ESR meter, de ESR1 (Aangeboden)

door Michiel, 31-08-2011, 18:22 (4628 dagen geleden)

Aangeboden:
Een ESR meter van ELV.
Ideaal om elco's mee door te meten.
De elco's hoeven hiervoor niet los gesoldeerd te worden, maar kunnen gewoon in de schakeling gemeten worden.
Hij is nieuw en het is een bouwpakket compleet met kastje en meetsnoeren.
Dus nog even in elkaar zetten en je hebt een top apparaat.
Meer info, even Google-en.

Prijs: 50 Euro

[image]

ESR meter, de ESR1

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 01-09-2011, 15:04 (4627 dagen geleden) @ Michiel

Hallo Michiel,
Ik wil het pakket wel van je overnemen. Lijkt me een interessant en bruikbaar ding.
Groeten,
Paul van der Mast

ESR meter, de ESR1

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 01-09-2011, 15:16 (4627 dagen geleden) @ Michiel

Hallo Michiel,

Daar ben ik weer. Ik ontdek nu pas dat ik SMD-componenten moet solderen op de print en dat gaat me met mijn standaard soldeertechniek helaas niet lukken.
Ik trek mijn aanbod om het bouwpakket van je over te nemen dus in, helaas.
Sorry.

Groeten,

Paul van der Mast

ESR meter, de ESR1

door robin, 01-09-2011, 16:00 (4627 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Hey,

eventueel kan ik het wel voor je ineen zetten , heb materiaal voor smd te solderen , als je wil kan je het ook hier komen doen en leer ik je wat trukjes om smd gemakkelijk te solderen ... ;-)

robin

ESR meter, de ESR1

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 03-09-2011, 21:54 (4625 dagen geleden) @ robin

Hallo Robin,

Bedankt voor je aanbod, maar ik zie nu dat de SMR-weerstanden er inderdaad al op gesoldeerd zitten (gelukkig maar).
Alleen lees ik nu in een briefje dat erbij zit, dat ik loodvrij moet gaan solderen, dus geen gewoon soldeertin, denk ik dan. De hele printplaat is namelijk gesoldeerd met loodvrij soldeertin. Weet je hoe dat zit? Bedankt alvast voor je antwoord.
Groeten,
Paul

ESR meter, de ESR1

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2011, 23:52 (4624 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Beste Paul,
het btreft hier een opmerking van de fabrikant om zich ecovriendelijk te profileren.(dat is nobel op zich)
Maar er vallen heus geen extra slachtoffers als je de rest traditioneel soldeert aangezien het rolletje SN60/40 reeds op je bureau staat. :-)

greoten

Kris

ESR meter, de ESR1

door robin, 04-09-2011, 10:00 (4624 dagen geleden) @ Paul van der Mast

hey, inderdaad is dit iets van het bedrijf om een beetje 'eco' over te komen, ik dacht zelfs dat het in bepaalde landen verplicht was om loodvrij te solderen voor bedrijven ...
Maar het kan inderdaad geen kwaad als je het afwerkt met het klassieke solduur ;-)

robin

ESR meter, de ESR1

door Marc Scheerders @, 04-09-2011, 10:26 (4624 dagen geleden) @ robin

Hey Robin,

zal wel zijn dat bedrijven alleen nog loodvrij werken (op enkele uitzonderingen na).

Zoek op ROHS, bijvoorbeeld hier of hier

Marc

ESR meter, de ESR1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2011, 12:04 (4624 dagen geleden) @ Marc Scheerders

Er is nog een reden. Het mengen van verschillende soorten soldeer kan de verbinding in theorie minder betrouwbaar maken. Dat kan hier het geval zijn als de eilandjes al voorvertind zijn. In de praktijk denk ik dat het gebruik van loodhoudend soldeer dan alsnog geen problemen zal geven als je het steeds goed door laat vloeien.

ESR meter, de ESR1

door HM @, Hilversum, 04-09-2011, 18:54 (4624 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De grootste moeilijkheden schuilen in de automatisch bestucking.
Loodhoudend en loodvrij hebben andere temperatuurcurven nodig ( zelfs SMD componenten onderling hebben dat probleem al maar die verschillen zijn kleiner ). Door die verschillen worden solderingen te onbetrouwbaar voor seriematige productie.
Voor een hobbymatig projectje is het mengen van tin geen probleem. Iedere soldering wordt toch even bekeken op goede vloeiing ( of zou moeten worden bekeken ).

SMD onderdelen zitten al op de print gesoldeerd.

door Michiel, 01-09-2011, 16:43 (4627 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Beste Paul,

Ik heb even het pakket uitgepakt voor de SMD onderdelen.
Deze kon ik niet tussen de lossen onderdelen vinden.
Dus de printplaat maar eens bekeken en wat blijkt, deze SMS onderdelen zitten er al op gesoldeerd.
Dus dat probleem is er niet meer.
Mocht je hem alsnog willen, laat maar weten.

Groeten,

Michiel

Verkocht

door Michiel, 02-09-2011, 09:05 (4626 dagen geleden) @ Michiel

[ Geen tekst ]

ESR meter, de ESR1

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03-09-2011, 23:48 (4624 dagen geleden) @ Michiel

Voor diegene die meer info omtrent dit apparaat wil hebben, zie deze link.

Groeten,
Paul

--
[image]

ESR meter, de ESR1

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 04-09-2011, 09:43 (4624 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Bedankt!
Paul vdM

powered by my little forum