Belichting printen. (Algemeen)

door Bredero @, Vlaanderen, 17-07-2023, 11:31 (296 dagen geleden)

Hallo, ik heb een belichtingbak in breukleen, met 4x F8W/BL350. Nu stel ik vast dat welke tijdsduur ik ook instel er geen reactie gebeurd. Weet iemand of de lampen door zwaardere types kunnen vervangen worden. Kan het dat de lampen totaal uitgeput zijn ? Mvg

Belichting printen.

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2023, 11:44 (296 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door soundman2, 17-07-2023, 11:48

Leg eens een stukje proefprint in de zon. Wellicht is er iets met de fotolaag.
Je zegt dat er niets gebeurt.
Wil dat zeggen:
De lampen gaan niet aan?
De fotolaag reageert niet
Of nog wat anders.
Een belichte fotolaag verandert pas in het ontwikkelbad

Belichting printen.

door Bredero @, Vlaanderen, 17-07-2023, 13:15 (295 dagen geleden) @ soundman2

De belichting werkt, ik heb een paar test strips gebruikt, één van 1minuut en één van 2 minuten, alleen is bij deze laatste iets vaag te zien maar onvoldoende. Kan het normaal zijn dat bv 10 minuten moet ingesteld worden ? Mvg

Belichting printen.

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2023, 18:04 (295 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door soundman2, 17-07-2023, 18:09

De belichting werkt, ik heb een paar test strips gebruikt, één van 1minuut en één van 2 minuten, alleen is bij deze laatste iets vaag te zien maar onvoldoende. Kan het normaal zijn dat bv 10 minuten moet ingesteld worden ? Mvg

Als je geen gegevens hebt van het printmateriaal, dan zal je toch een proefstukje moeten maken om uit te vinden welke belichtingstijd goed is. Of de buizen in intensiteit aan het einde zijn, kan je alleen maar weten aan het aantal branduren. Ik weet niet of daar belichtingsmeters of andere meetmethoden voor zijn.
Ik vond dit tabelletje bij Reichelt. Daaruit zou je af kunnen leiden dat er in elk geval iets niet goed gaat.

Belichtingstijden:
30W UV-buizen 60-90s
1000W Halogeenl. 45-70s
250W Fotolampen 12-15min
500W Fotolampen 6- 7min
bij ca. 30cm afstand en max. formaat 150x200.

Ontwikkeltijden: bij 25-30°C in 25-90s afhankelijk van de versheid van het bad.
Etstijden: Bij een nieuw ammoniumperssulfaat-bad van 40-50°C: 5-10 m

Belichting printen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-07-2023, 12:23 (295 dagen geleden) @ Bredero

Heb ook zo eens geworsteld en later bleek dat er een strip op de print zat.
Als je die eraf trekt komt de fotolaag vrij die je kunt belichten.
Succes en groet, Ben

Belichting printen.

door Bredero @, Vlaanderen, 17-07-2023, 19:34 (295 dagen geleden) @ Ben

Wat ik ook probeer, ik krijg geen resultaat. Uit wanhoop :-D heb ik de ganse print 100x160 in de volle zon gelegd gedurende een paar uur, en .... geen resultaat, geen verkleuring, wat doet vermoeden dat de printplaat niet voorzien is van een fotolaag ondanks de aanwezigheid van van een blauwe plastiek folie.

Belichting printen.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 17-07-2023, 19:49 (295 dagen geleden) @ Bredero

Wat ik ook probeer, ik krijg geen resultaat. Uit wanhoop :-D heb ik de ganse print 100x160 in de volle zon gelegd gedurende een paar uur, en .... geen resultaat, geen verkleuring, wat doet vermoeden dat de printplaat niet voorzien is van een fotolaag ondanks de aanwezigheid van van een blauwe plastiek folie.

Dat kan natuurlijk ook: geen fotolaag :-(

De fotolaag gaat er goed af met spiritus, je kan eens kijken of er een kleurverschil optreed tussen een stuk print wat je met spiritus schoonmaakt en een stuk wat niet schoongemaakt is.

Geen duidelijk kleurverschil=geen fotolaag....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Belichting printen.

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2023, 19:52 (295 dagen geleden) @ Bredero

Die folie kan ook aangebracht zijn om oxidatie tijdens opslag te voorkomen. Voor dubbelzijdige print zou de folie dan aan twee kanten zitten. Een fotografische laag is een soort lak die op de print gespoten is. Om ongewenste belichting te voorkomen is dan een donkere folie aanwezig. Deze moet voor de belichting verwijderd worden. Als er geen fotolak op zit is de print gewoon koperkleurig.
Overigens, is het geen optie om printen in China te laten maken. Dat kan in heel kleine series of zelfs een stuks. Je levert alleen de gegevens aan voor de print.

Belichting printen.

door Bredero @, Vlaanderen, 17-07-2023, 20:58 (295 dagen geleden) @ soundman2

Ik zie niets anders meer dat er inderdaad geen fotolak aanwezig is, ik ga morgen ander printmateriaal aankopen zodat ik verder kan. Ik bedank iedereen voor het meedenken.

Belichting printen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-07-2023, 22:25 (295 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door Ben, 17-07-2023, 22:32

Tja, onder die blauwe plastic beschermfolie zit de fotolaag.
Dus die eerst verwijderen, dan belichten en daarna etsen.
(de foto is van een oude print)
Een hier nog wat nadere informatie; https://www.picbasic.nl/index_etsen.htm
Groet, Ben

[image]

powered by my little forum