Mondriaan plotter driver +software (Gezocht)

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 29-07-2022, 20:46 (608 dagen geleden)

Ik ben de laatste tijd op de plotter toer.
Nu heb ik ooit de Elektuur plotter (de Mondriaan) uit de jaren '90 gebouwd.
Die wil ik weer gaan maken maar ik heb de software niet meer.
De diskette is niet meer in te lezen. De schijf is slap en stukken zijn weg.

Wie o wie heeft dit ooit gedigitaliseerd en zou mij hieraan kunnen helpen?
Het belangrijkste is de software.

Mvg, Henk

Mondriaan plotter driver +software

door Frans @, Bredene, België, 30-07-2022, 21:49 (607 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hallo Henk,

Ik heb deze plotter ook gebouwd in de jaren 80 en zoek eindelijk ook al een tijd naar de gepaste plotter driver.

Ik heb al bij Elektuur geïnformeerd maar de driver is niet meer leverbaar.
De driver draaide onder DOS en leverde alle commandes voor de plotter via de centronics poort

In geval dat je via je bericht een driver vind ben ik zeker ook geïnteresseerd.

Ik zou ook graag deze oude glorie terug tot leven brengen.

Vriendelijke groeten
Frans,

Mondriaan plotter driver +software

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-07-2022, 00:06 (607 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Ik ga even voor je vragen op de maillijst van computer verzamelaars. Je weet maar nooit.

Groeten, Roland

Mondriaan plotter driver +software

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 31-07-2022, 00:49 (607 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Dank je wel en Frans en ikzelf zijn heel benieuwd.

Mvg, Henk

Mondriaan plotter driver +software

door Frans @, Bredene, België, 31-07-2022, 10:39 (607 dagen geleden) @ Roland Huisman

Tof Roland , ik denk dat de driver enkel nog te vinden zal zijn onder de retro drivers , de moderne
drivers werken meestal via USB of zelfs met Bluetooth daar is onze Mondriaan niet op voorzien.

[image]

Op de foto zie mijn Mondriaan , de plot tekening is gemaakt in Basic en dient enkel als test.
Het Basic program heb ik geschreven enkel als test en kan enkel deze tekening plotten en niets anders.

Dus is het de bedoeling meer uit de plotter te halen om bv tekst en tekeningen te kunnen maken

Dus denk ik dat Henk ook deze bedoeling heeft.

Vriendelijke groeten
Frans,

Mondriaan plotter driver +software

door Frans @, Bredene, België, 31-07-2022, 10:54 (607 dagen geleden) @ Roland Huisman

[image]

Nog ter info , dit is wat Elektuur schreef over de driver

MVG
Frans,

Mondriaan plotter driver +software

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 31-07-2022, 11:07 (607 dagen geleden) @ Frans

Dat is precies wat ik bedoel.
Ik heb de 3 Elektuurs in PDF.
Maar wat ik ook zou kunnen doen als Roland geen succes heeft bij de retroclub om contact met Elektor op te nemen.
Ik neem toch aan dat ze al hun projecten wel hebben gearchiveerd.

Mvg, Henk

Mondriaan plotter driver +software

door Frans @, Bredene, België, 31-07-2022, 12:15 (607 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Oké Henk maar ik heb al contact opgenomen met Elektuur het antwoord was dat ze de driver niet meer kunnen leveren en ze hebben me niet doorverwezen naar de Retro Club.

Nu het is altijd het proberen waard rechtstreeks bij de Retro Club .

In de tijd leverde Elektuur ook niet zelf de driver maar moest je het bestellen Bij Danielo Sijtsma
onder de vermelding HP-GL emulator.

Mvg
Frans,

Mondriaan plotter driver +software

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 31-07-2022, 11:00 (607 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Ik zou even contact opnemen met HCC Retro
https://retro.hcc.nl/component/contact/contact/4-ongecategoriseerd/2.html?Itemid=101
Daar houdt men zich met dergelijke zaken bezig.

--
M.v.g
Ben

Mondriaan plotter driver +software

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 31-07-2022, 11:08 (607 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Hallo Ben,

Is dat niet dezelfde club als waar Roland het over heeft?

Mvg, Henk

Mondriaan plotter driver +software

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 31-07-2022, 23:22 (606 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Ik ben HCC-lid sedert 1979, maar computerverzamelaars ben ik daar nooit tegengekomen.

--
M.v.g
Ben

Mondriaan plotter driver +software

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-07-2022, 23:54 (606 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Nee dit ging niet om de HCC maar een mailinglijst van Nederlandstalige computerverzamelaars.
https://groups.io/g/cvml

Maar er is wel degelijk een retro hcc club.
https://retro.hcc.nl/

Is volgens mij een voortvloeisel uit de Commodore hcc club.

Maar goed te lezen dat Henk zijn software al heeft.

Groeten, Roland

Mondriaan plotter driver +software

door doktordirk @, Noordbeemster, 31-07-2022, 18:07 (607 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Het is me gelukt!, ondanks dat de computer wat protesteerde.
[image]
Dit is het scherm van een voorbeeld programma, ik kon zo gauw geen geschikte kabel vinden maar ga er van uit dat de juiste commando"s worden doorgegeven vanaf de computer, in dit geval win98
Het enige probleempje is hoe de bestanden te verzenden, daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

Dirk

Opgelost, met dank aan Dirk. (zie tekst)

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 31-07-2022, 19:32 (606 dagen geleden) @ doktordirk

Ook mijn dank aan degene die op mijn verzoek hebben gereageerd.

Mvg, Henk

Opgelost, met dank aan Dirk. (zie tekst)

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-08-2022, 00:48 (606 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Nog beter bericht, wat ik op de foto laat zien is de eerste standaard versie waar je wel iets mee kan, maar primitief.
Na stapels grote (5.25 inch) floppen bekeken te hebben, want daar was het op verkrijgbaar, verder gegaan naar de kleine (3.5 inch) en zowaar de originele gevonden van Daniel Sijtsma en ook nog prima leesbaar.
Deze staat er nu ook bij op de flop, ruimte zat.
Het is en oud programma en wordt dus ook lekker ouderwets met de post.
Hierbij een schermafdruk van het programma op een W10 computer.
Zo te zien werken alle functies, kan het zo niet goed controleren omdat hier geen printerpoort meer op zit.
Maar het ziet er hoopvol uit.
[image]
Dirk

Mondriaan plotter driver +software

door Frans @, Bredene, België, 31-07-2022, 23:45 (606 dagen geleden) @ doktordirk

Ook mijn dank aan Dirk en anderen voor de reacties
Verder regel ik alles met Henk.

Vriendelijke groeten
Frans,

powered by my little forum