Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-07-2023, 15:10 (289 dagen geleden)

Ja, en wat tekent een jochie van 13 jaar en dan heb ik het over in het jaar 1970-1972 waarin deze tekeningen zijn gemaakt en dan verwacht je iets van auto's, raketten, of iets uit de Thunderbirds of uit hun favoriete stripverhaal noem maar op maar wat te maken heeft met televisie techniek???????..........dat verwacht je toch niet? Nou, ik was zo'n jochie die er enorm mee was begaan. Het Evoluon in Eindhoven, de FIRATO met mijn moeder mee vond ik heel interessant want mijn vader interesseerde het helemaal niet maar moeders stond er wel voor open om zoonlief er voor mee te nemen.

Jullie begrijpen het al dat het 13 jarige jochie Hans van Kampen was.

Nou, ja, ik was laats op zolder en kwam in de memoriebox tekeningen tegen die ik in die genoemde jaren gemaakt heb en wilde ze toch even delen. De informatie kan het 13/14 jarige erbij verzonnen hebben, ik zie nu toch wel enkele onwaarheden maar goed.

Scrol even door naar beneden, ik heb ze toch even ingescand.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Dit inmiddels 66 jarige jochie is pas enorm blij gemaakt met deze PHILIPS LDK 10 studiocamera helemaal compleet wekende met alles erbij, ook de zoom en focus demants voor de lensbox. Alleen een VINTEN pedestal staat nog op het verlanglijstje.

[image]

Zomaar, ik wilde het even delen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door electron @, eindhoven, 23-07-2023, 15:57 (289 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nou, dat is knap hoor.:||: Helaas kun je met kunst geen droog brood meer verdienen.
Ahum, kuch- ik zal maar niet laten zien wat ik op die leeftijd tekende...:-(
Groet, Ben@

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Sietze Osinga @, Koekange, 23-07-2023, 16:56 (289 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Knap getekend Hans.De interesse was toen al overduidelijk aanwezig voor dit medium.En hoe leuk
is het ,dat je deze tekeningen weer terug hebt gevonden.Ik heb er met plezier naar gekeken.
Dankjewel.
Groeten,
Sietze.

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Piet van der Pol @, 23-07-2023, 17:00 (289 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Inmiddels zul je het gele kanon ook wel ontdekt hebben.
Naast de schema's inkleuren uit de Philips Electronic Engineer dozen was dit 1 van mijn tienertekeningen.

Piet

[image]

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Henny @, Hengelo., 23-07-2023, 17:43 (289 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,
Meesterlijk gedaan, ik kwam op die leeftijd niet verder een seinlamp op papier te schetsen.
Groet Henny

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 23-07-2023, 19:50 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Erg leuk en wat een kunstzinnigheid allemaal :)
Nee, zo creatief zijn was niet voor mij weggelegd, het bleef bij het tekenen van schema's (schemaatjes in die jaren) en daar is vrijwel niets meer van bewaard gebleven.:-(
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-07-2023, 19:53 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo Hans heeft tijdens de les goed op zitten letten.

Leuke details.
Inderdaad kleur opnamen werd niet bij alle programma's gedaan in die kleur begin jaren.

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-07-2023, 22:02 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Start dan ook maar de zoektocht naar een Philips LDK-3 , denk dat je deze getekend hebt. Link snaar omroep museum, incl inwendige.

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-07-2023, 22:32 (288 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice, ik weet niet meer waar vanaf ik het getekend heb, dat materiaal heb ik niet meer en internet zoals je weet……

Dank voor de link.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Michael Wesseling ⌂ @, 23-07-2023, 22:48 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Wat een geweldig leuk verhaal, des te meer dat we een werkende LDK3 in ons rijdende museum hebben.

Ik denk dat ik je wel blij kan maken met een heel originele Vinten Pedestal. Des te meer dat het een ex-NOS is en er een LKD 3 op heeft gestaan!

Als je belooft er goed voor te zorgen, dan mag je hem komen ophalen.

Michael Wesseling
www.trein9.nl

[image]

--
www.trein9.nl

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-07-2023, 08:48 (288 dagen geleden) @ Michael Wesseling

Hallo Michael, dank voor je geweldige aanbod, ik had via René al vernomen dat er een dergelijke pedestal beschikbaar stond maar is wel een kolossaal ding en dan zonder kop met V-mount en 2 grepen waar ik de focus en zoom dements op kan monteren. Ik wil hem ergens in de woonkamer hebben staan en dacht toch meer aan een tripod i.p.v. een grote verrijdbare studio dolly.

Ik hou het toch ff in mijn achterhoofd maar toch bedankt Michael:)

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door MarcelvdG @, 23-07-2023, 23:02 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Knap zeg!

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-07-2023, 00:01 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik vind het teken/documentatiewerk zo indrukwekkend dat ik niet eens zin heb om op zoek te gaan naar onvolkomenheden!

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door franc @, Loosbroek, 24-07-2023, 06:37 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door franc, 24-07-2023, 06:50

Hoi Hans,

Heel indrukwekkend allemaal en hoe je op die leeftijd al zo gefascineerd was met de techniek!
Je zou met dit in bv een spreekbeurt op school hele volksstammen achterover doen vallen!
Ik vind het schitterend gedaan!

Het Evoluon had ik als 10 jarige ook bezocht met de scouting groep(Welpen) en later nog enkele keren.
Was ook een geweldig dagje uit!
Kan ik me nog veel van herinneren.

De Firato was ook geweldig!
Overal aan de knopjes draaien bij de mooiste hifi spullen in mijn geval.

Mvg Frank

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door jan broer @, TWELLO, 24-07-2023, 09:33 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door jan broer, 24-07-2023, 09:35

Hehe,ken het Hans als was ook liever in de kelder aan het experimenteren met zenders:m:
[image]

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 24-07-2023, 13:36 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Tjonge wat knap! En zo gedetailleerd. Heel bijzonder voor een jochie van 13 jaar. Erg leuk dat je dit met ons hebt willen delen!

--
Groeten,

Piet.

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Michiel @, Ottersum, 24-07-2023, 17:46 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Schitterende tekeningen van de LDK3 camera :-)
Ik zie dat Michael al gereageerd heeft ivm de Vinten statief.
Groeten
Michiel

Tekeningen van een jochie van c.a. 13 jaar

door Bert K @, Elst Gelderland, 24-07-2023, 18:16 (288 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi getekend.
:||:

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Dank jongens voor de reacties…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-07-2023, 20:40 (287 dagen geleden) @ Hans van Kampen

die ik heb gehad:) Even een algemene i.p.v. ieder afzonderlijk een bericht om de draad niet dubbel zo lang te maken.
Ik vond het wel leuk te laten zien toen ik de tekeningen tegen kwam en heb ze meteen ingescand.

Zoals vermeld klopt het niet altijd wat er bij de tekeningen staat en heeft het jochie van toen bij gebrek aan gegevens het er maar zelf bij verzonnen zoals een PHILIPS studio kleuren camera ook een kleurenzoeker zou hebben niet begrijpende dat de zoeker van een kleuren camera zwart wit bleek te zijn vanwege zwart-wit buizen die een scherper beeld geven wat belangrijk is voor viewfinders maar dat wist ik toen niet;-) en zo meerdere details maar goed.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank jongens voor de reacties…

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 02-08-2023, 11:15 (279 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk Hans, inderdaad..de viewfinder was zwartwit. Daarmee kon de camera-man/vrouw veel beter focuseren.
Ik ben waarschijnlijk van dezelde jaargang als jij en ben met deze techniek opgegroeid in mijn tijd bij Global TV in Toronto, Canada. Daar hadden we RCA TK45 camera´s in gebruik en kende ze van binnen en buiten. Ook de shading/registration moest ik dagelijks doen voor het ochtend nieuws en de ontbijt show.
Geweldige tijd was het, heb er veel geleerd en was de basis voor mijn verdere carrière in de broadcast techniek.

powered by my little forum