ZN414 en clones. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-08-2023, 00:09 (264 dagen geleden)

Dit forum helpt mensen met vragen, maar ook dat de antwoorden soms in het bos eindigen.
Ben nu met vakantie en de boze bui over mijn PP11 topic is wat gezakt.
Toch ga ik hier geen schema plaatsen, omdat zelf nadenken mijn voorkeur heeft.
Wel wil ik wat tips plaatsen om dit nadenken aan te zetten.

Basis ZN414 is uit 1971, de LMF501T, MK484 en TA7642 zijn clones met hetzelfde principe.
Het datasheet schema van de ZN414 is nu ruim 50 jaar oud en is fout, ook in de clones.
Destijds maakte dat niet veel uit omdat er voldoende sterke zenders waren op de MG.
Nu is dat anders en moet de gevoeligheid omhoog om ook de zwakke zenders te ontvangen.
Tip1, zorg dat de AGC niet meer op de antennespoel staat.

Spanningen boven de 1,5V zijn voor het IC een probleem, er zit geen stabilisator in.
Kunstjes met transistor, led of diode om dit te realiseren zie je op internet voorbijkomen.
Een schakeling als batterijen vreter is niet gewenst om die 1,5V te verkrijgen.
Tip2, ga uit van de nodige stroom van 0,3mA maximaal.

Omdat de gevoeligheid toeneemt heb je meer last van fluiters.
Tip3, snij wat meer hoge tonen af.
Weet zeker dat er hier techneuten zitten die dit verhaal om kunnen zetten in beeldvorm.
Succes en groet, Ben

ZN414 en clones.

door soundman2 @, Wouw, 18-08-2023, 11:42 (263 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 18-08-2023, 11:58

Je maakt je veel te druk.
Tijden en techniek veranderen doorlopend. MG zenders zijn er steeds minder, maar ook TV toestellen kunnen een kanalenkiezer zoals we die kennen steeds vaker missen, de tv dient slechts als monitor.
De eis van een hoge gevoeligheid werd ook steeds minder, selectiviteit moest steeds beter worden.
Het TV signaal kwam via de kabel binnen en had een signaal niveau van 1mV (60dBuV) Een compleet versleten MFtrap in een buizen TV gaf toch nog een contrastrijk beeld. De kanaalscheiding (selectiviteit) moest wel stukken beter, omdat op de drukke kabelnetten de zenders gewoon in nabuurkanalen gezet werden.
Schemas mag je voor je zelf houden. Alles is al tig maal door anderen uitgevonden en vaak verbeterd. Als iemand wil weten hoe het zit, dan volgt gewoon backengineering.
In de tijd van het "dievendoosje" van Philips, was er een concurent die een betere detectiemethode had. Op de IC's in het apparaat stonden onvoldoende gegevens om te weten wat het was. Via etstechnieken hebben de mensen van Philips precies uitgezocht hoe het bij de concurent werkte. Het volgende probleem was, dat de methode en schakeling zwaar gepatenteerd waren. Maar ja een kleine wijziging maakt zoiets dan weer vaak ongedaan.
Overigens stond het NAT.LAB van Philips vaak ook voor de vraag of iets gepatenteerd moest worden of niet. Als het niet waard was voor een patent, dan werd het gepubliceerd. Daarna kan niemand er nog patent op aanvragen. Philips vermeed zo het risico dat een ander patent zou aanvragen en met de vinding en eventueel revenuen daarvan aan de haal ging.
In het verleden waren er ook fabrikanten (zelfs nu nog) die geen schema's verstrekken. Jammer dan . Toestellen die we in onze werkplaats niet konden servicen verkochten we gewoon niet.
Ook hier zijn de tijden veranderd. Is het stuk, gooi het maar weg......, heb je geen doc en een werkplaats met duur personeel meer nodig.

ZN414 en clones.

door Julius ⌂ @, Dronten, 19-08-2023, 10:03 (262 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

Sta mij toe om de eerste regels in je posting toch een beetjeals "zuur' te betitelen.
Wel een beetje belerend vindt je niet?

Maar pretige vakantie verder hoor.

ZN414 en clones.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-08-2023, 00:16 (262 dagen geleden) @ Julius

Dag Julius,
Bedankt voor de vakantiewens, de zon schijnt het is warm en de wijn is prima.
Je slaat de spijker op zijn kop en is bewust zo opgeschreven.
Als je de 2e zin leest en die PP11 topic ook, dan begrijp je die eerste “zure” zin.
Het kan best lastig zijn om af te wijken van een overtuiging, als je er anders naar kijkt.
Achteraf was het beter geweest om het verhaal eerst in een kleinere groep te bespreken.
Het advies van Henk om mij er niet meer zo druk over te maken neem ik ter harte.
Groet, Ben

powered by my little forum