kabels (Toestel of techniek)

door Doeve @, Borgercompagnie, 25-08-2011, 22:09 (4633 dagen geleden)

Vraag u allen, hoe kan men het verschil vaststellen tussen een 50 ohm en en 75 ohm kabel van 1 tot 1,5 meter, voorzien van BNC connectoren.
Ik zie op de scoop nauwelijks verschil (beide op 75 ohm uitgang en afgesloten met 75 ohm) bij een SD videosignaal. Met langere kabels zal het verschil wel groter zijn denk ik.
Henk

kabels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-08-2011, 22:20 (4633 dagen geleden) @ Doeve

De dikte van de kabel en de tekst die er op staat.

Zoek eens op coax kabels, of op RG58 RG59 enz.
Tabellen te over.

Niet altijd merk je het verschil, maar een misaanpassing is er indien je verkeerde gebruikt.

Overigens is dat een gehele studie die coaxkabels:-)

De mate van afscherming
dubbele afscherming
gevlochten in combinatie met 100% folie
alle zo de eigen schappen en redenen.

Bekijk de grafieken en ga je snappen waar de verschillen in zitten en hoe je die kunt ontdekken.

Ook de lengte van de kabel kan crusiaal zijn!!
Indien toevallig net verkeerd de lengte gekozen kan...het zijn dat je net de boel dicht trekt bij het meten aan een toestel.

Vergeet dan NIET dat de connectors OOK van het juiste type zijn 50 of 75.

Desnoods koop je van beide er 1 en bekijk je de verschillen, die zijn er wel degelijk.

kabels

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-08-2011, 23:52 (4633 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 26-08-2011, 00:03

Vergeet dan NIET dat de connectors OOK van het juiste type zijn 50 of 75.

Een paar jaar geleden constateerde ik op mijn werk dat er twee verschillende soorten BNC-connectors aan RG59U-kabel waren gebruikt. Ik heb daar de systeemleverancier op aangesproken omdat, naar mijn mening, de BNC-connectors voor 75Ω en 50Ω verschillend zijn.
Als ik connectors bij RS-Components bestelde kreeg ik ook altijd de connectors volgens de onderstaande foto.
De systeemleverancier wilde hierover niet direct een uitspraak doen en heeft contact opgenomen met Radiall, de fabrikant van de connectors. De hele e-mailwisseling tussen onze leverancier en Radiall heb ik destijds ontvangen, maar het bleef een welles-nietes tussen onze leverancier en Radiall of er nu wel of niet een verschil tussen 75Ω en 50Ω connectors was. Heel merkwaardig.
Ik heb toen in mijn "oneindige wijsheid" alle connectors die afwijkend waren, vervangen door het linkse model op de foto, omdat op de verpakking 75Ω stond gestempeld.

Sowieso is de dikte van de pennen verschillend, zodat je met de dikke pen van de 50Ω connector het gat van het female 75Ω chassisdeel beschadigd.

[image]

kabels

door Marc Scheerders @, 26-08-2011, 08:10 (4633 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Inderdaad een hele studie op zich.

In deze link een mogelijke meting van de kabelimpedantie zonder al te speciale meetapp.

Voor wat de 50/75Ohm connector discussie betreft: natuurlijk heb je de 75Ohm connectors nodig aan 75Ohm kabel. Lijkt me dat je die leverancier best links laat liggen.

Een andere discussie gaat over het mixen van 50 en 75Ohm connectors (bij LF dan).
Voor zover ik het begrijp is het als volgt:

- BNC 50/75 kan je vrij mengen (mits de BNCs van na 1970(?) zijn, toen er 1 norm is gekomen)

- Type N connectoren bestaan ook in 50/75Ohm versies, maar die hebben verschillende pen diameters en mag je dus niet mixen.

Zie bijvoorbeeld amphenol of de catalogus van Huber+Suhner (rond pagina 201 voor BNC en p275 voor N)

met vriendelijke groeten,

Marc

kabels

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-08-2011, 09:07 (4633 dagen geleden) @ Marc Scheerders

Voor wat de 50/75Ohm connector discussie betreft: natuurlijk heb je de 75Ohm connectors nodig aan 75Ohm kabel. Lijkt me dat je die leverancier best links laat liggen.

Ik ben waarschijnlijk niet helemaal duidelijk geweest. De leverancier van mijn voormalige werkgever heeft er alles aan gedaan om duidelijkheid te krijgen over de verschillen tussen 75Ω en 50Ω, het was Radiall die niet duidelijk kon maken wat de verschillen waren.

Ik heb de catalogus van Huber + Suhner bekeken en ook daar dezelfde onduidelijkheid. Zie de pagina's 199 en 217 voor de maatvoering van respectievelijk de 50Ω BNC en de 75Ω BNC connector. Geen verschil te ontdekken.
Dan blijft de vraag hoe het dan zit met de verschillende uitvoeringen die ik op de foto laat zien. Beide connectors overigens van Radiall.

kabels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-08-2011, 17:34 (4632 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maurice, 26-08-2011, 17:36

Ed,

verschil zit er natuurlijk in de buitenmantel en de kern diameter.
Probeer maar eens en 75 Ohm in een 50 Ohm BNC te krijgen :))

Mechanisch montage probleem dus.

Verder heb je de nodige type, o.a. een RG223 krijg je ook niet in een standaard 50 Ohm BNC, dan wel krijg je het hulsje niet over de mantel geschoven.

Vervolgens is het dacht de kernafstand naar chassis toe wat bepalend is.
Daar zit hem het voornaamste verschil in.
Verhouding kernafstand-afscherming.

En nodige grafieken bekijkend problemen ontstaan voornamelijk na 10-20m.
Dan lopen de grafieken uit een tov de div type kabels.

kabels

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-08-2011, 21:54 (4632 dagen geleden) @ Maurice

Beste Maurice,

Je verwart met de typische 50 ohm kabel voor groot vermogen(zenders). Die is idd heel gekend en populair.
Maar voor kleine vermogens vind je 75 en 50 ohmkabel met de zelfde buitenafmetingen. Als je du fomrmule voor de karakteristieke impendatie bestudeert merk je dat die van vele factoren afhakleijk is. intussen verscheen hier onderaan een mooi samenvattende pdf.

groeten

Kris

kabels

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-08-2011, 22:57 (4632 dagen geleden) @ Maurice

verschil zit er natuurlijk in de buitenmantel en de kern diameter.
Probeer maar eens en 75 Ohm in een 50 Ohm BNC te krijgen :))

Mechanisch montage probleem dus.

Het komt vaak voor dat RG59 (75Ω) dikker is dan RG58 (50Ω), maar het is geen wetmatigheid. De dikte is afhankelijk van de gebruikte materialen en de constructie van de kabel.
Er zijn 75Ω en 50Ω kabels met exact dezelfde dikte. Dat maakt het zo moeilijk ze van elkaar te onderscheiden als er geen informatie op de buitenmantel is gedrukt.
Dezelfde moeilijkheid bestaat dus ook bij BNC-connectors. Ook daarvan is aan aan de afmetingen niet altijd te zien of het om 50Ω of 75Ω gaat. Zelfs een gerenommeerde fabrikant als Radiall kon hierover geen duidelijkheid verschaffen (zie mijn bericht hierboven).

kabels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-08-2011, 00:17 (4632 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Heb ik het over de gerenomeerde merken en geen gamma kwaliteit.;-)

Rg58,59, 213,223 enz.

Ook de aircel7 bv


Blijft staan dat 50 ohm dunner is dan 75 ohm, gerekend beide van de zelfde kwaliteit.

Maak me niet gek, werk er bijna dagelijks mee.

VHF,HF zenders, satelliet, complete cai systemen met automatische tracking schotels, camera's etc. over soms afstanden tot 200m.

Vrijdag ochtend nog meegemaakt een TV schotel welke men had aangesloten middels 2x RG213 voor de beide LNB's.
Wel nadat nodige service aan de multiplexer en databord van de auto tracking schotel een prima beeldje met bekabeling van dik 30m. Vervolgens een mix van afgaande coax bekabeling tot 140m.

Dus ondanks de 50 Ohm ipv 75, de niet passende connectoren (kern afgesneden totdat het paste in de connector).
Ja men rommelt wat af.
Werkt zo kennelijk al 8 jaar.

Wie ben ik dan om dat te gaan vervangen voor netjes 75 Ohm....

kabels

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-08-2011, 02:05 (4632 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-08-2011, 02:27

Heb ik het over de gerenomeerde merken en geen gamma kwaliteit.;-)

Rg58,59, 213,223 enz.

Ook de aircel7 bv


Blijft staan dat 50 ohm dunner is dan 75 ohm, gerekend beide van de zelfde kwaliteit.

Maak me niet gek, werk er bijna dagelijks mee.

VHF,HF zenders, satelliet, complete cai systemen met automatische tracking schotels, camera's etc. over soms afstanden tot 200m.

Tja, zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen. De afgelopen 45 jaar heb ik ook dagelijks met coaxkabels voor zenders en ontvangers gewerkt. Maar ook met uitgebreide computernetwerken. En bij computernetwerken komen er voor ethernet, data- en clocksignalen geen vermogens aan te pas. Dan kan met een dunnere kabel worden volstaan. Die kabels komen echt niet bij de Gamma vandaan.
Pluis de catalogi van diverse kabelfabrikanten en -leveranciers er eens op na. Je zal versteld staan van de verschillende uitvoeringen die er zijn van kabels die allemaal hetzelfde typenummer dragen, op de toegevoegde extra letters en cijfers na.

kabels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-08-2011, 10:19 (4632 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maurice, 27-08-2011, 10:23

Ed,

helemaal waar daarom had ik ook aangegeven dat het een hele studie is die verzameling coax kabels.

blijft staan dat bij mijn weten verschil naast mechanisch passend er wel degelijk
verschil is tussen 75 ohm en 50 ohm bnc's.
En waar hem dat IN de connector nu precies hem in zit... denk ik de afstand verhouding tussen de kern en de mantel.

Maar wanneer je dat echt gaat merken afhankelijk is van de toepassing.

Ps:
Ha zat ik er niet ver vandaan-verhouding kern-mantel.
dank voor de link.
http://www.soos-assen.nl/lezingen/coaxlezing.pdf

kabels

door Doeve @, Borgercompagnie, 26-08-2011, 11:33 (4633 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Doeve, 26-08-2011, 11:38

Dat er erg veel verschil in de connector wist ik niet. In zal daar eens op letten. De rg58 en rg59 voor zover op de kabels gedrukt geven duidelijkheid. Daarom merkte ik ook weinig verschil. Het gaat er om niet gemerkte kabels te kunnen herkennen. De kabels die heb (gekregen) zijn ca 1,5 m.
Henk

kabels

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-08-2011, 14:49 (4632 dagen geleden) @ Doeve

@Henk,

dat op je op kabels van 1 à 1,5 meter geen verschil ziet tussen 50- 75 Ohm op een SD videosignaal is normaal . Op zulke korte afstanden en bij SD gangbare frekwenties spelen de wetten van de transmissie nog niet volop (je zit nog ver van de kwartgolfafstand) maw woorden , het maakt niet veel uit. Neem een gewone audiocinchkabel op die afstand en dat werkt bijna evengoed. Bij een kabel van om en bij de 10 meter ga je het beginnen merken. Bij om en bij de 12 meter zuigt je misaanpassing de 4,43 Mhz eruit.

Wel je toch testen op misaanpassing van korte kabels, dan moet je frekwentie omhoog, of een blokgolf met heel stijle flanken.

groeten


Kris

kabels

door HM @, Hilversum, 26-08-2011, 19:46 (4632 dagen geleden) @ Doeve

In het pdf bestand staan wat aanwijzingen om de impedantie van Coax te bepalen met verschillende manieren.

http://search.yahoo.com/r/_ylt=A03uspiY9ldOgR8Api6fKgx.;_ylu=X3oDMTBybWpoN25zBHNlYwNzcgRwb3MDMgRj...

kabels

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-08-2011, 22:50 (4632 dagen geleden) @ HM

echt een mooie samenvatting.

(Pf per meter kan wel anders uitvallen bij moderne types, maar voor classiek coax perfekt toepasbaar)

groeten

Kris

powered by my little forum