Advies gevraagd diode (Algemeen)

door M. van Dijk @, Moergestel, 03-12-2022, 02:01 (508 dagen geleden)

Dag heren,

Afgelopen zomer heb ik een defecte versterker/voedingsapparaat gekregen. Sinds gisteren staat hij op mijn werktafel en ben ik bezig geweest hem gereed te maken veilig in het stopcontact te kunnen prikken. Nu kwam ik dit tegen:

[image]

Toch wel jammer, alhoewel geen drama. Een avondje doorgehaald en een aantal kopjes koffie verder:

[image]

Het apparaat betreft een "Meratronik P334" van Poolse makelij. Ik ben op een flinke speurtocht gegaan naar de schema's van het apparaat. Na uren het internet af te struinen en een bak e-mails te sturen naar een aantal Poolse contacten, is mij drie keer dezelfde PDF toegestuurd...

[image]

Nou is het me gelukt van iedere verbrandde weestrand de waarde te achterhalen (sommige hebben de brand miraculeus overleefd, de draadgewonden weerstanden heb ik de lak van kunnen strippen, het aantal wikkelingen kunnen tellen en de weerstand per wikkeling gemeten/uitgerekend). Alleen de dader, de rood-omringde diode in het schema, was opgeblazen, door midden, verkoold, onherkenbaar. De schema's zijn redelijk, maar de scan is zodanig onleesbaar dat ik niet het typenummer kan achterhalen.

Het lijkt me in ieder geval geen zener-diode, gezien de de stroom niet in de sperrichting van de diode loopt... Het hoopje pixels aan de rechter kant van deze diode is een elco van 150uf. Ik denk dat het iets van een sperspanningsbeveiliging is... Het is de voeding van het regelcircuit, dus er lopen geen gigantische stromen doorheen.

Wat denken jullie? Zou ik hem vervangen met een 1N5408?

Met vriendelijke groeten,
Mareijn

Advies gevraagd diode

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-12-2022, 10:47 (508 dagen geleden) @ M. van Dijk

Zener is het niet, anders zou er nog een weerstand zijn.

Iedere diode is geschikt zolang de stroom overeen komt.
Desnoods bij twijfel een maatje groter dan geschatte stroom.

Advies gevraagd diode

door M. van Dijk @, Moergestel, 03-12-2022, 17:05 (508 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor het advies Maurice.

[image]

Hij zit erin :-D

Groeten,
Mareijn

Advies gevraagd diode

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-12-2022, 21:05 (507 dagen geleden) @ M. van Dijk

Complimenten voor de inventiviteit een nieuw stuk print er in te lijmen.
Incl nieuw ge-etste koperbanen.

Heel mooi gedaan

Advies gevraagd diode

door M. van Dijk @, Moergestel, 04-12-2022, 03:36 (507 dagen geleden) @ Maurice

Dankjewel Maurice, ik zag eigelijk geen andere (snelle) oplossing en besloot toch eens iets nieuws te proberen :-P

Het was een tijdrovend werkje:

[image]

[image]

[image]

[image]

Advies gevraagd diode

door soundman2 @, Wouw, 04-12-2022, 10:17 (507 dagen geleden) @ M. van Dijk
Gewijzigd door soundman2, 04-12-2022, 10:18

Ik ben dus niet de enige die getwiste dunne draadjes uit snoer gebruikt in plaats van massief draad om printsporen te herstellen.
Dat werkt veel fijner.:)

Advies gevraagd diode

door Onno-I @, 03-12-2022, 21:18 (507 dagen geleden) @ M. van Dijk
Gewijzigd door Onno-I, 03-12-2022, 21:22

Wat een vreemd schema. Ik zie een brug en een trafo met middenaftakking, twee bufferelco's en daarachter een thyristor met een weerstand in serie, parallel daaraan de (gesneuvelde) diode en een elco. Die lijkt de voedingsspanning in te schakelen als het tijd is en schakelt pas weer uit als het apparaat uit is?
De verbrande diode staat in doorlaat, dus die zou alleen verbranden als de belasting een bijna-kortsluiting oplevert.
Dat zou ook de thyristor kunnen beschadigen, daar loopt de stroom ook doorheen, lijkt me.
Wel een boel gevolg-ellende. De print was verkoold en dus geleidend, waardoor er meer stuk gaat.

Advies gevraagd diode

door M. van Dijk @, Moergestel, 04-12-2022, 03:17 (507 dagen geleden) @ Onno-I

Ik zat zelf te denken dat de thyristor misschien als shunt-regulator ingezet is... Ik vond het eigenlijk ook al een vreemd schema. Alle halfgeleiders meten wel op het moment goed, alhoewel ik al wel een reserve thyristor en twee diodes besteld heb voor de zekerheid.

Advies gevraagd diode

door Onno-I @, 04-12-2022, 14:38 (507 dagen geleden) @ M. van Dijk

Een thyristor is aan of uit, en hij gaat pas uit als je de spanning omkeert en in sperrichting zet.
Daarvoor heb je spoelen nodig, of de netspanning.
(ik heb een delta voeding waarin 2 thyristors en 2 diodes een brug met fase-aansnijding vormen)
Maar er zit geen spoel in het circuit van de thyristor.

Advies gevraagd diode

door soundman2 @, Wouw, 04-12-2022, 19:22 (507 dagen geleden) @ Onno-I

Je hoeft de spanning niet om te keren, maar de stroom moet onder de houdstroom komen, soms maar enkele mA. Bij inductieve lasten kan dat wel eens een keer wat problemen geven.

Advies gevraagd diode

door Marbel @, Hoorn N-H, 03-12-2022, 23:24 (507 dagen geleden) @ M. van Dijk

Ben even wezen zoeken, hier staan een aantal schema's waaronder een P333

Wie weet als je even verder zoekt vindt je hier nog meer.

Succes,

Bram

Advies gevraagd diode

door M. van Dijk @, Moergestel, 04-12-2022, 03:24 (507 dagen geleden) @ Marbel

Dag Bram, erg bedankt voor het zoeken!!

Ik was deze website al tegengekomen, maar ik heb geen vergelijkbare apparaten van hetzelfde merk gevonden. De websites die het schema aanbieden, bieden allemaal hetzelfde PDFje aan. Via via ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de man die de originele manual gefotografeerd heeft een aantal jaar geleden maar hij kon hem niet meer vinden om betere fotos te maken.

Ik zat er aan te denken om zelf de schemas voor het apparaat te maken totdat ik hem open trok en een geBBQ-de print tegenkwam :-D

powered by my little forum