LCD TV met ongekende beeld fout (Toestel of techniek)

door Frans @, Bredene, België, 01-12-2022, 20:13 (502 dagen geleden)

[image]
[image]

Hallo,

Het probleem doet zich voor op een Samsung LCD TV LE37B650
Op de eerste foto zie je de fout die ik eindelijk de oorzaak ervan niet kan thuis wijzen
Zonder foto zou het ook moeilijk uit te leggen zijn wat je ziet.

Het rare is als je een kleurenbalken generator aansluit dat daar totaal niets van de fout te zien is.

Ik heb al een beeld reset uitgevoerd en terug naar fabrieksinstelling gezet maar zonder resultaat.

In het menu kan je een beeldtest foto oproepen maar daar is de fout ook aanwezig.

Ik heb al eens op internet gezocht en het zou kunnen dat de fout in de TCON module zit ???
maar als dat zo zou zijn waarom is het kleurenbalken beeld dan wel goed ?

Ik heb ook al de flat kabel verbindingen gereinigd (droog) tss de verschillende modules.

De voeding spanningen gemeten en met de scoop bekeken en zijn allemaal oké.

Dus ik ben benieuwd wat de oorzaak is van deze fout , misschien heeft iemand het als eens
meegemaakt.

Vriendelijke groeten
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-12-2022, 20:27 (502 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-12-2022, 20:29

Dat ziet er uit als een defecte gamma-chip op de TCON. Meestal een AS15F. Die chip maakt een aantal hulpspanningen en meestal zijn die niet allemaal weg dus vandaar dat hij een verzadigd beeld nog wel correct wil weergeven. De chip is in principe nog net met een gewone soldeerbout te vervangen, hetelucht maakt het wel een heel stuk makkelijker. Vooral het verwijderen van de oude, die afhankelijk van de uitvoering met zijn behuizing aan het massavlak gesoldeerd kan zitten.

LCD TV met ongekende beeld fout

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 02-12-2022, 02:22 (502 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Een mooi effect dat lijkt heel erg op solarisatie! Maar dat zal geen echte foutomschrijving zijn...

--
RAAF12

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 09:35 (501 dagen geleden) @ RAAF12

Inderdaad "solarisatie of solarisation" zou dan toch de juiste verwoording zijn voor de beeldfout.

Op internet is daar wat over terug te vinden maar het vermoeden gaat meestal naar een defecte
TCON module of LCD scherm.

Zo te zien denk ik niet dat het aan het LCD scherm zal liggen.

MVG
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 13:45 (501 dagen geleden) @ RAAF12

Solarisatie is de meest gebruikte term om deze fout te bsechrijven. We zitten nu alweer in de nadagen van die generatie televisies, maar als iemand begon met het woord solarisatie dan was de fout al meteen duidelijk

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 09:06 (501 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Op de TCON module zit inderdaad een AS15-HF , ik zou die wel kunnen vervangen maar ik heb zo het vermoeden daar ROM in zit en opnieuw voorzien moet worden met data.

De datasheet van de AS15-HF heb ik niet terug gevonden.

Ik kan de balkengenerator instellen van 100% naar 75% verzadiging en dan zie je het probleem ook niet , dus toch wel raar he .

Mvg
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Otto @, Drenthe, 02-12-2022, 09:43 (501 dagen geleden) @ Frans

Hallo Maarten,

Op de TCON module zit inderdaad een AS15-HF , ik zou die wel kunnen vervangen maar ik heb zo het vermoeden daar ROM in zit en opnieuw voorzien moet worden met data.

Dat soort borden kun je ook gewoon in zijn geheel kopen. Zijn niet zo duur. Ik denk dat je voor 20 tot 40 euro wel klaar bent. Een aantal jaren geleden ook gedaan voor een TV. Heeft daarna nog jaren gespeeld.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 12:20 (501 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Frans, 02-12-2022, 12:25

Hallo Otto,

Ik heb er een gevonden bij "AliExpress" 42 euro zou dat te betrouwen zijn.

Die complete modules bij Ali is dat nieuw of is dat recup ?

Mvg
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Otto @, Drenthe, 02-12-2022, 13:21 (501 dagen geleden) @ Frans

Hallo Otto,

Ik heb er een gevonden bij "AliExpress" 42 euro zou dat te betrouwen zijn.

Ik bestel al jaren daar onderdelen, vaak tientallen pakketjes per jaar, en in al die tijd is er maar één niet aangekomen, één was beschadigd, en twee waren zonder reden door de verkoper geannuleerd (wel netjes het geld teruggekregen). Dus mijn ervaring is dat ze betrouwbaar zijn, maar anderen kunnen natuurlijk andere ervaringen hebben.

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 13:53 (501 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-12-2022, 13:58

Als je zeker weet dat het de juiste module is dan kun je het gokken. Ik vind 42 euro vrij duur, heb vroeger wel met wisselend succes (ook wel eens een defecte) goedkopere modules kunnen vinden.

Nieuw of recup is nooit helemaal duidelijk, ga maar uit van het laatste.

Ik heb trouwens wel eens AS15 chips op Ali besteld, die deden het prima. Voluit heten ze EC5575, zie ook het datablad https://dalincom.ru/datasheet/AS15-F.pdf

De letters F, G en H zijn gewoon uitwisselbaar.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2022, 10:08 (501 dagen geleden) @ Frans

Nee is niet raar.
Kom regelmatig 21" TFT tegen die als fout een goed testbeeld laten zien.
Beeld zelf is dan als nog aan alle kanten beroerd.
Strepen mist lijnen om en om ,kleur niet goed enz.

Kennelijk is die testbeeld modes ergens buiten om van data beeld zeg maar.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 13:50 (501 dagen geleden) @ Maurice

In dit geval zal het eerder zijn omdat de verzadiging van het testbeeld overeenkomt met een uitgang van het IC die nog wel goed werkt. De spanningsniveau's die het ding genereert worden op vrij laag niveau gebruikt dus zijn in principe van toepassing op alle beeldinhoud.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2022, 13:57 (501 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Vaak dan 1 IC defect met van die soldeer bollen.
Voorheen werd dat nog gerepareerd nu gaat er nieuw pcb in.

Enfin ik breng zo ook maar weg en krijg een andere retour.
Zelf ga ik er niet aan beginnen.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 14:00 (501 dagen geleden) @ Maurice

Dat was juist het leuke van deze fout. Als je een paar keer oefent kan je het zelfs nog met een normale bout. Alleen wel meer kans op printschade, dus liever hetelucht op zijn minst om hem er af te halen.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 13:47 (501 dagen geleden) @ Frans

Er zit geen ROM in. Het is feitelijk een verzameling vermogensopamps met wat aanhang.

Met een beetje geluk kun je de TCON ook los vinden. Met een beetje pech is het ook een defecte. Toen deze fout vaak voorkwam, waren veel TCON's overal uitverkocht. Maar als je geen soldeerervaring hebt met dit soort chips of niet het optimale gereedschap hebt, is een nieuwe of gebruikte TCON wel je beste optie.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 15:07 (501 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Oké jongens dat is duidelijk , ik zal er nog eens over nadenken wat ik er me ga doen
trouwens het toestel is al iets meer dan 10 jaar oud.

Bedankt allen voor de reacties

Vriendelijke groeten
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2022, 15:15 (501 dagen geleden) @ Frans

Ja dus?
We zijn continue bezig met toestellen ouder dan 10jr. LoL

Doe dan voor de uitdaging.
Stuk is het al.
Mooie oefening

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 15:53 (501 dagen geleden) @ Maurice

Jep!

Oefenen is altijd goed.

Bij de eerste en tweede die ik deed heb ik de print stukgesoldeerd. Heb er daarna toch nog wel een paar goed gekregen, en nu ik eenmaal aan werken met hetelucht gewend ben, zie ik deze niet vaak meer maar lukt het gewoon 100%.

Trouwens kijken naar filmpjes van Louis Rossmann heeft me ook veel geholpen zelfs voordat ik hetelucht had. Door te kijken, leer je het alvast een beetje.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 18:57 (501 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Inderdaad het is de uitdaging waard om de AS15-HF te vervangen , maar ik heb tot nu toe nog niet
gevonden waar ik hem kan bestellen.

Mvg
Frans,

LCD TV met ongekende beeld fout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-12-2022, 19:02 (501 dagen geleden) @ Frans

Ik schrok even omdat zoeken op EC5575 niets opleverde, maar als je op Aliexpress AS15 intypt komen er nog steeds tientallen leveranciers naar boven.

Zulke chips moet je niet in Nederland zoeken, die zijn hier nooit door distributeurs gevoerd.

Als je niet bij Ali kunt of wilt bestellen, kan ik wel even zoeken of ik nog voorraad heb. Al een tijdje geleden dat ik er een gebruikt heb.

LCD TV met ongekende beeld fout

door Frans @, Bredene, België, 02-12-2022, 20:19 (501 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten dat zou super zijn moest je er nog een liggen hebben.

Groeten
Frans,

powered by my little forum