Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren (Algemeen)

door FredDijksman @, 09-05-2023, 10:05 (351 dagen geleden)

Ik heb na 60 jaar geduld eindelijk mijn pionier 3 maar na ontvangst en wat kleine reparaties heb ik wel ontvangst van ruis en brom maar geen zenders. Is er misschien een eenvoudige aanpassing (buiten de paar suggesties die Philips doet en het boekje) te doen zodat ik ook werkelijk wat zenders kan ontvangen.
Ik heb geen praktische ervaring met kristalontvangers behalve mijn Philips bouwdoos ervaring in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.
De middengolf ontvangst is bij mij in de buurt wel heel matig door zware (zonnecellen) storing maar de normale transistor radio's geven wel duidelijk zenders door maar de kristal ontvanger helemaal niets.
Is daar iets aan te doen?

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Martina @, 09-05-2023, 10:52 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Er is ook bijna niks meer te ontvangen op de middengolf, behoudens her en der een piraat of een lokaal stationnetje.

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 09-05-2023, 11:31 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Even wat vragen:
Is je OA79 in orde? gemeten in beide richtingen?
Heb je een lange (buiten)antenne?
heb je geprobeerd met en zonder aarde?
verandert de ruis/brom als je de afstemcondensator verdraait?

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door FredDijksman @, 09-05-2023, 12:05 (351 dagen geleden) @ Jeroen Visser

De OA79 was niet goed meer en heb ik vervangen door een andere germanium (OA85) en dat werkt nu goed , ik heb geen lange buitenantenne maar een korte draadantenne in de werkplaats. Geen aarde maar aangesloten op de aarde van het huis.
Het geluid veranderd als ik aan de varco draai. De varco heb ik ook eens uitgewisseld met een andere 500pF maar dat maakt niet uit.
Met een simpele transistorradio heb ik genoeg zenders op de middengolf dus ik verwachtte wel iets op een kristalontvanger

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 09-05-2023, 12:49 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Ik zou eerst maar eens een flinke buitenantenne aanleggen en een goede aardleiding.

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Martina @, 09-05-2023, 14:19 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Dat zelfde heb ik op de auto-radio, een Duitsche en een Fransche zender en des avond nog wat uit Joegoslavie, maar op m'n buizenradio ontvang ik niks...:-(

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 09-05-2023, 14:41 (351 dagen geleden) @ Martina

Dat zelfde heb ik op de auto-radio, een Duitsche en een Fransche zender en des avond nog wat uit Joegoslavie, maar op m'n buizenradio ontvang ik niks...:-(

Maak een goede buitenantenne, Martine!
Maar buiten dat, vraag ik me af wat je tegenwoordig uit Joegoslavië ontvangt. :-D

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Martina @, 09-05-2023, 15:44 (351 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Maak een goede buitenantenne, Martine!
Maar buiten dat, vraag ik me af wat je tegenwoordig uit Joegoslavië ontvangt. :-D

Ik mag geen dingen op t dak van mn flat.... wat ik uit Joegoslavie ontvang weet ik ook niet, versta het niet, maar t klinkt Joegoslavisch alleen maar geouweneel....

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-05-2023, 15:53 (351 dagen geleden) @ Martina

Maar buiten dat, vraag ik me af wat je tegenwoordig uit Joegoslavië ontvangt. :-D


Ik mag geen dingen op t dak van mn flat.... wat ik uit Joegoslavie ontvang weet ik ook niet, versta het niet, maar t klinkt Joegoslavisch alleen maar geouweneel....

Martina, deze bijzondere ontvangstprestatie doet me denken aan dit radio-grapje:

[image]

Het land Joegoslavië bestaat al 20 jaar niet meer, en als taal heeft Joegoslavisch helemaal niet bestaan. Dus ik denk dat je je radio even moet afsluiten en opnieuw opstarten want er zitten nog wat oude geluiden in verstopt!

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Martina @, 09-05-2023, 16:01 (351 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

:yeah :yeah

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-05-2023, 16:02 (351 dagen geleden) @ Martina

Hoor dat vaker, in zo'n flat zit je in een kooi.
Mogelijk is een draadje uit het raam laten hangen dat scheelt veel in ontvangst.
Groet, Ben

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door ruudam @, Utrecht, 09-05-2023, 21:28 (351 dagen geleden) @ Martina

Joegoslavie??
Dat is knap!

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-05-2023, 14:53 (351 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Ben, 09-05-2023, 15:13

Heb je de hfe nog gemeten van de torren voordat je ze plaatste?.
Een slechte 1e tor zorgt al gelijk voor een slechte versterking in de volgende trap.
Verder is de eerder genoemde antenne en aarde erg belangrijk.
Een eigen MG zendertje kan daarbij ook nog wel veel luisterplezier geven.
Laat ook eens een foto zien van de opbouw, misschien zijn daar nog tips op te geven.
Succes en groet, Ben

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2023, 15:09 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Met een simpele transistorradio heb ik genoeg zenders op de middengolf dus ik verwachtte wel iets op een kristalontvanger.

Dat is geen vergelijk. De pionier heeft maar een afgestemde kring, de antennespoel met varco.De selectiviteit is niet zo groot. Verder vindt er geen hoogfrequent versterking plaats. Het signaal dat ontvangen wordt, moet sterk zijn om de detector te overwinnen en moet het dan ook nog doen met een tamelijk ongevoelige LF versterker.
Een gewone transistorradio, kan een superreg zijn, maar meestal is het een superheterodyne.
Die heeft een antennekring als in de pionier, maar dat signaal wordt vermengd met een tweede frequentie, waardoor een signaal ontstaat dat altijd dezelfde frequentie heeft. Dat maakt het mogelijk om dat door een aantal vast ingestelde bandfilters te sturen en flink te versterken. De bandfiltrs (de MF versterker) laten maar een smal frequentie gebied door, iets van 9KHz, waardoor storing en zenders dicht bij de afgestemde zender niet aan de detector verschijnen.
Het signaal bij de detector is groot genoeg om een eenvoudige LF versterker te sturen.
Zoek eens een artikel op over een superheterodyne.
ook kan ik het boek van AISBERG "Zo werkt de radio" aanbevelen, het gaat weliswaar over radio's met buizen, maar het ontvangprincipe is gelijk.

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-05-2023, 15:26 (351 dagen geleden) @ soundman2

Een gewone transistorradio ...
ook kan ik het boek van AISBERG "Zo werkt de radio" aanbevelen, het gaat weliswaar over radio's met buizen

De werking van een "gewone transistorradio", dwz het MF-versterken met transistors, het mengen, het afstemmen, de LF versterking en eindtrap, worden morgenavond behandeld in de lezing over de Sharpie, zie Evenementen / LC-Kring. Uitleg met plaatjes en je kunt vragen stellen.

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-05-2023, 15:07 (351 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 09-05-2023, 15:08

Die Pionier 3 is inderdaad mooi omschreven als een kristalontvanger, met een laagfrequentversterker erachter. Voor detectie heb je toch een bepaal minimumniveau aan signaal nodig en tegenwoordig zijn de zenders vrij zwak in vergelijk met de Pionier-tijd. Je goed werkende transistorradiootjes hebben twee of drie versterkertrappen voorafgaand aan detectie en de Pionier heeft dat niet.

Ik denk dat een flinke verbetering is te bereiken door een onderdeeltje in te bouwen dat in de jaren vijftig nog niet bestond, het IC-tje TA7642. Deze is veel gevoeliger dan een OA85 diode, belast de afstemkring vrijwel niet, en heeft flinke versterking ingebouwd. Het is dan geen “originele” Pionier 3 meer, maar je vroeg om truuks buiten het Philips boekje om. Ik heb met dit IC-tje een aantal leuk werkende radiootjes gebouwd, zie https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/TuneIC.htm

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door FredDijksman @, 09-05-2023, 16:22 (351 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dank voor de reacties, ik ga dit IC maar eens proberen in te bouwen wellicht dat ik dan een zender door krijg.

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-05-2023, 16:30 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Is een leuk IC'tje, alleen wel npn en de Pionier III is pnp.
Maar je komt er wel uit, waar een wil is is een weg.
Succes en groet, Ben

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door FredDijksman @, 09-05-2023, 16:53 (351 dagen geleden) @ Ben

Je hebt gelijk Ben bovendien is de max voedingsspanning 1,6V dus dan wordt het een heel gedoe, Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar een eigen lokaal AM zendertje speciaal voor de oude radio's

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-05-2023, 17:16 (351 dagen geleden) @ FredDijksman

Je hebt gelijk Ben bovendien is de max voedingsspanning 1,6V dus dan wordt het een heel gedoe

Een ballastweerstand is dan niet genoeg, je moet de IC nog shunten met een diode, maar gelukkig is dat allemaal 50 jaar geleden al uitgevonden en het heet de "diode drive". Zie dia 24 in deze diaserie over de TA7642.

Philips Pionier 3 ontvangst verbeteren

door Armand @, België, 09-05-2023, 16:36 (351 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Armand, 09-05-2023, 16:48

Acht jaar geleden schreef iemand al : "Uiteraard is zo’n kristal-ontvanger met laagfrequent versterker zó ongevoelig dat alleen met een flinke antenne er iets te ontvangen is. Zelfs mijn eigen “Otto-Tuil” zender komt alleen binnen met zo’n antenne".
... en ondertussen zijn er een tig aantal MG zenders die je toen overdag nog kon ontvangen, verdwenen.
Laatst nog Absolute radio die gestopt is op de MG.
Caroline is nog een sterke zender en BBC gaat mettertijd ook zijn MG zenders afschakelen.
LPAM zendertjes zijn nog te ontvangen als je in de buurt woont.

Als je de onderdelen vindt, zou je een Pionier III Super kunnen bouwen.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=25414
Kun je hier downloaden onder "Uitbreidingen Pionier III".
https://www.eliveld.nl/themes/pionier/pionier.html

Groeten, Armand

powered by my little forum