Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer. (Algemeen)

door ARV @, 07-09-2023, 20:07 (242 dagen geleden)

Geachte forum leden

Na een nachtje (vergeten uit te zetten) 'branden' van mijn Philips PM3260 E komt er nu geen beeld meer uit. Ik heb de service manual, ik ben ook handig en niet bevreesd de boel open te maken. Ik kan gaan zoeken -en vermoed iets in de voeding- maar wellicht heeft iemand dit eerder aan de hand gehad en kan mij direct naar het juiste of de juiste componenten sturen die dan waarschijnlijk zijn gesneuveld.

Het was tot nog toe een hele fijne scoop, ik wil m graag weer aan de praat krijgen.

Graag uw input...

Gr. Arjen

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-09-2023, 20:38 (242 dagen geleden) @ ARV

@ARV
Na een nachtje (vergeten uit te zetten) 'branden' van mijn Philips PM3260 E komt er nu geen beeld meer uit.

Branden wél de lampjes/ledjes die aangeven of het apparaat aan of uit staat?
Is de zekering heel?
Kortom, graag meer informatie.
ruudroj

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door ARV @, 07-09-2023, 21:32 (242 dagen geleden) @ Bapaktua

Bedankt voor je bericht.

Pilot lampje 'Power on' gaat aan, ook de illuminatie werkt. Er zit 1 zekering ad achterkant die meet nul Ohm. Echter, geen beam op beide kanalen....

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-09-2023, 21:51 (242 dagen geleden) @ ARV

En bewegen van de schakelaar Extern/intern triggeren geeft géén resultaat?
Verdraaien van de intensity potmeter maakt óók niets uit?
Dan denk ik dat de scoop open moet en de diverse voeding-spanningen gemeten moeten worden.
Ik weet niet of je een schema van die scoop hebt. Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.:-)
ruudroj

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-09-2023, 21:54 (242 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 07-09-2023, 22:35

Ik lees dat je het service manual al in bezit heb.
Dat wordt dus voeding spanningen meten etc.
ruudroj

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 07-09-2023, 23:02 (242 dagen geleden) @ ARV

Pilot lampje 'Power on' gaat aan, ook de illuminatie werkt. Er zit 1 zekering ad achterkant die meet nul Ohm. Echter, geen beam op beide kanalen....

Controleer eerst de gloeidraad van de buis, mocht die onderbroken zijn dan weet je gelijk hoe laat het is..
m.vr.gr.
Anton van den oever

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2023, 14:22 (242 dagen geleden) @ ARV
Gewijzigd door soundman2, 08-09-2023, 14:31

Van een nachtje aan blijven staan, raakt een scope echt niet defect, mits het geen gevalletje is van een ontoelaatbare verhoging van de netspanning (blikseminslag bijv.). Er gaan diverse lampjes aan, dan werkt de voeding in elk geval (gedeeltelijk)Als de gloeidraad van de beeldbuis niet aan gaat kun je even het gloeidraadcircuit controleren.

[image]

Als er geen hsp is controleer dan C1825. Bij doorslag (2KV) is er geen HSP meer.

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door ARV @, 08-09-2023, 14:48 (242 dagen geleden) @ soundman2

Scoop doet het toch nog. Bleek een simpele instelling die verkeerd stond. Ik heb een aantal van die keuze knoppen waarvan de 'hold' functie het niet meer doet. Is iets mechanisch in de knoppenrij. Zo heb ik bijv keuze triggering A-B-EXT-MAINS. Normaliter wanneer je 1 van deze kiest dan blijft de knop ingedrukt staan, bij mij dus niet meer. Ik moet nu bijv 'B' ingedrukt houden om op kanaal B te triggeren, en doorgaans kom je in de elektronica al handen tekort. Ook NORM-INVERT van kanaal B heeft dat euvel.

Als iemand een oplossing weet voor de knoppen houd ik mij aanbevolen. Ik heb ze al s bekeken en het is een (plastic) mechanisch geheel waarvan iets is afgebroken dacht ik.

Bedankt voor alle input, gaf mij reden nog 's na te denken over mogelijke oorzaken en een en ander nogmaals uit te proberen. Ik ben blij dat ie weer bruikbaar is zover.

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2023, 15:41 (242 dagen geleden) @ ARV

Volgens mij zijn de schakelaars een veel gebuikt type van het merk SHADOW, dat vergemakkelijkt het zoeken. De toetsen worden onderling vergrendeld door een metalen achuifje wat onder veerdruk staat. Wellicht is het vastzitten van het schuifje de oorzaak dat de toetsen niet meer ingedrukt blijven.Een druppeltje siliconen zou de oplossing kunnen zijn.

Philips PM3260E oscilloscoop. Geen beeld meer.

door Hersteller @, Haarlem, 08-09-2023, 22:47 (241 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 08-09-2023, 22:48

Ik heb deze scoop in bezit gehad en met hetzelfde probleem. Toetsen rustig indrukken en eventueel even ingedrukt houden. Er gaat aan de achterkant een balkje heen en weer om de toets vast te houden, daar zit wat slijtage/vervuiling op.

powered by my little forum