diode AA119 (Gezocht)

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 16-07-2011, 22:20 (4671 dagen geleden)

hoi

ik vroeg mij af of de diode AA119 nog te verkrijgen is
dit om wat mee te experimenteren voor een zelfbouw radiootje
waar een kristal oortje op kan en dus zonder batterijen werkt

mvg johan van wijngaarden

diode AA119

door Pieter Vos @, 17-07-2011, 05:46 (4671 dagen geleden) @ johan van wijngaarden
Gewijzigd door Pieter Vos, 17-07-2011, 05:49

hoi

ik vroeg mij af of de diode AA119 nog te verkrijgen is
dit om wat mee te experimenteren voor een zelfbouw radiootje
waar een kristal oortje op kan en dus zonder batterijen werkt

mvg johan van wijngaarden

Voor dit experiment zal elke punt contact germanium diode voldoen. Philips gebruikte destijds in de Pionier Junior bouwdozen de OA 79. Maar ook andere typen (OA 81, OA 161) zullen prima werken.

Het typenummer is niet kritisch. Maar geen silicium diode gebruiken vanwege de 0,6 volt drempel.

Germanium punt contact diodes zijn in vaak te vinden in sloop TV en radio, bijvoorbeeld in de FM en AM detector.

mvg, Pieter.

diode AA119

door harry @, Oisterwijk, 17-07-2011, 08:51 (4671 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

Hallo Johan,

Kijk hier even als je ze wilt hebben.

http://cgi.ebay.com/25-GERMANIUM-DIODES-RADIO-AA119-/310331931972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=...

Groet Harry

diode AA119

door Willem.H.N. @, Enschede, 17-07-2011, 09:16 (4671 dagen geleden) @ harry

Hallo Johan,

Kijk hier even als je ze wilt hebben.

http://cgi.ebay.com/25-GERMANIUM-DIODES-RADIO-AA119-/310331931972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=...

Groet Harry

Waarom van zover, in de elektronica zaken nog volop tekoop.;-)

diode AA119

door harry @, Oisterwijk, 17-07-2011, 10:42 (4671 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hoi Willem,

Winkel is in Tilburg en Johan woont in Raamsdonk.
Da's niet zo ver dacht ik.

Groet Harry

diode AA119

door Willem.H.N. @, Enschede, 17-07-2011, 10:49 (4671 dagen geleden) @ harry

Hoi Willem,

Winkel is in Tilburg en Johan woont in Raamsdonk.
Da's niet zo ver dacht ik.

Groet Harry

Sorrie Harry, zag ebay staan en verder niet gekeken.;-)

diode AA119

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 17-07-2011, 15:23 (4670 dagen geleden) @ Willem.H.N.

hoi

bedankt voor jullie info

tilburg is inderdaad maar zo,n 20-25 km
ik zal eens proberen contact op te nemen
en kijken of ik het zo af kan halen in tilburg
nogmaals bedankt voor de hulp

mvg johan van wijngaarden

diode AA119

door Willem.H.N. @, Enschede, 17-07-2011, 16:02 (4670 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

Johan, 20/25 km maakt enkele diode's nog prijzig.
mailtje is onderweg.
grt. willem.

diode AA119

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 19-07-2011, 02:03 (4669 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door petrus bitbyter, 19-07-2011, 02:10

Prijzig, dat geldt voor alle onderdelen. Die AA119 kost misschien €0,50 per stuk als je ze op internet ziet staan. Voor je er één in huis hebt, kan dat makkelijk €5,- geworden zijn. Daar wordt de leverancier echt niet rijk van (ook niet armer, heus niet) maar verpakken en versturen kosten nu eenmaal veel meer dan zo'n diode. Er zijn een paar dingen die je kunt doen. Je kunt wachten tot je een grotere bestelling kan doen. Je kunt ook oude apparaten slopen en daar onderdelen uithalen. Zo heb nog OA85 liggen die ik ooit uit oude TV's heb gesloopt. Maar ja, als je ze snel wilt hebben, betaal je de hoofdprijs. Hetzij aan verzendkosten hetzij aan reiskosten.

NB. In plaats van germanium diodes kun je ook Schottky proberen. Wel small signal types nemen. Verder is het de moeite wat op internet rond te snuffelen. Daar is een en ander over kristalontvangers te vinden. Ik heb ooit een site bezocht van iemand die experimenten met verschillende diodes had gedaan. Daaruit bleek dat er nogal verschil in diodes zit (zowel germanium als Schottky) als het om het gelijkrichten van kleine signalen gaat. Meestal leveren datasheets daar geen informatie over. De lekstroom bij deze lage spanningen is ook een factor van betekenis. Verder zou de eigen capaciteit van de diode een rol spelen.

Een nederlandse site:
http://www.crystal-radio.eu
maar er zijn er veel meer.

petrus bitbyter

diode AA119

door Willem.H.N. @, Enschede, 19-07-2011, 06:45 (4669 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Prijzig, dat geldt voor alle onderdelen. Die AA119 kost misschien €0,50 per stuk als je ze op internet ziet staan. Voor je er één in huis hebt, kan dat makkelijk €5,- geworden zijn. Daar wordt de leverancier echt niet rijk van (ook niet armer, heus niet) maar verpakken en versturen kosten nu eenmaal veel meer dan zo'n diode. Er zijn een paar dingen die je kunt doen. Je kunt wachten tot je een grotere bestelling kan doen. Je kunt ook oude apparaten slopen en daar onderdelen uithalen. Zo heb nog OA85 liggen die ik ooit uit oude TV's heb gesloopt. Maar ja, als je ze snel wilt hebben, betaal je de hoofdprijs. Hetzij aan verzendkosten hetzij aan reiskosten.


Een nederlandse site:
http://www.crystal-radio.eu
maar er zijn er veel meer.

petrus bitbyter

Ik heb er wat liggen en kan er wel wat van missen, postzegeltje en envelopje
en Johan heeft goedkoop een paar diode's.
Zo kan het ook onderling geregeld worden als je maar bereid bent elkaar te helpen!
grt. willem.

diode AA119

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 19-07-2011, 10:02 (4669 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Prijzig, dat geldt voor alle onderdelen. Die AA119 kost misschien €0,50 per stuk als je ze op internet ziet staan. Voor je er één in huis hebt, kan dat makkelijk €5,- geworden zijn. Daar wordt de leverancier echt niet rijk van (ook niet armer, heus niet) maar verpakken en versturen kosten nu eenmaal veel meer dan zo'n diode. Er zijn een paar dingen die je kunt doen. Je kunt wachten tot je een grotere bestelling kan doen. Je kunt ook oude apparaten slopen en daar onderdelen uithalen. Zo heb nog OA85 liggen die ik ooit uit oude TV's heb gesloopt. Maar ja, als je ze snel wilt hebben, betaal je de hoofdprijs. Hetzij aan verzendkosten hetzij aan reiskosten.


Een nederlandse site:
http://www.crystal-radio.eu
maar er zijn er veel meer.

petrus bitbyter


Ik heb er wat liggen en kan er wel wat van missen, postzegeltje en envelopje
en Johan heeft goedkoop een paar diode's.
Zo kan het ook onderling geregeld worden als je maar bereid bent elkaar te helpen!
grt. willem.


hoi

ik ben inmiddels geholpen
willem stuurt er een paar naar mij op met de post

:-) :)
mvg johan van wijngaarden

powered by my little forum