nep dke(w111) trafo vervangen waardes? (Toestel of techniek)

door rvh @, 's-Gravenhage, 30-03-2023, 12:17 (387 dagen geleden)

OP de twee zwarte stond de netvoeding andere kant 3 uitgaande 2 rode naar print en zwarte ook naar print onder broken door zekering en schakelaar.Maar aansluiten op wat voor spanning ?Alvast bedankt gr ruud .
[image]
[image]
[image]
[image]

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door soundman2 @, Wouw, 30-03-2023, 12:49 (387 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door soundman2, 30-03-2023, 12:58

Een paar punten en komma's maakt je vraag minder cryptisch.
Ik weet niet wat je wil weten.
De transformator heeft een winding zwart gemerkt, die voor de netspanning zou kunnen zijn en secumdair een winding met een middenaftakking. De middenaftakking is dan zwart en de uiteinden rood. Ten opzichte van de middenaftakking heb je dan twee keer een lage spanning. Je kunt daar met twee diodes een gelijkspanning van maken.

Aangezien C42 en werkspanning heeft van 10 Volt mag de onbelaste trafo hoogstens secundair tweemaal 6 Volt afgeven.

Is de originele trafo defect?

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Martina @, 30-03-2023, 16:39 (387 dagen geleden) @ soundman2

Een paar punten en komma's maakt je vraag minder cryptisch.
Ik weet niet wat je wil weten.

Tegenwoordig moet je de leestekens als accesoire bijkopen lijkt het wel, ik erger me ook aan t gebrek van interpunctie...:fir

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door rvh @, 's-Gravenhage, 30-03-2023, 17:40 (387 dagen geleden) @ soundman2

Wat ik graag weten wil .Welke spanning zal de trafo als uitgangsspanning gehad hebben ?En als deze bijvoorbeeld 2 dezelfe spanningen zal moeten leveren .Waarom dan niet gewoon doorgekoppeld met elkaar?Hoop dat het zo duidelijk is .Gr ruud

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-03-2023, 17:57 (387 dagen geleden) @ rvh

Is lastig te zien in de tekening maar de gelijkspanning over C42 elko is 10V dc.
Onder de 10 staat het pijltje naar beneden als aan te geven dat men een aanduiding bedoeld.

Waarom die dubbele windingen? 2x de stroom met toch een kleine trafo die men kennelijk
voor handen had.

[image]

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door soundman2 @, Wouw, 30-03-2023, 18:32 (387 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 30-03-2023, 19:07

Waarom die dubbele windingen? 2x de stroom met toch een kleine trafo die men kennelijk
voor handen had.

RVH,
Dat is toch simpel. Met twee diodes heb je een winding nodig met een middenaftakking. Heb je maar een winding zonder middentap, dan moet je een brugcel gebruiken als je tenminste "full wave" gelijkrichting wil.
Het staat de ontwerper vrij om de keuze te maken. Wat is goedkoper een stukje extra wikkeldraad en twee diodes of een iets dikkere winding en een brugcel.
Overigens als je de twee rode draden aan elkaar knoopt, dan wordt de transformator daar niet blij van en zal in rook op gaan.
Op de vraag is de trafo defect gaf je nog geen antwoord. Vermoedelijk zit onder de isolatie nog een temperatuurzekering. Die gaan nog wel eens spontaan stuk (niet altijd!)
Ik had al eerder aangegeven, dat de onbelaste spanning van de trafo niet hoger mag zijn dan 6 Volt AC
Dus ten opzichte van de zwarte draad aar elk van de rode draden 6 Volt.
Sluit je de voltmeter (AC- stand) op de twee rode draden aan, dan meet je 12 volt.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door hanswal @, Hoorn, 30-03-2023, 22:14 (387 dagen geleden) @ Maurice

Waarom die dubbele windingen?

Om de rimpel naar 100Hz te krijgen en daardoor een kleinere elco te kunnen toepassen?

Overigens Ruud, om 10 volt na een dubbele gelijkrichting te krijgen heb je [10/wortel2]=7 volt nodig. En dat keer twee: 7-0-7 volt, dus.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-03-2023, 22:19 (387 dagen geleden) @ hanswal

En dat is dan weer een prima recept om die elco op te blazen. Zelfs al gaat het met de diodeovergangen ertussen nog net goed. Voor zover er inderdaad 10V uit de voeding moet komen, zou ik een 16V elco monteren voor een wat langere levensduur.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door soundman2 @, Wouw, 30-03-2023, 22:36 (387 dagen geleden) @ Maarten Bakker

En dat is dan weer een prima recept om die elco op te blazen. Zelfs al gaat het met de diodeovergangen ertussen nog net goed. Voor zover er inderdaad 10V uit de voeding moet komen, zou ik een 16V elco monteren voor een wat langere levensduur.

Daarom gaf ik ook al aan dat de onbelaste spanning van de trafo niet hoger dan 6 Volt mag zijn.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door hanswal @, Hoorn, 30-03-2023, 23:06 (387 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door hanswal, 30-03-2023, 23:07

En dat is dan weer een prima recept om die elco op te blazen.

Ho-ho-ho! Ik bepaal niet dat er een bepaalde trafo in moet of een bepaalde elco. Maurice en ik zien in het schema dat er na de afvlakking 10 volt gelijkspanning aanwezig moet zijn. Een dubbele gelijkrichting zoals in de schakeling maakt van de aangeleverde spanning een die wortel 2 keer zo hoog is.
Maar als je bedoelt dat in het originele ontwerp er wel een erg krappe keuze is gemaakt voor wat betreft de eerste C, dan deel ik je mening.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-03-2023, 01:47 (387 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-03-2023, 01:51

Dat laatste bedoel ik.

Ik hoop trouwens dat het gewoon een fout is in het schema... Misschien kan Ruud eens aangeven wat voor elco erin zit?

Oh trouwens nog een opmerking voor Ruud: Liever niet in zijn geheel een schema van rmorg hier plaatsen. Een uitsnede van het deel waar het om gaat is altijd goed.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2023, 11:36 (386 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 31-03-2023, 11:57


Oh trouwens nog een opmerking voor Ruud: Liever niet in zijn geheel een schema van rmorg hier plaatsen. Een uitsnede van het deel waar het om gaat is altijd goed.

Ik zou me daar niet te druk over maken. Volgens mij heeft RMORG ook niet het absolute copyright. Bovendien is hier wel degelijk aan "bronvermelding" gedaan.
Ik ben van mening dat heel wat databases "fout" zitten:-D

Doet me ineens weer denken aan een aprilgrapje van mij jaren geleden op het nfor.
https://www.nfor.nl/index.php?mode=thread&id=144732


Denk eraan dat het vandaag 31 maart is!
Morgen het tienjarig bestaan van het grapje.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-03-2023, 18:40 (386 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-03-2023, 18:46

Het copyright van zo'n scan berust bij meerdere partijen die hun deel in principe allemaal kunnen claimen (*). Inderdaad zwerft er zo van alles rond op het internet. Ik ga uit van het respecteren van de voorwaarden waaronder iets beschikbaar gesteld wordt.

P.S. Een grap waar veel mensen intuinden zo te zien, leuk om nog eens terug te lezen ;-)

(*) De fabrikant beschouwt het terecht als "abandonware" en gaat er niet achteraan. De volgenden in lijn van het copyright zijn degenen die het gescand en bewerkt hebben. Die kunnen natuurlijk niet het originele werk claimen maar wel het werk wat ze er zelf ingestoken hebben. Juridisch een grijs gebied afhankelijk van wat ze toegevoegd hebben of dat het een kopietje van elders is, maar ik heb het gewoon over een beetje sportief met je bronnen omgaan. Ik zou zelf in zo'n geval altijd een uitsnede uit het schema gebruiken, zogezegd "fair use".

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 31-03-2023, 19:23 (386 dagen geleden) @ Maarten Bakker

(*) De fabrikant beschouwt het terecht als "abandonware" en gaat er niet achteraan. De volgenden in lijn van het copyright zijn degenen die het gescand en bewerkt hebben. Die kunnen natuurlijk niet het originele werk claimen maar wel het werk wat ze er zelf ingestoken hebben.

Hier ben ik het mee oneens, vilgens mij. Is deze voorstelling onjuist. De auteurswet beschermt in principe een ding dat “het werk” wordt genoemd in die wet. Een Werk in bedoelde zin kan vele vormen hebben, maar de wet is er duidelijk over dat er een stukje originaliteit moet zijn ingebracht door de maker. Op zo’n manier dat het Werk het eigen karakter van de maker draagt. Het inscannen van documentatie levert dus op geen enkele manier auteursrechten op, en de auteursrechten van de oorspronkelijke maker blijven helemaal van kracht op de scans, die niets meer zijn dan een vorm van reproductie.

Even een juridisch uitweidingkje. Auteursrecht is een absoluut recht, dat betekent dat de rechthebbende zijn auteursrechten tegenover iedereen kan uitoefenen. Als iemand op een site iets onder licentie beschikbaarstelt, bijvoorbeeld met in die licentie een regel tegen verdere verspreiding, dan levert dat een relatief recht op, dat betekent dat je zo’n recht uit een licentieovereenkomst alleen kunt uitoefenen tegenover degene die de licentie heeft geaccepteerd. En dat is niet hetzelfde als auteursrecht.

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door hanswal @, Hoorn, 31-03-2023, 19:58 (386 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mmmm..dit smaakt naar babbelbox...

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door hanswal @, Hoorn, 30-03-2023, 18:00 (387 dagen geleden) @ rvh

Ruud,

Twee tellen zoeken op de 2SB187D leverde op de NVHR site het schema op dat jij toont [maar dan zonder alle RMOG watermerken] en dit. En daar staat je antwoord.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

nep dke(w111) trafo vervangen waardes?

door soundman2 @, Wouw, 30-03-2023, 18:56 (387 dagen geleden) @ hanswal

Ruud,

Twee tellen zoeken op de 2SB187D leverde op de NVHR site het schema op dat jij toont [maar dan zonder alle RMOG watermerken] en dit. En daar staat je antwoord.

Hans


Ik zie geen verband tussen het nummer van een transistor en het chassis van deze radio.

powered by my little forum