gerommel rechter kanaal (Toestel of techniek)

door JanWind @, 30-03-2023, 23:38 (365 dagen geleden)

Beste mensen,
Bij dichte volumeregelaar geeft (alleen) het rechter kanaal van mijn Pioneer stereo receiver SX-525 van ca. 1972 een rommelend geluid: als van onweer in de verte. Weet iemeand misschien hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
Groet,
Jan Wind

gerommel rechter kanaal

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 31-03-2023, 08:34 (364 dagen geleden) @ JanWind

Dag Jan,

Kijk eens of er zogenaamde "zwartpoters" in het toestel zitten. Transistoren waarvan de pootjes zwart geoxideerd zijn. De oxide veroorzaakt een soort van contact tussen de pootjes onderling en dat resulteert in gekraak of gerommel.....

Vervangen is vaak de beste oplossing, schoonmaken kan ook, maar het komt terug.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

gerommel rechter kanaal

door JanWind @, 31-03-2023, 08:48 (364 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ga ik doen Leo, veel dank!


Dag Jan,


Kijk eens of er zogenaamde "zwartpoters" in het toestel zitten. Transistoren waarvan de pootjes zwart geoxideerd zijn. De oxide veroorzaakt een soort van contact tussen de pootjes onderling en dat resulteert in gekraak of gerommel.....

Vervangen is vaak de beste oplossing, schoonmaken kan ook, maar het komt terug.

gerommel rechter kanaal

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2023, 11:30 (364 dagen geleden) @ JanWind

Dat is hetzelfde soort aanslag wat voor komt bij de Rimlock buisjes met verzilverde pootjes. Schoonmaken van de aanslag lukte bij die buizen prima met ammonia. Wellicht werkt het ook bij de transistors. Dan hoef je geen equivalenten te zoeken.

gerommel rechter kanaal

door JanWind @, 31-03-2023, 15:05 (364 dagen geleden) @ soundman2

Dankjewel!

gerommel rechter kanaal

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-03-2023, 11:35 (364 dagen geleden) @ JanWind

Ik heb althans een gescheiden voor en eind versterker en die laatste was voorzien van mechanisch relais in de eindtrap, wellicht vervuilde contacten. Bij mijn inmiddels vervangen TECHNICS set was dat zo.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

gerommel rechter kanaal

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 31-03-2023, 12:46 (364 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb althans een gescheiden voor en eind versterker en die laatste was voorzien van mechanisch relais in de eindtrap, wellicht vervuilde contacten. Bij mijn inmiddels vervangen TECHNICS set was dat zo.

;-)
Hans

Ook dat zou een optie zijn Hans,

Maar bij gebrek aan een schema weet ik niet of er een relais in zit. Er kan natuurlijk nog veel meer aan de hand zijn, maar wij zijn geen waarzeggers :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

gerommel rechter kanaal

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2023, 12:55 (364 dagen geleden) @ Leo Snoeren

gerommel rechter kanaal

door Otto @, Drenthe, 02-04-2023, 10:45 (362 dagen geleden) @ JanWind

Kan ook aan één van de transistoren liggen. Ik heb ooit zo'n rakker opgespoord met Kältespray (tegenwoordig vaak verengelst naar Freeze spray). Alle torren in de verdachte hoek even één voor één koud sproeien. Bij mij werd de versterker direct stil na één van de BC147-achtige torren te hebben besproeid:

[image]

Vervangen door een ander, en de vesterker heeft nog jaren bij een collega gespeeld.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

powered by my little forum