Pionier III met TA7642-extra. (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-08-2023, 10:31 (279 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 04-08-2023, 11:56

Oorspronkelijk in antwoord op http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=75601

Details hierover wil ik verder niet kwijt en verwacht ook niet veel reacties.

Nou, misschien toch deze ene dan. Er is een alternatief.

Maar mag hier wel wijzen op de mogelijkheid dat het zonder (lange) antenne mogelijk is.

Met een TA7642 aangesloten op een ferrietstaaf heb je al prima MG ontvangst. Ik denk dat de drie LF torren van de Pionier dat voldoende versterken voor in een luidsprekertje, ook op de oorspronkelijke 4,5V. Je bouwt een soort "Kid's Radio" (het deel links t/m C3 en R1) maar dan met het LF deel van de Pionier achter C3 in plaats van de BC337:

[image]

Ik heb dit in een Pionier nog nooit uitgeprobeerd (want ik heb geen Pionier) maar met de TA7642 heb ik meerdere succesvolle projectjes gemaakt. Die ene transistor op 1,5V geeft al (zacht) luidsprekerontvangst, ik gebruik dat in mijn Tuinradio. Kan iemand beredeneren of uitrekenen wat het uitgangsvermogen van zo’n ding is?
Om het IC te voeden uit 4,5V (polariteit maakt niet uit hiervoor) kun je een weerstandje van 3k en twee 1N4007 toevoegen (Diode Drive). Totale kosten voor de uitbreiding 1 euro.

Pionier III met TA7642-extra.

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2023, 10:46 (278 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het "CORVER" radiootje was ook zoiets. Het werkte met een luchtspoel op een stukje platic buis als antenne.

Pionier III met TA7642-extra.

door gbr @, 03-08-2023, 21:25 (278 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Waar zijn deze IC's te koop? Groet, René

Pionier III met TA7642, verkrijgbaarheid

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-08-2023, 13:37 (277 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 04-08-2023, 13:50

Waar zijn deze IC's te koop?

Je kunt ze kopen bij AliExpress voor 2,74 per 20 inclusief verzenden. Dat is denk ik de beste deal die je kunt krijgen.

Terugbladerend in het Forum zag ik dat ik ze zelf ook uit eigen voorraadje heb aangeboden, voor wie haast had of niet bij Ali wil of kon bestellen. Voor wie moeite heeft met Ali, zal ik die "2 voor de prijs van 20" actie nog even verlengen: twee stuks TA7642 voor 2,74. Aan het gewicht van het zakje te voelen kan ik hiermee nog ongeveer vijf mensen blij/arm(*) maken. Bestellen svp via envelopje met vermelden van postadres. Uiteraard krijg je dan gewoon twee dingen die ik zelf van Ali heb.
(*) Doorhalen wat niet gewenst is.

TA7642-extra.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-09-2023, 11:20 (245 dagen geleden) @ gbr

Waar zijn deze IC's te koop?

Op diverse plekken, bv Aliexpress, maar ik heb nog een zakje TA7642's gekregen en verkoop ze per vier of acht, voor ieder die wil.
Vier stuks inc verzenden voor 2 euro.
Acht stuks inc verzenden voor 3 euro.
Mail me bij belangstelling je adres en hoeveel je er wilt.

Pionier III met TA7642, schema

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-08-2023, 13:20 (277 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Voor wie dit eens wil uitproberen, werk ik het idee wat verder uit om een Pionier te voorzien van een TA7642. Volgens het basisschema van de TA7642 toepassing heb je behalve het IC en de afstemkring, twee weerstanden en twee condensators nodig:

[image]

De afstemkring is al in de Pionier aanwezig. Maar het IC vraagt voeding 1,3V positief en de Pionier heeft 4,5V negatief, hoe las je dat op? Voor de polariteit hangen we de TA7642 als een vleermuis aan zijn pootjes aan het plafon. In technische termen, de -4,5V lijn van de Pionier wordt de aarde van het IC, de vleermuis "denkt" dat hij met zijn pootje op 0V staat en "ziet" de oorspronkelijke massa als een positieve spanning van 4,5V.

Om die spanning terug te brengen heb ik de "Diode Drive" erbij getekend. Laat een klein stroompje lopen door twee 1N4007 in serie, daarover blijft dan ca. 1,3V staan. Om een stroompje van 1/2 tot 1 mA te krijgen zal R3 een waarde tussen 3k en 6k mogen hebben. De gelijkspanning op dat voedingspunt wordt gestabiliseerd door de diodes en op het knooppunt staat dan prachtig een spanning van 1,3V POSITIEF tov de 4,5V NEG voedingslijn. Het is geen goed idee om in plaats van de diodes een condensator neer te zetten. De spanning op het knooppunt hangt dan af van de stroom die het IC afneemt en dat verstoort de AGC werking.

[image]

Je kunt de volumepot heel chique met de uitgang van het IC verbinden via een elcootje, maar omdat de pot 50k is zal het IC er weinig van merken als je de pot rechtstreeks aansluit. Voor de gelijkspanningsverschillen met de eerste AF-trap, zou ik dan wel de onderkant van de potmeter even aan de "virtuele massa" leggen, dus de -4,5V, en de elco na de potmeter omdraaien.

Het maakt voor een condensator niet veel uit of hij op een punt met andere gelijkspanning wordt aangesloten. (1) C2 zou dus ook naar massa mogen lopen ipv naar de -4,5V. En (2) mocht je een afstemcondensator hebben die aan een zijde geaard is, dan krijg je op punt (2) een verbinding naar aarde ipv aan C2.

Succes met knutselen en ik ben benieuwd naar jullie resultaten!

Pionier III met TA7642, schema

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-08-2023, 13:46 (276 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

en ik ben benieuwd naar jullie resultaten!

Daarom heb ik drie complete (hopelijk) onderdelenpakketjes gemaakt voor handige knutselaars die hun Pionier 3 willen laten spelen zonder antenne en die willen helpen om dit idee experimenteel uit te testen. Let op, deze oplossing is dus wel bedacht maar nog niet getest! Je bent zelf de test als je meedoet! Dus alles op eigen risiko.

De EERSTE die zich aanmeldt (graag per envelopje) krijgt het onderdelenpakket voor kostprijs. Dat is 2 condensators a 6ct, drie weerstanden a 1ct, 2 diodes van 1/2ct en een IC van 14ct, samen 30ct. Plus een postzegel wordt 1,33.

De TWEEDE die zich aanmeldt krijgt het hele pakketje gratis thuis.

De DERDE mag kiezen of hij/zij het gratis krijgt of voor kostprijs (dan kunnen we kijken of het zaakje ook beter/makkelijker werkt als je er meer voor betaalt).

Of het werkt hoeven we amper te testen, want ik heb al een paar leuke TA7642-projectjes gemaakt en weet dat ze goed werken. Maar ik ben wel heel benieuwd of je bij inbouw in een Pionier nog speciale moeilijkheden tegenkomt, of de onderdelen in het pakketje genoeg zijn, of jullie het inbouwen moeilijk vinden, en hoe het er uit komt te zien.

Pionier III met TA7642-extra.

door Piet van der Pol @, 05-08-2023, 09:41 (277 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er zijn meer alternatieven. De ZN414 is al een oud, vergelijkbaar IC'tje.
Hierbij een paar voorbeelden. Met koptelefoon, of met luidsprekertje.

Piet

[image]

[image]

powered by my little forum