eigen doos dus want ik heb de sleutel van het geldbakje ;-) .
Dus houd ik het maar bij bellen zonder kwartjes.

Vandaag lag de bestelde omvormer die van kiesschijf pulsen DTMF audiotonen moet maken in de brievenbus en ik was verbaasd hoe klein het printje was. Op de site van Frits Kieftenbelt leek het nog een aardig groot ding maar schijn bedriegt want kijk eens op de foto met een kwartje ter vergelijking hoe klein hij is:

[image]

Een zeer uitgebreide en begrijpbare handleiding zit erbij om de 141101-C converter in te bouwen. Dus als alles lukt klinken er binnenkort weer nostalgische belgeluiden hier in huis.

[image]

M.vr.gr. Hans

Pulse to Tone converter

door Goldline @, Oranjedorp, 04-08-2022, 18:09 (602 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wat ik mij afvroeg Hans of deze telefoons volledig uit de lijnspanning gevoed werden, of een extra netvoeding hadden.
Deze toestellen kwam je wel in restaurants tegen,
Meen dat je gratis kon bellen met een DTMF toongeef kastje ,omdat je al meteen een kiestoon kreeg bij het oppakken van de hoorn en kennelijk de microfoon al aanstond.
Dacht dat die dingen loodzwaar zijn,en je wel chemische ankers mag gebruiken bij het ophangen :-D

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum