Philips testbeeldgenerator PM5511F (~PM5510) (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-08-2011, 23:25 (4641 dagen geleden)
Gewijzigd door kris, 18-08-2011, 23:27

Deze dambordpatroongenerator kreeg ik zo een 20 jaar geleden met de boodschap "hij is wel defekt", wat ook bleek te zijn; veel te zwakke video out, RF out en een sterk vervormd dambordpatroon (springende rechthoeken ipv vierkanten).

Interressant aan de PM5511F versie is dat hij naast CCIR ook de 625B (am audio) 625F (am audio op 6,5) en de 819F lijnenstandaard uitgeeft, wat prettig is voor het nakijken van de (vooral in België verkochte ) mutistandaardtoestellen .
Nog een leuke eigenschap is dat je de H en V frekwneties tot -3 en +3% kan variëren, wat een op eenvoudige manier controle van het vangbereik toelaat (ook van moderne toestellen)

Na vele jaren stof vangen op zolder en na vele jaren zoeken nog steeds zonder schema... de generator toch maar eens onder handen genomen.

Wat bleek:

De videooutaanpasweerstand zat bijna onderbroken (die zat onzichtbaar weggestopt)
Een bcy39 op de videoutversterkerprint deed het niet meer.

Het dambordpatroon wordt gevormd door gesynchroniseerde multivibratordelers (men vertrekt van 15625 om bij 50 Hz te eindigen, dus er zitten er een paar delers in...)De tweede deler deed het niet goed en na lang zoeken bleek een "zenerlek" in een van de tijdsconstante condesatoren te zitten (bij meer dan 10V over de C begint hij pas te lekken, de multis werken op 12 V...) Het ging nochtans over een hoogwaardige gele foliecondensator (familie van de mosterdc's, waar je in principe nooit problemen mee hebt) enfin, ik was er een paar uurtjes zoet mee.

Zwakke RF :RF verzwakkerpot onderbroken; opengemaakt: ooit behandeld met contactspray en nu was al het zilver ogevreten. gereinigd en nieuwe zilverlaag aangebracht. Conserveblik terug gesloten en werkt perfekt.

Als laatste: er zitten lampjes in de VHF en de UHF tunerschalen . Het bleek om 50mA mpx lampjes te gaan (stereoindicatielampjes) Deze zeldzame kerels vervangen door gewone 50mA lampjes en de mpx lampjes veilig opgeborgen voor nuttigere toepassingen. :-)

Indien er iemand interresse heeft kan ik wat foto's posten van de binnekant van dit toestel.

Nog een vraag Heeft er iemand een schema van dit toestel (of de PM5510, dit is dichte familie)


groeten

Kris

Philips testbeeldgenerator PM5511F (~PM5510)

door m.janssen, 19-08-2011, 14:39 (4640 dagen geleden) @ kris

Ik heb wel de PM5506 en de PM5508 service doc.
Misschien ????

Philips testbeeldgenerator PM5511F (~PM5510)

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-08-2011, 22:40 (4640 dagen geleden) @ m.janssen
Gewijzigd door kris, 19-08-2011, 22:45

Bedankt voor je reactie,

de PM5508 is welgekend en heb het schema, die is nogal afwijkend.
Misschien dat de PM5506 wel kan helpen

overigens;

de delerprint, de meest linkse condensator lekte en veroorzaakte het vervormde dambordpatroon. In het midden had ik al een totaal verschrompeld elcootje vervangen, maar dit uit voorzorg.
[image]

de RF verzwakkerpot, net na het openen. Hij ziet nog groen van nijd en de inwerking van de contactspray...
[image]

Het RF na de herstelling van de pot , beelddraaggolf met modulatie en 5,5MHz verder het FM audio
[image]

Heel symphatiek van Philips is dat er bij het toestel een extender bord zit ingesloten . Zo kan je iedere print makkelijk nameten, zonder halsbrekende toeren uit te halen.

groeten

Kris

Philips testbeeldgenerator PM5511F (~PM5510)

door m.janssen, 20-08-2011, 08:38 (4639 dagen geleden) @ kris

De PM5506 is een simpelere PM5508 zie ik in de doc.
Hij kent alleen band IV/V.
De PM5508 band I, band III en IV/V en nog wat andere dingen.
Als ik je print bekijk zie ik dat deze niet in de PM5508 gebruikt wordt, deze zien er allemaal wat anders uit.
Jammer, de volgende keer misschien beter.

powered by my little forum