zonnepalen en driefase (Algemeen)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 14-08-2022, 16:44 (622 dagen geleden)

Beste forumgenoten,

Ik denk over de aanschaf van zonnepanelen. Omdat ik kook met inductieplaten op 3-fasenstroom vraag ik me af of ik dan ook beter een 3-fasen-omzetter kan kiezen. Die zijn duurder, maar wat is slim? Op 1-fase draait alle verlichting, de tv, allerlei adaptertjes in huis en de pomp van de cv.
Het plan is om zelfvoorziend te zijn en NIET zozeer om stroom 'terug te leveren'.
Graag goede raad, want ik snap nog niet veel van de gebruikte techniek rond zonnepanelen. Tegelijk is het wèl een booming business met alle gevolgen daarvan.

Bij voorbaat dank,
Paul

zonnepalen en driefase

door Harm @, Enschede, 14-08-2022, 17:51 (622 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Beste Paul,

over het gebruik maken van een 1-fase vs. een 3-fasen omvormer is op internet genoeg te vinden. Bv. het volgende artikel (https://chargeup-noord.nl/waarom-kiezen-voor-een-3-fase-omvormer-voor-uw-zonnepanelen/)

Nederlandse huisaansluitingen zijn ofwel eenfasig of driefasig. Het verschil is het aantal aders dat door de netbeheerder op uw woning is aangesloten. Bij een eenfase aansluiting komt al het vermogen door een kabel uw woning binnen, bij een driefasige aansluiting wordt dit vermogen over drie kabels verdeeld.

De meeste woningen in Nederland van voor 1990 hebben een 1 fase 25A of 35A hoofdaansluiting. Latere woningen hebben meestal een driefase 3x25A hoofdaansluiting.

Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties. Een 1 fase omvormer kan zonder problemen op een driefasige aansluiting worden aangesloten. De netbeheerder adviseert daarin op welke fase uw zonnepanelen dan aangesloten dienen te worden. Een aansluiting op een enkele fase in uw groepenkast is echter alleen toegestaan tot maximaal 5.000kw om onbalans in het elektriciteitsnet te voorkomen. Dit betekend dat vanaf ongeveer 6.500Wp aan geïnstalleerde zonnepanelen een enkele 1 fase omvormer al geen optie meer is. Daarbij komt ook nog dat een 1 fase omvormer van 5000W al snel 22A aan stroom kan leveren. Deze stroomsterktes zijn teveel voor normale bekabeling in een woonhuis en ook is dit vaak al meer dan uw hoofdzekering in uw woning aankan zonder afbreuk te doen aan de selectiviteit volgens NEN1010.

Bij grotere installaties, vanaf ca 5.500Wp, ca 18 zonnepanelen, adviseren wij daarom meestal een 3 fase omvormer. Theoretisch mag er ook gebruik worden gemaakt van twee kleinere 1 fase omvormers maar dit is vaak een stuk duurder.

Echter ook bij kleinere installaties kan het een voordeel zijn gebruik te maken van een 3 fase omvormer. Een 3 fase omvormer heeft namelijk enkele voordelen:

Ten eerste kan er bij een driefase aansluiting gebruik worden gemaakt van dunnere kabels omdat de stroom over 3 aders verdeeld wordt. Bij een 1 fase omvormer moet er al snel voor een dikke dure kabel van 4mm2 of zelfs 6mm2 gekozen worden afhankelijk van de lengte van de kabel en het aansluitvermogen van de omvormer. Deze dikkere kabels zijn nodig om te voorkomen dat er kostbare zonnestroom verloren gaat door de weerstand in de elektraleidingen. Bijvoorbeeld wanner u zonnepanelen op een garage of schuur wilt laten installeren waar al een krachtgroep is aangesloten is kan het interessant zijn eerder voor een 3 fase omvormer te kiezen omdat dan de leidingverliezen lager zijn. Er hoeft dan ook geen nieuwe grondkabel getrokken te worden.

Ten tweede gebruikt u over het algemeen meer van uw eigen zonnestroom wanneer uw zonnepanelen op een 3 fase omvormer aangesloten zijn. In het geval van een 1 fase omvormer kan het zijn dat uw zonnepanelen aangesloten zijn op fase 1, maar uw grote verbruikers zoals de wasmachine, droger, kookplaat, vaatwasser op fase 2 en 3. Op een mooie zonnige dag levert u dan al uw zonnestroom terug in het net maar neemt u tegelijk wel stroom af van het net via fase 2 en 3. Indien u een driefase omvormer had gehad zou u een groot gedeelte van uw eigen zonnestroom zelf hebben gebruikt via fase 2 en 3. Overigens maakt dit voor uw energierekening nu nog niets uit omdat uw kWh meter van de netbeheerder intern verrekend wat er op de 3 fases gebeurd. Uw meter kan niet tegelijkertijd teruglevering en afname registreren, alleen het saldo.

Ten derde kan het raadzaam zijn voor een driefase omvormer voor uw zonnepanelen te kiezen wanneer u in een gebied woont waar al veel zonnepanelen zijn geïnstalleerd en het elektriciteitsnet daarvoor nog niet sterk genoeg is. Op een mooie dag met veel zon kan het dan gebeuren dat de netspanning boven de 253V uitkomt. Dit betekend dat uw omvormer zichzelf tijdelijk zal uitschakelen en uw zonnepanelen dus niets meer opleveren. Indien er voor een driefase omvormer wordt gekozen zal de stroom gelijkmatig over alle fasen worden verdeeld en is er dus minder kans dat een van de fasen in uw wijk “overstroomt” met zonnestroom en uw omvormer uitschakelt.

Al met al kan het het overwegen waard zijn te kiezen voor een iets duurdere driefase omvormer voor uw zonnepanelen.
Einde citaat.

Daarnaast speelt nog iets en dat is schaduw.
Je hebt grofweg 3 soorten omvormers:
1. stringomvormers (meerdere merken)
De goedkoopste oplossing en te gebruiken als er geen sprake van schaduw is.
De panelen staan in serie (of enige strings staan in serie). Bij slechte contacten bestaat de kans op vlamboogvorming, dus brandgevaar. Dit komt doordat de panelen max. zo'n 10A gelijkstroom kunnen leveren. Als er dan bv. 10 panelen in serie staan levert dat 400V bij 10A gelijkspanning op.
2. Optimisers (Solar Edge)
Elk paneel krijgt een optimiser die bij schaduw voorkomt dat de hele string uitvalt.
Naast de optimisers heb je nog een omvormer nodig. Er is geen kans op vlamboogvorming.
M.a.w. veilig en goed te gebruiken bij schaduw.
3. Elk paneel heeft z'n eigen omvormer (Enphase).
Het mooiste systeem, maar ook het duurste. Ik heb dit met 28 panelen in gebruik. Mijn panelen staan gericht op het oosten en westen. Op het zuiden heb ik 2 grote eiken staan.
In het woonhuis heb je alleen een klein kastje voor de opbrengstmeting. Wel moeten er een paar smoorspoelen in de groepenkast komen en een fasenkoppelaar of Q-relais (bij 3-fasen).

Succes met de voorbereiding.
Groeten, Harm.

zonnepalen en driefase

door Goldline @, Oranjedorp, 14-08-2022, 19:09 (622 dagen geleden) @ Harm

Mooie volledige uitleg Harm !
Zelf heb ik hier 34 panelen met evenveel optimizers van solar-edge en een 3 fase omvormer 9Kw.
Eindelijk na 5 jaar werkt het systeem nu zonder het jaarlijks defect gaan van de optimizers.
De eerste 2 generaties van de solar-edge optimizer staan bekend om defecten.
Nu zijn ze alle vervangen voor het nieuwe type en dit jaar (nog) geen problemen.
Het punt is dat je het defecte artikel wel onder garantie krijgt vergoed, maar de dure dakhaas
met alle (begrijpelijke) Arbo veiligheidshekken niet ,zo ook je terugverdientijd niet :-|
Moraal aan Paul : 3 fase zeker doen, optie 2 niet.

--
Cees PA1DBA

zonnepalen en driefase

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 14-08-2022, 20:00 (622 dagen geleden) @ Goldline

Bedankt voor de toevoeging!
Groet, Paul

zonnepalen en driefase

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 14-08-2022, 19:54 (622 dagen geleden) @ Harm

Zeer interessant, Harm.

Dit geeft me meer zicht op wat er allemaal bij komt kijken.

Bedankt,
Paul

zonnepanelen en driefase

door verbeek @, Zutphen, 14-08-2022, 22:19 (622 dagen geleden) @ Harm
Gewijzigd door verbeek, 14-08-2022, 22:22


Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties. Een 1 fase omvormer kan zonder problemen op een driefasige aansluiting worden aangesloten.

Je zit dan aan max 4.200W omvormer (+ 10% piekvermogen = 4.600W) en een B20A automaat die op zijn tenen loopt, i.v.m. selectiviteit.
Als je een groter vermogen omvormer kiest, en je wil later naar drie-fasen (3 x 25A) i.v.m. elektrisch rijden heb je er een financiële uitdaging bij :-( (of een andere omvormer, of 3 x 35A met een vastrecht van meer dan € 1.000....per jaar).

De netbeheerder adviseert daarin op welke fase uw zonnepanelen dan aangesloten dienen te worden.

Bij Liander mag je dat zelf uitzoeken; ik zet ze op de fase met de laagste netspanning.

Prima stuk overigens Harm!

Gr. Paul

zonnepanelen en driefase

door verbeek @, Zutphen, 14-08-2022, 22:00 (622 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Beste forumgenoten,

Ik denk over de aanschaf van zonnepanelen. Omdat ik kook met inductieplaten op 3-fasenstroom vraag ik me af of ik dan ook beter een 3-fasen-omzetter kan kiezen. Die zijn duurder, maar wat is slim? Op 1-fase draait alle verlichting, de tv, allerlei adaptertjes in huis en de pomp van de cv.

Paul, heb je al een drie-fasen aansluiting of is je inductie kookplaat als twee gekoppelde groepen aangesloten op een een-fase aansluiting?

Het plan is om zelfvoorziend te zijn en NIET zozeer om stroom 'terug te leveren'.

Kijk dan naar omvormers die al "battery-ready zijn", d.w.z. omvormers waar je (naderhand) een accupakket (van dezelfde fabrikant, of universeel (vaak 48V) kunt toevoegen.

Harm heeft een uitstekende voorlichting gegeven.

Als aanvulling daarop:

Ga er van uit dat je met zonnepanelen zelf energie producent bent geworden. Kijk eens met wat voor kabel je netbeheerder je huis binnen komt. Dat is (bij moderne woningen) 4 x 10 of zelfs 4 x 16 mm2.
Dat doen ze niet omdat koper goedkoop is, maar om de verliezen zou klein mogelijk te houden tot de meterkast. Wat daarna gebeurt, zal hun een worst zijn.

Je wordt dan een Prosumer, een die zowel energie verbruikt, opslaat en terug levert.

Om een zo efficiënt pv-systeem te krijgen, zul de je kabel trace's zo kort moeten houden, zeker die van de omvormer naar de groepenkast. Lukt dat niet, gebruik dan een kabel waarbij het verlies onder de 1% blijft (advies NPR5310), 3% voor verlichting en 5% voor machines en overige toepassingen. Liefst nog lager, want het is zonde om een deel van je zelf opgewekte energie in kabelverliezen kwijt te raken.

Kies voor een installatieautomaat van een A- merk (Hager, Eaton of ABB) en niet zo'n eentje van een budget merk. Daar krijg je later spijt van.

Stel, je hebt een een-fase omvormer van 3.500 W, die kan met een B16A automaat afgezekerd worden. Maar een automaat is ontworpen voor 60% gelijktijdelijkheid belasting, dat is 10A continue. Je kan beter een zwaardere automaat kiezen. De volgende in de reeks is dan een B20A. Bij een drie-fasen omvormer wordt er per fase bijna 1.200W geleverd, dat is iets van 5A per fase. Daar ben je met 3 x 16A (standaard waarde) klaar.
Plaats deze een-fase automaat buiten de groepenkast in een apart kastje om zijn warmte kwijt te kunnen. Bij een drie-fasen automaat (3P+N) is de warmte ontwikkeling verdeeld over de drie fasen van de automaat.

Let bij de omvormer (en laadpaal voor EV) op dat er verklaring bij zit voor een 6mA DC-lekstroom detectie. Anders zit je aan een dure type B aardlekautomaat (3-, 4-, 500 € voor een merknaam automaat)...en die is verplicht. De kans is anders dat je ringkernen in de overige aardlekschakelaars in verzadiging kunnen raken en hun werking verliezen.

Wat Cees zegt van SolarEdge optimizers klopt, maar tegenwoordig geven ze 25 jaar garantie op die dingen. Heb je veel last van schaduw op de panelen, dan heb je geen andere keuze. Een andere optie is een combinatie van Tygo optimizers met een string- omvormer (de meest gangbare soort omvormer).

Laat je het allemaal doen, zoek dan een bedrijf uit met een erkend zonnekeur merk uitgegeven door InstallQ of Techniek Nederland.

Gr. Paul

zonnepanelen en driefase

door reneke @, Best, 15-08-2022, 06:58 (622 dagen geleden) @ verbeek

Waarom niet een systeem van Enphase?
Je kan dat leggen als 3 aparte systemen 3x230v mocht je het op 3 fasen willen zetten kan dat later ook heel eenvoudig nog.

Wat je ook kan doen is het systeem als 400v systeem bekabelen en vervolgens deze als 230v aansluiten. (3 fases komen dan aan elkaar te liggen) wel uit laten rekenen hoe de stroom door de nul dan wordt!

Grote voordeel van enphase is dat je geen hoge spanning op je dak hebt liggen.
Bij een string omvormer heb je al snel 600v DC of meer op je dak.
Bij enphase is dat slechts 40v DC.
Qua brandveiligheid een heel stuk veiliger.

zonnepanelen en driefase

door snameroc @, Etten Leur, 15-08-2022, 07:34 (622 dagen geleden) @ reneke

Waarom? Omdat die dingen buiten zitten en nogal eens stuk gaan wat betekent dat je het dak op moet. Ze hebben het wel iets beter onder controle inmiddels maar internet staat er vol mee. Ook ik heb kennissen met diverse vervangingen.

zonnepanelen en driefase

door reneke @, Best, 15-08-2022, 07:44 (621 dagen geleden) @ snameroc

Ik heb ze om die reden inderdaad ook binnen zitten, ik heb er nog nooit 1 kapot gehad. Zit er inmiddels bijna 4 jaar.

Van Enphase omvormers heb ik ook nog nooit wat gelezen dat ze stuk zijn gegaan.

Maar goed alles gaat uiteindelijk een keer kapot.

zonnepanelen en driefase

door verbeek @, Zutphen, 15-08-2022, 09:02 (621 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door verbeek, 15-08-2022, 09:43

Waarom niet een systeem van Enphase?
Je kan dat leggen als 3 aparte systemen 3x230v mocht je het op 3 fasen willen zetten kan dat later ook heel eenvoudig nog.

Wat je ook kan doen is het systeem als 400v systeem bekabelen en vervolgens deze als 230v aansluiten. (3 fases komen dan aan elkaar te liggen) wel uit laten rekenen hoe de stroom door de nul dan wordt!


Het beste is om helemaal geen elektronica op het dak te hebben. Niet van SolarEdge, Tygo of wat dan ook. KISS- principe. Wat er niet zit kan dan ook niet stuk gaan. Maar met schaduw kan je soms niet anders.

Grote voordeel van enphase is dat je geen hoge spanning op je dak hebt liggen.
Bij een string omvormer heb je al snel 600v DC of meer op je dak.
Bij enphase is dat slechts 40v DC.
Qua brandveiligheid een heel stuk veiliger.

Solar-kabels zijn geschikt voor 1000V dc en is UV bestendig. De hoge spanningen zijn geen probleem, de problemen komen met het (even snel) monteren van de MC4 connectors. Te lang afstrippen van de kabel, niet het juiste gereedschap om de stekkers op de kabel te knijpen en de wartel op de MC4-connector aan te draaien. Niet goed in elkaar klikken. Daarbij komt: De ene MC4-stekker is niet hetzelfde als de andere MC4 stekker (ervaring). Ook geen moeite nemen om de kabels fatsoenlijk op te binden. Of om de stekkers droog leggen.

Ook Enphase geeft op den duur problemen als de bekabeling (connectors) op het dak in het water ligt.

Zo krijg je als je niet aan de regels houdt, brandgevaar met alle gevolgen van dien.

Het is hetzelfde als de notoire hardrijder: we leggen drempels in de weg i.p.v. de hardrijder te beboeten. Iedereen de klos voor de enkele jojo.

Gr. Paul

P.s. Mooi voorbeeld van een veeel te lang gestripte kabel : Stralend Groen. Daarbij komt: Je doet een + en een - connector aan een kant, niet twee + of - connectors. Slecht voorbeeld. :-(

zonnepalen en driefase

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-08-2022, 13:30 (621 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Laat stroom voorziening over aan de experts.
Die kunnen goede spullen installeren en onderhouden.

Deze hele gekte veroorzaakt ook massale 2 deling in de
Maatschappij.

Met een Vila en 40 panelen ben je vrij terwijl de
Ander in een flatje het Volledig kan bekijken.

Ook ik kan net misschien 4 kleine panelen kwijt.

Dan al die complete rotzooi aan slechte omvormers.
Slechte bekabeling installaties.

Ook ik ben op de zaak al 3x omhoog geweest omdat kabels
Doorgesmolten uit de connectoren hingen.

Straks overal dikke accu.s in die woningen
LEVENS GEVAARLIJK!!

Accu.s zijn bommen klaar uit.
Laat staan het afval na 10 jaar.
Helaas gros kijkt beperkt in de eigen tuin.

Bedenk heel Europa aan de accu dat opschalen en de chemische rotzooi
nadat ding op is.

Is Waterstof en Thorium
De rest is troep en niets milieu aan.

Koop duurzaam goede spullen.
Koop je rotzooi wat na week stuk is is dat meer een probleem.

Mijn trapfiets is dik 35 jr oud
En die milieu freeks denken met een accufiets milieu bewust te zijn?
Wat een knurften.
Te laf om in Congo in die kobalt mijnen te kijken.
Armste volk ter wereld. Is dat niet raar als JIJ met milieu accu zit?

Of die arme Chineezen in de lithiumijnen.
Laat staan India waar Jouw 5jr oude omvormer met brandertjes
Schoon gebrand worden.

Hier NL de scheepssloperijen dicht gaan ivm onbetaalbaare
Milieu eisen en in Turkye en India ze Op het strand in mootjes worden
Gebrand op slippers.

We hebben energie maatschappijen en Die regelen maar op grote schaal
Dat ze fatsoenlijk en betrouwbaar stroom leveren.

Doorgeslagen gekte is het.

zonnepalen en driefase

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-08-2022, 13:58 (621 dagen geleden) @ Maurice

:||: :||: :||: :||:

Voor deze uitleg mag massaal voor worden geapplaudisseerd.

Wat Maurice al omschreef wordt ook veelal door kinderen gedaan he op die slippertjes zonder adembescherming ook in die giftige blauwe/grijze dampen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

zonnepalen en driefase

door verbeek @, Zutphen, 15-08-2022, 14:10 (621 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door verbeek, 15-08-2022, 14:11

Laat stroom voorziening over aan de experts.
Die kunnen goede spullen installeren en onderhouden.

Daar ga je van uit, ja. Zie plaatje:

[image]

Door een groot bedrijf uit Zwolle geplaatst. Alleen....die 6mm2 aarddraad in de pvc buis zit in de weg....dus hupsake, aan de kant ermee..Alamat plaatsen in het kastje en aansluiten maar. Shit boven de hoofdschakelaar zit het vol, nou ja, daaronder dan maar. Inschakelen, spul doet het en kast dicht. Wegwezen..naar de volgende klant want drie op een dag moet kunnen.

- De buis met de aarddraad hing los, was niet aangesloten in de groepenkast. Je primaire veiligheid is verdwenen, Alles hangt af van de kwaliteit van je aardlekschakelaars.
- Als de hoofdschakelaar uitgeschakeld wordt, blijft de omvormer energie leveren. Je voldoet niet aan de NEN1010 om een elektrische installatie in één handeling spanningsloos te maken.
- Alamat van de omvormer is een B20A/30mA. Als je er een gebruikt is dat minimaal 100mA of beter 300mA.

Tsja,,,onderaannemers....

Gr. Paul

zonnepalen en driefase

door snameroc @, Etten Leur, 15-08-2022, 15:40 (621 dagen geleden) @ Maurice

Mwah ik zie sommige dingen toch anders maar heb niet zo een zin in zo een discussie op een transistor forum. En dan heb ik het over zonnepanelen en niet over accus. Ik vind een dak zonder zonnepanelen net zoiets als een huis met enkel glas. Dit is geen plaats om zulke meningen zo te spuien als hier boven. De onhaalbaarheid van de genoemde alternatieve worden maar even vergeten.
De rendementen van water stof uit steenkool laat me niet lachen zonnepanelen worden door je immers afgedaan als flauwekul.
Als iedereen zo dacht reden we nu nog met paard en wagen.

zonnepalen en driefase

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-08-2022, 17:27 (621 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Met alle goede bedoelingen Paul, maar:

Net als voor elk ander forum gelden ook hier enkele regels

1. Alles mag hier, zolang het maar over radio's, TV's, versterkers, computers, meetapparatuur en dergelijke gaat.

Ik vrees dat dit ook weer zo'n oeverloze discussie gaat worden waar iedereen iets van vind en de een meer gelijk heeft dan de ander. :th Ook ik heb een idee over zonnepanelen (wij hebben ze al 6 jaar), maar dat heeft niet zoveel met de onderwerpen te maken uit het forum reglement:no .

Nou ja, het zal wel aan mij liggen :ng

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

BEDANKT VOOR ALLE RAADGEVINGEN

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 16-08-2022, 11:07 (620 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Dag allemaal, ik wist niet dat er zóveel bij komt kijken. Nu ben ik in ieder geval meer op de hoogte van de vaktermen en het grote belang van kwaliteit en deskundige installatie. Bedankt voor het meedenken.
Groet,
Paul van der Mast
Ulvenhout

powered by my little forum