Leuke aanwinst (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-03-2023, 20:28 (378 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 17-03-2023, 20:35

Afgelopen week opgehaald een werkende studiocamera waarvan de zoom en focus demand nog onderweg plus kabels.

[image]
IKEGAMI HK-466 studiocamera met 4 stuks 3/4inch CCD’s (40kg.)
Lensbox ligt los en lens opening naar CCD afgeplakt hier op werkbank.

[image]
IKEGAMI BS-366 CCU met voeding niet te tillen ook.

[image]
IKEGAMI control panel

[image]
Enige kilogram kabel, (rode kabel triax)

Een VINTEN Osprey pedestal (Dolly) wordt aangeschaft om de zaak compleet te maken. Compleet in dit geval of helemaal niets.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Sietze Osinga @, Koekange, 17-03-2023, 20:39 (378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans.Gefeliciteerd met dit geweldige apparaat.Als het straks geheel compleet is,kun je er prachtige opnames mee maken.Succes ermee.
Groeten,
Sietze.

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-03-2023, 21:02 (378 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dank je Sietze. Ik kreeg van bezoek al te horen zo van studio van Kampen. Helaas zat de zoom en focus demand met kabels niet bij de lensbox maar is onderweg.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door henk vdb @, Breda, 20-03-2023, 20:57 (375 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Gewijzigd door henk vdb, 20-03-2023, 21:05

Gaan we "gewichtig" doen Hans ? :-D :-D :-D

Mooi spul maar omvangrijk en zwaar. Heb je zoveel ruimte of slaap je nu buiten? ;-)

Lenzen van dergelijk formaat worden tegenwoordig nog steeds gebruikt maar dan aan een speciale adapter waar een professionele portable camera in past.

Vroeger had je professionele portables en specifieke grote studiocamera's. Nu dus alleen de portables al dan niet in combinatie met een "LLA" (= Large Lens Adapter).

Voorbeeld:
[image]

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-03-2023, 22:13 (375 dagen geleden) @ henk vdb

Hallo Henk,

Neen, ik slaap niet buiten hoor, voor de camera plus CCU kast was nog een plekkie. Mooi te zien hoe een compacte camera middels een adapter gekoppeld zit aan een grote lensbox. Zo kan een ENG camera daar aan worden gekoppeld naast een studiocam.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Marinus J @, 21-03-2023, 09:47 (374 dagen geleden) @ henk vdb

In lang vervlogen tijden Henk werden dit soort camera's op de Kapittelweg gemaakt.
Helaas die tijd is voorbij.
Nu wordt alleen het ontwerp en het optisch blok in zijn geheel nog in Breda gemaakt helaas.
De rest is allemaal uitbesteed.
Heb zo'n gelijkende set ook thuis staan maar dan de voorloper hiervan dus niet deze Reflex, die krijgt zijn spanning uit de camera en de voorloper krijgt de camera de spanning uit de LLA.
Deze uitvoering op de foto is er een met fiberkabel .Glasvezel voor de signalen en aparte voedingsaders in de kabel.

René .

Leuke aanwinst

door ruudam @, Utrecht, 21-03-2023, 23:03 (374 dagen geleden) @ Marinus J

Die camera's uit Breda stonden zelfs in de USA, dan doe je het wel goed.
Toch vond ik Ikegami het mooiste beeld geven.

Leuke aanwinst

door Marinus J @, 24-03-2023, 16:11 (371 dagen geleden) @ ruudam

Dat weet ik van Ikegami, niet de goedkoopste maar wel het mooiste beeld
al ben ik wel bevooroordeeld vanwege mijn werkzaamheden in mijn vorige leven.
Heb ruim 16 jaar service verricht aan Ikegami camera's bij de importeur en was kind aan huis bij Ikegami in Neuss.
Heb er nog wat staan ergens onder het stof.

Gr. René.

Leuke aanwinst

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-03-2023, 09:35 (377 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo Studio van Kampen.

Wat een pracht, en zo enorm compleet.
Dit keer dan ook iets wat direct werkt, maken we in onze hobby weinig mee.

Zeker die zoomlens er bij is wel bijzonder.
Waarom er zo'n enorme lens op die TV camera's moet, heb ik een pracht video
over.
Er gaat een wereld van techniek schuil achter die grote zoom lenzen.
Why are TV Cameras still HUGE and expensive ?

Benieuwd naar de 1e beelden straks.

Leuke aanwinst

door Marinus J @, 18-03-2023, 11:51 (377 dagen geleden) @ Maurice

Heb nog wel een paar van die zoomlenzen Maurice compleet met zoom en focus
bediening maar die passen niet op de Ikegami.
Dit was een uitvoering specifiek voor Ikegami.
Andere aansluiting als tegenwoordig.
Dat hadden ze eerst ook op de ENG camera's.

Gr. René.

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 18:25 (377 dagen geleden) @ Maurice

Ik ben er ook heel blij mee Maurice, straks de zoom en focusdemand met 2 kabels erbij en de zaak is compleet nou je compleet.

Een VINTEN ospray dolly hoop ik nog aan te schaffen. Op eBay US staan er maar…..ja, prijzig ook 2e hands en May not ships to Netherlands :fir

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Marinus J @, 18-03-2023, 11:47 (377 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als je goed kijkt Hans , is dit de nr. 4 van de in totaal 5 camera's die daar waren.
Stonden in studio Kerkelande.
Zal eens kijken of ik nog ergens cam. nr."s voor de Ikegami heb liggen.
Misschien ook nog wel een plug voor de intercom achterop het base station.
Je kunt als de recorder in orde is RGB in de recorder of video in de recorder
aansluiten.
Wel bij RGB even het video doorlussen naar de REF ingang van de recorder.
Zie je morgen in Driebergen.

GR. René.

Leuke aanwinst

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-03-2023, 18:10 (377 dagen geleden) @ Marinus J

Camerakop nummer vier ligt hier, denk wellicht door de tijd de lenzen viewfinders en de camerakoppen verwisseld.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 18:20 (377 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

De wisseltruc Marcel,

Ik heb camerakop 3 met lensbox 4 en hou je vast, het rode verwisselbare plaatje voor op de camerakop (tallylight) is nummer 1:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 18:22 (377 dagen geleden) @ Marinus J

Ik hoop je morgen te spreken Marinus.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 18:43 (377 dagen geleden) @ Marinus J

Vergeet er nog bij te vermelden dat ik deze montagemachine ook nog mee nam, heb er alleen nog geen tapes voor.

;-)
Hans

[image]
Foto van het web.

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-03-2023, 20:49 (377 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als op jouw recorder DVW-A500P en analoog onder de cassette ingang staat kan je ook de BetacamSP cassettes gebruiken, dezelfde cassettes wat in je Ikegami HL-V55 gaat. De DVW-500P zonder de letter A is alleen voor Digital Betacam. Deze recorders kunnen de kleine en de grote cassettes slikken. De analoge banden kan je alleen afspelen in de DVW-A500P, maar geen opname.

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 23:20 (377 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ok Marcel,

Ja, er staat analog/digital onder de cassette insert gleuf. Dank voor de info.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 19-03-2023, 11:01 (376 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dus je kan gewoon de cassettes afspelen die je met de Ikegami HL-V55 hebt opgenomen.
Geeft ook beter beeld dan met een camera adapter voor afspelen via de camera.

Leuke aanwinst

door HM @, Hilversum, 19-03-2023, 11:04 (376 dagen geleden) @ Marinus J

Studio of eigenlijk studio's ( 7 locaties ) Kerkelanden in Hilversum was de start van RTL Veronique in 1989.
Op de link kun je daar wat over lezen :
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20180917_55899338?utm_source=google&utm_medium=organic

De camera is van de periode 1995 - 1997 dus wat na de start.
Wel een roerige periode in het ontstaat van de commerciële televisie in Nederland

Leuke aanwinst

door Roland Huisman @, Zwolle, 18-03-2023, 22:54 (377 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gaaf ding, maar telkens als ik jouw naam zie moet ik aan portables denken. Nou zitten hier wel handgrepen op, maar om het nou portable te noemen? :-D :-D :-D

Groeten, Roland

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-03-2023, 23:25 (377 dagen geleden) @ Roland Huisman

Nou Roland,

Ik ben wel een beetje uitgekeken op de buizenportables, komt niets meer bij en ben aan het ruimen zoals je zag.

Ja, zwaar spul, de camerakop alleen al weegt 40 kilo. Die CCU bak ook niet te tillen, voeding even er uit trekken en wordt wat lichter, ja, heel wat.

Ik heb op eBay de nog ontbrekende zoom en focus demand inclusief kabels besteld want die zaten er niet bij. Die sluit je aan op de lensbox waar alleen al een hele bak elektronica in zit plus servo’s, ongelofelijk. Wat moet dat een duit gekost hebben 25/30 jaar geleden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Michiel @, Ottersum, 19-03-2023, 06:43 (376 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Mooie camera heb je te pakken.
Ben benieuwd naar het beeld.
Met die lens zal dat wel super zijn.
Gefeliciteerd
Groeten
Michiel

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-03-2023, 08:08 (376 dagen geleden) @ Michiel

Dank je Michiel. Nog even wachten op de spullen voor de lens en de cameraset is compleet.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door soundman2 @, Wouw, 19-03-2023, 10:12 (376 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nu nog een easygrip. want een statief is ook maar een stille bedoening

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-03-2023, 18:38 (376 dagen geleden) @ soundman2

Ik weet niet wat je bedoeld met easygrip Henk, ik heb even gegoogeld en kom van buisframes tot tanden ragertjes tegen.

Je schreef dat een statief ook maar een stille bedoening is, moet ie geluid maken of bewegen uit zich zelf??:-|

Ik leer hiervan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke aanwinst

door Mans Veldman @, Leidschendam, 20-03-2023, 09:01 (375 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat Soundman2 een steadygrip bedoelt

Leuke aanwinst

door Marinus J @, 20-03-2023, 09:46 (375 dagen geleden) @ Mans Veldman

Als ik het goed snap is dit een grapje,want een studio camera op een easy grip moet je wel hele grote handen hebben en een grote easy grip want spulletjes bij elkaar wegen denk ik minstens 60 kg. Ha ha.

Gr. René

Leuke aanwinst

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2023, 21:02 (375 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Volgens mij is dat zo'n trolley die cameraman en camera de hoogte in tilt.
Tegenwoordig zie ik dat de cameraman vaker met zo'n "hoogwerker" werkt, maar zelf op de grond blijft.
Het zou ook best een merknaam geweest kunnen zijn, net als vroeger een kwatta een synoniem was voor een chocolade reep. (In Brabant werden de repen bij Kwatta in Breda gemaakt)

Leuke aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-03-2023, 22:03 (375 dagen geleden) @ soundman2

[image]

--
Hans van Kampen

powered by my little forum