IF frequentie van Philips L4X00T (Algemeen)

door paulvo @, 31-07-2023, 18:50 (281 dagen geleden)

Op radiomuseum.org staat wat tegenstrijdige info omtrent de IF frequentie voor de L4X00T:

  • Op de pagina met afregeltabel en snaarloop is sprake van afstellen op 452 kHz.
  • Op de pagina met het rechtse deel van het schema staat een "Abgleichanleitung" waarbij de meetzender op 460 kHz dient te worden ingesteld.
  • Op de pagina "PHILIPS SERVICE" met de technische data wordt ook Zwischenfrequenz: 460 kHz aangegeven.

Kan iemand bevestigen of de IF-sectie van deze radio inderdaad op een ietwat afwijkende IF frequentie van 460 kHz hoort te worden afgeregeld ?

Paul

IF frequentie van Philips L4X00T

door soundman2 @, Wouw, 31-07-2023, 19:16 (281 dagen geleden) @ paulvo

Dat heeft te maken met het land waarvoor het toestel geproduceerd is. In het verleden hadden bijv Duitse toestellen last van Radio scheveningen , omdat de MF niet afgeregeld was op de gebruikelijke 452KHz in Nederland. Als het toestel in NL gebruikt wordt zou ik het gewoon afregelen op 452KHz. (Ook al bestaat Radio Scheveningen niet meer.)

IF frequentie van Philips L4X00T

door paulvo @, 31-07-2023, 21:21 (281 dagen geleden) @ soundman2

De radio wordt gebruikt in België.
Ik heb zonet alle kringen opnieuw afgeregeld op 452 kHz (had vanmiddag alles afgeregeld met draaggolf 460 kHz, 30% AM-gemoduleerd met 400 Hz).
Maar bij de kring rond de mixer transistor T1 heb ik toch de indruk dat bij eenzelfde ingangssignaalniveau net iets meer uitgangsvolume verscheen bij 460 kHz draaggolf... bovendien moest ik trimmer C22 in de collectorkring van T1 zo goed als maximum uitdraaien.

Zou het kunnen dat de afgestemde kringen toch ontworpen (of gedimensioneerd) werden voor 460 kHz ?

IF frequentie van Philips L4X00T

door paulvo @, 31-07-2023, 21:38 (281 dagen geleden) @ soundman2

Mmm. op het stickertje op de HF-printplaat staat "PL | 03 | 452 kHz".
Ik was dat stickertje bijna vergeten...
Het toestel is dan blijkbaar in Philips Leuven (PL) gemaakt, en dus niet in Duitsland.

Dus denk ik dat u gelijk heeft: af te regelen op 452 kHz ;-)

IF frequentie van Philips L4X00T

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 31-07-2023, 22:28 (281 dagen geleden) @ paulvo

Mmm. op het stickertje op de HF-printplaat staat "PL | 03 | 452 kHz".
Ik was dat stickertje bijna vergeten...
Het toestel is dan blijkbaar in Philips Leuven (PL) gemaakt, en dus niet in Duitsland.

Dus denk ik dat u gelijk heeft: af te regelen op 452 kHz ;-)

Daar kun je wel van uit gaan.
Die service doc op RMorg is in het Duits en noemt het toestel: Henriette 400.
In Nederland werden de (meisjes)namen nauwelijks gebruikt voor portables.
Die Duitse docu zal dus slaan op toestellen die in Duitsland werden verkocht.

IF frequentie van Philips L4X00T

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-08-2023, 01:53 (281 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Forumbeheer, 01-08-2023, 01:56

Dit hangt samen met het uitvoeringsnummer dat /xx achter het typenummer staat. 460kHz was meestal voor buitenlandse bestemmingen, ik meen o.a. Duitsland. Heeft in eerste instantie niet met de fabriek te maken maar met de bestemmingsmarkt, al kan de fabriek soms ook ergens in de bestemmingsmarkt staan.

Doorgaans zit er op het chassis ook een sticker waar de MF voluit op vermeld staat.

Ik lees achteraf dat je die sticker al gevonden hebt en dat het om een 452kHz uitvoering gaat.

powered by my little forum