Philips Compact Cassette (Algemeen)

door Ad Zijlmans @, Made, 30-08-2023, 19:01 (251 dagen geleden)

Om even bij stil te staan..

Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat Philips de Compact Cassette en Cassetterecorder introduceerde.


[image]


Zie deze link naar het artikel van MaxVandaag.


Gr.
Ad

Philips Compact Cassette

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 30-08-2023, 20:23 (251 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

:-)

--
Groeten,

Piet.

Philips Compact Cassette

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 30-08-2023, 20:42 (251 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Gewijzigd door BenM, 30-08-2023, 20:54

Leuk. Ik heb 'r nog héél veel :-)

Ik heb in 1975 drie maanden stage gelopen in de cassettefabriek van Polygram in Baarn. In de kamer van de kwaliteitscontroleur stonden tientallen cassetterecorders van het type ELK-33xx, die met een grote metalen arm allemaal op hetzelfde moment op play of stop gezet konden worden. Soms was het in die kamer een gepiep van jewelste. Ik zat daar bij "ontwikkeling" bij Han Roering. Aan de andere kant van de hal werden de cassettes gevuld vanaf grote banden. En de beveiliging was super strak. Regelmatig werden tassen en koffertjes gecontroleerd door de bewaking wanneer medewerkers/mensen het pand verlieten.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Philips Compact Cassette

door Cornelisjan @, Lunteren, 30-08-2023, 23:19 (251 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Gewijzigd door Cornelisjan, 30-08-2023, 23:20

Interessant artikel vooral even lezen.

Groet,

Cor

Philips Compact Cassette

door soundman2 @, Wouw, 30-08-2023, 23:25 (251 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Grundig was dan weer net wat eerder met de CD international cassette, die iets groter was.
In deze thread kun je lezen waarom de Philips cassette de strijd gewonnen heeft.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=73989

Philips Compact Cassette

door Bert V. @, Amstelveen, 31-08-2023, 12:13 (250 dagen geleden) @ soundman2

[image]


Bert

Philips Compact Cassette

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-08-2023, 00:13 (251 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Ad,

Dank voor leuke bericht.

Ook ik ben altijd fan geweest van cassettes.

EN dit in het artikel is zeker pure waarheid:
"Vriendschappelijk gebaar

Het geven van een bandje heeft ook een vriendschappelijk karakter. Je deelt de muziek die je leuk vindt met anderen. Derks: “Je neemt ook bandjes op voor een vriend of een vriendin. Dat is een heel vriendschappelijk gebaar."

Afgelopen aug2023 16dagen met jeugd 12-16jr op pad geweest naar Friesland met grote schip en vloot zeilboten.
Wat dacht je, was niet mijn idee, maar ze kwamen met 4 dozen cassettes aanzetten.
Week voor vertrek heb ik een Cassettedeck bij de installatie aan boord gezet.

Heeft dagelijks uren gedraaid,zoeken in de dozen naar de leuke cassettes.
Benieuwd of ze nu ook hun nieuwe muziek op die cassettes gaan zetten.

Handig ook omdat het gestamp van die grote 2 cilinder diesel, de CD-speler het niet trekt
tijdens de vaart.
Daarnaast vele mobiels geen jackplug meer hebben om even snel op de AUX aan te sluiten.
Via BT kan nu weer, maar geklooi met koppelen enz.

Even goed was groot succes.
[image]

Philips Compact Cassette

door Ad Zijlmans @, Made, 31-08-2023, 13:12 (250 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice,

Leuk als je het kunt combineren met je andere hobby en dan ook nog echt kunt gebruiken.

Ik doe dat met mijn oldtimer MG waar natuurlijk een radio-cassettespeler in zit.


[image]


Gelukkig heb ik al mijn jaren-70 cassettes nog bewaard.

Gr.
Ad

powered by my little forum