HP business inkjet 1100DTN (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 12-09-2023, 18:00 (231 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 13-09-2023, 13:22

Ik ben al een tijdje aan het kl....ten met mijn printer HP business inkjet 1100DTN

Na het plaatsen van nieuw 123 inkt cassettes, die ik overigens al jaren gebruik en zeer tevreden ben over de werking, gaat het nu toch mis. Aanvankelijk bleef het ding zeuren over cyaan. Na omruil door 123 inkt was dat probleem opgelost (De service is echt goed bij die jongens hoor).
Nu weigert het afdrukken met alleen de zwarte inktpatroon, dat kun je kiezen in het menu.
Ik kom er niet achter of het de inktcassette is, die nieuw is en vol, of de zeer dure printkop, die kennelijk ook niet meer leverbaar is cq geproduceerd wordt aldus 123INKT.
Het schoonmaakprogramma helpt me niet verder. De printer is te oud voor nog een dure printkop (Was 67,50 euro).
Ik weet gewoon niet of die wel stuk is. Ik krijg helemaal geen foutmelding over de inkttank of de printkop (Er zit voor elke kleur een losse kop in).
Wie in de buurt van mijn woonplaats heeft ook zo'n printer. Ik wil dan vragen of ik daarin beide mag testen
Wie heeft er nog een kopje liggen, terwijl de printer al is afgedankt.
Het gaat over zwart (No11).
Een afgedankte printer die niet geheel verdroogd is, waaruit een kopje gehaald mag worden is ook OK.

HP business inkjet 1100DTN

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-09-2023, 18:45 (231 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Forumbeheer, 12-09-2023, 20:13

Ik heb de oorlog verklaart aan HP en hun printers.

Hoewel ZIJ ! zijn begonnen.
Ben die HP Hewlett Packard Compleet zat.
Misdadigers zijn het.

Wilde een ZW print maken, had ik nodig! staat dat kreng in t display, Toner Geel is leeg, BESTELLEN.
JA dus, IK WIL ZWART printen, geen bal met geel te maken, en dan nog, boeit me dat of geel leeg is!

Maar kreng weigerde gewoon.
Ook stand ZWART printen, nee gewoon weigeren.

Mijn idee, Landelijk alle printers verzamelen en massaal naar Hoofdkantoor toe.
Hele meuk bij ze naar binnen donderen.
Mij betreft met 100.000 te gelijk.

AFGELOPEN, met die printers.

IK bepaal wanneer IK inkt/toner koop en niemand anders.
Daar bij bepaal IK wat voor toner er in gaat.

Ben die oplichtersbende zozat!/.

Die andere HP printer is per dag ellende met verbinden netwerk.
Ook zo'n rot ding.

Pak mijn oer oude Brother HN2150 uit opberghok, staat er zeker al 6jaar.
Wat denk je, stekker er in en printen.

Niets geen gezeur, over een streepje, of verkeerd toner merk.
Gewoon PRINTEN, zoals bedoeld is.
En dus is vandaag van 123 een hagel nieuwe frisse TONER van huismerk er in gegaan.
Ook dan zeurt ding niet en gaat gewoon PRINTEN dat oude Brother ding uit wat is het 2001?


TOTAAL oorlog verklaren aan dat HP Hewlett Packard.

20 jaar geleden was het nog een fatsoenlijk bedrijf, nu zitten er alleen oplichters.

Nooit meer HP , helemaal nooit meer.

Aan ALLE, verbannen die club, uitsluiten, negeren.

Dus smijt jouw printer gewoon raam uit.
Koop een nieuwe en eerst even goed uittesten of die club ook weigert te printen
als inkt op is of van een huismerk is.

Onthoud , INKT = OPLICHTERIJ. Die inkt zooi is al half leeg als je het koopt.
Meer plastic als inkt.

HP business inkjet 1100DTN

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2023, 18:51 (231 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Forumbeheer, 12-09-2023, 20:13

Voor geel moet je denk ik ook bij de wetgever zijn. Veel printers printen in geel een patroontje waarin een uniek serienummer verwerkt zit. Deze of gene overheid heeft dat ooit eens geëist.

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 12-09-2023, 19:04 (231 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 12-09-2023, 19:09

Tja Maurice ik weet het. Heb wel eens met HP gebeld in het begin omdat een inkttankje over de datum was. Ja zegt die stomme eikel aan de andere kant van de lijn letterlijk: "We kunnen dan de afdrukkwaliteit niet meer garanderen..." . Ik kan toch zelf wel uitmaken of de afdrukkwaliteit goed genoeg is.
Zouden ze bij auto's ook moeten doen. Ding valt stil op de snelweg, datum verlopen, kwaliteit weet je wel. Ik weet zeker dat er dan oorlog komt.
Afijn, dat was de laatste keer dat ik er inkttankjes van HP in gestoken heb, 123INKT was voor mij prima en betaalbaar. Zelf vullen is per slot van rekening ook soms een kliederboel.
Jaren geleden heb ik eens uitgerekend dat printerinkt meer dan duizend (1000, duizend) euro de liter kost. Waarschijnlijk nu al het dubbele. Het is niet voor niets dat een nieuwe printer vaak al voordeliger is als een setje nieuwe cartridges. Als bonus krijg je daar halfgevulde starters inktpatronen bij.
Maurice ik denk helemaal met je mee.
Maar.....
Mocht iemand zijn printer uit het raam in de gracht donderen, haal er dan wel even het zwarte printkopje uit en eventueel de inktcassette, kan ik weer testen.:dev

HP business inkjet 1100DTN

door WalterH @, Den Haag, 12-09-2023, 23:56 (231 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door WalterH, 13-09-2023, 00:03

Ik snap de vergelijking die jij hier maakt niet zo goed.
Een stilstaande inktjet printer vergelijken met een laserprinter is echt zinloos.
Een laserprinter kan gewoon jaren stilstaan zonder problemen, een inktjetprinter zal hierbij snel verstoppingen vertonen door uitdrogende printerkoppen. Is gewoon een effect door de gebruikte techniek ( inkt)

Ook is de 1100DTN van ongeveer 2004 en dat is nu dus 19 jaar oud. Niet slecht dus voor een inktjetprinter.
Volgens jou ook bijna binnen de 20 jaar dat HP nog prima printers maakte?

Volgens de reviews die ik kan vinden is de Brother niet uit 2001 maar uit 2008 (kan geen HL serie vinden alleen HL)

https://tweakers.net/pricewatch/173439/brother-hl-2150n/specificaties/

--
W. Heemskerk

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2023, 10:29 (231 dagen geleden) @ WalterH
Gewijzigd door soundman2, 13-09-2023, 10:36

Ik heb nergens aangegeven dat de inkjet lang heeft stilgestaan!
De 1100 geeft weinig problemen. ik somde alleen het grote nadeel op dat inktcartidges verlopen, terwijl ze niet leeg zijn. Toen ik daarover kontakt opnam met HP werd er wel dagelijks wat geprint, maar geen hele stapels. Ook nu was dat het geval. De printer krijgt niet de gelegenheid om te verdrogen.. Er wordt zeker een paar keer per week geprint. De 123inkt inktpatronen hebben geen originele chip meer o.i.d. Soms geeft dat wat moeilijkheden dat de printer protesteert. HP geeft in de manual wel aan om dat effect te onderdrukken, met de waarschuwing, dat de printer ernstig defect kan raken. Helaas voor HP is dat na al die jaren niet voorgekomen. Ooit eens een inktpatroon dat echt niet wilde, werd door 123inkt meteen omgeruild. Na de laatste wisseling gebeurde dit met cyaankleur. De printer een keer herstarten en dan ging het weer een paar dagen goed. Dat patroon is gratis vervangen en alles werkt weer.

Nu werkt de zwarte patroon of printkop niet goed meer. De patroon is nog helemaal vol, dat kun je vaststellen door weging. De afdruk alleen zwart levert een print, alsof de inkt op is.
Cleanen van de printkoppen helpt niet. Er is geen enkele foutmelding. De kopjes zijn duur en bovendien kennelijk niet (meer) leverbaar.
Tot vorige week printte de printer nog uitstekend, ook in kleur. Op zeker moment ontbrak in de kleuren prints steeds meer zwart. Als je alleen zwart gebruikt staat er vrijwel niets meer op het papier. Ik weet niet of het de kop is of de nieuwe inktpatroon. Vandaar zocht ik een mogelijkheid om ze even in een goed werkende printer te steken. Ik weet het, waarschijnlijk zijn de meeste al afgedankt.

Overigens heb ik ook nog een Laserjet4 staan. Tot voor twee maanden geleden drukte die perfect af, nu komt er rubbisch op papier. Ik heb nog niet uitgezocht wat er aan de hand is. De HPLJ4 lijkt een onverwoestbare machine, maar ja eens kan iets kapot gaan. Ik ben geen printertechnicus, daarom heb ik ook geen ervaring met storingen in de afdrukken die wijzen wat er op dat moment mis is. Ik heb wel een service doc.

HP business inkjet 1100DTN

door WalterH @, Den Haag, 13-09-2023, 19:52 (230 dagen geleden) @ soundman2

Ik reageerde ook op de reactie van Maurice.

--
W. Heemskerk

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 12-09-2023, 19:08 (231 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 12-09-2023, 19:12

De kop van mijn artikel moet zijn: HP business inkjet 1100 (DTN).
Het is cruciaal, maar kan het niet meer aanpassen.

bedankt voor de correctie.

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2023, 10:32 (231 dagen geleden) @ soundman2

[ Geen tekst ]

HP business inkjet 1100DTN

door electron @, eindhoven, 13-09-2023, 11:25 (231 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door electron, 13-09-2023, 11:27

<<Tot vorige week printte de printer nog uitstekend, ook in kleur. Op zeker moment ontbrak in de kleuren prints steeds meer zwart. Als je alleen zwart gebruikt staat er vrijwel niets meer op het papier.>>

Heb ik ook eens gehad met blauw.
Gebeurde na aanbrengen van een onbekend merk inktpatronen van de computerbeurs.
Die patroon verstopte de printkop van mijn Epson r220.
Kon die printer daarna alleen nog maar weggooien- jammer.

Soms is goedkoop, duurkoop. Ben sindsdien huiverig van onbekend merk inktpatronen.
Heb nu Canon Pixma. Canon patroonsetje kost helaas wel 76 euro.
Ben@

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2023, 11:36 (231 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 13-09-2023, 12:36

<<Tot vorige week printte de printer nog uitstekend, ook in kleur. Op zeker moment ontbrak in de kleuren prints steeds meer zwart. Als je alleen zwart gebruikt staat er vrijwel niets meer op het papier.>>

Heb ik ook eens gehad met blauw.
Gebeurde na aanbrengen van een onbekend merk inktpatronen van de computerbeurs.
Die patroon verstopte de printkop van mijn Epson r220.
Kon die printer daarna alleen nog maar weggooien- jammer.

Soms is goedkoop, duurkoop. Ben sindsdien huiverig van onbekend merk inktpatronen.
Heb nu Canon Pixma. Canon patroonsetje kost helaas wel 76 euro.
Ben@

Die ervaring heb ik met 123inkt nog niet gehad, maar ik beschouw het niet als onmogelijk.Overigens zijn de originele cartridges volgens 123inkt ook slecht of niet meer leverbaar.

Ik ben nog steeds zoekende wat er kan zijn.
Soms drukt een pagina half af, dus zonder het eerste gedeelte, soms niets.
Mogelijkheden:
Onvoldoende inkttoevoer, maar de cartridge is nieuw.
Het pompsysteem werkt niet goed
De kop is dan weer wel, dan weer niet verstopt.
Is de inkttoevoer te testen?

HP business inkjet 1100DTN

door electron @, eindhoven, 14-09-2023, 13:04 (230 dagen geleden) @ soundman2

1) Is zo'n inkt kanaal eenmaal goed verstopt- dan helpt reinigen met Ammoniak ook niet meer.
Dat kanaaltje heeft een diameter van grofweg 0.1mm. En het is een vreselijke kliederboel!

2) Die inktpatronen zijn te snel leeg en te duur- daar verdienen de printer fabrikanten aan.
Maar, ze kunnen het zich niet veroorloven om slechte inkt te leveren.

3) Epson heeft de 'Inkt-TANK' printer gelanceerd in 2010.
De volgende keer neem ik er een ipv. een Inkt-Cartridge printer.
Ze kosten ruim 2 keer zoveel- maar dat verdient zich terug met goedkopere inkt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ciyq9v9RSo4
https://www.consumentenbond.nl/printer/inkttank-printers

Ben@
[image]

HP business inkjet 1100DTN

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 14-09-2023, 19:46 (229 dagen geleden) @ electron

Maar daar zit wel ook zo'n kop met verstoppende microkanaaltjes in... Na mijn eerste Deskjet 500 (die toen nog 1000+ gulden kostte), heb ik nooit meer een inkjet gebruikt.

HP business inkjet 1100DTN

door electron @, eindhoven, 14-09-2023, 21:03 (229 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door electron, 14-09-2023, 21:04

Tsja- al orienterend:
1) Voor Photos en CD printen is die Inkt-Tank printer op dit moment de beste keuze.
Ik heb met Inkt printers nooit verstopte koppen gehad TOTDAT ik een onbekend merk
cartridges erin stopte.
Ik heb mijn lesje geleerd..
2) Voor enkel Z/W tekst is de Laser printer te prefereren.
Ook handig voor Printed Circuits maken.
Laser-Tank (voor de toner) printers schijnen eraan te komen. 270 euro:
https://www.croma.com/hp-laser-tank-1005-series-wireless-black-white-all-in-one-laserjet-printer-...

Ben@

HP business inkjet 1100DTN

door Marbel @, Hoorn N-H, 14-09-2023, 16:01 (229 dagen geleden) @ soundman2

Aantal jaar geleden alles de deur uit gedaan wat betreft inktjet!
Dan maar wat duurder en overgegaan op laserjet. Ook als ik 2 weken niets print werkt dat apparaat gewoon...

Leven is tekort om je met iets dergelijks als een (inktjet) printer te blijven klooien....

succes ermee!

Bram

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 14-09-2023, 19:21 (229 dagen geleden) @ Marbel

Leven is tekort om je met iets dergelijks als een (inktjet) printer te blijven klooien....

Wat heet, het ding heeft tot voor kort uitstekend gewerkt, zonder al te veel problemen. Zelfs zo goed, dat ik er onlangs nog een setje nieuwe inkttankjes heb ingezet. Nu is er een probleem met het zwarte kanaal. Tja wat is nu de keuze. Daarom probeer ik op een van de manieren uit te vinden wat er kan zijn. Een nieuw tankje en een printkop is bij elkaar meer dan 100 euro. Een beetje prijzig voor een onzekere test.

HP business inkjet 1100DTN

door Frans @, Bredene, België, 15-09-2023, 12:10 (229 dagen geleden) @ soundman2

Ik had vroeger ook een HP , heb eindelijk nooit problemen gehad met de printkwaliteit maar
het vervangen van de cartridges word niet alleen bepaald door de hoeveelheid inkt die er nog
in zit maar ook op de vervaldatum waardoor de printer volledig staakt met werken.
Zo eens tegengekomen , nieuwe cartridges erin nog geen maand later melding "cartridge zwart vervangen" misschien al te samen tien keer geprint , probleem was niet de inkt maar de vervaldatum.

Nu heb ik een Canon deze controleert enkel het inkt niveau en stopt ook niet met printen
wanneer er een inkttank leeg is wel melding op display ik wacht tot de print kwaliteit niet meer optimaal is voor ik de betreffende cartridge vervang.

Ik bestel ook mijn cartridges bij "123" van het huismerk , wat ik wel regelmatig tegen kom is dat
ik de printkop moet reinigen , deze is met een bepaalde handeling demonteerbaar dan met lauw water
goed spoelen en voorzichtig met lichte perslucht droogblazen.

De eerste afdrukken na reinigen van de kop zijn nogal waterig en bleek van kleur maar na een paar
afdrukken komt dat terug goed.

Misschien kan Soundman2 ook eens proberen de print kop te reinigen , veel heb je niet te verliezen
het is misschien eens het proberen waard.

Succes
Frans,

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 15-09-2023, 15:42 (229 dagen geleden) @ Frans

Frans, ik heb de kop voorzichtig met een vochtige tissue afgeveegd, met heel weinig kracht uit voorzichtigheid. Als ik hem daarna op een droge tissue zette kreeg ik twee streepjes te zien van de inktmondjes, waaruit ik de conclusie trek dat ze niet verstopt zijn.
Soms lijkt het of het kopje niet bijgevuld wordt vanuit de cartridge. Dan weer krijg ik een perfect afgedrukte pagina, dan weer eens een halve pag en de rest lijkt met te weinig inkt gedrukt zijn.
Er zijn nogal wat mogelijkheden,
1 Het kopje is toch versleten
2 het inkttankje is nieuw maar mankeert wat
3 De inkt loopt niet van de tank naar de printkop.
Ik weet overigens niet hoe de inkt van de tank naar de kop gedreven wordt,
Aan de onderzijde van de cartridge zit een uitgang met een rubber afdichting. Daar gaat tijdens het plaatsen vermoedelijk een dun buisje in.
Verder zit aan de onderzijde een soort rubber ballonnetje, dat correspondeert met een wit stukje plastic in de printer, wat vermoedelijk periodiek tegen het rubber ballonnetje drukt.
Wat het ballonnetje doet weet ik niet. Wel weet ik dat het inktzakje wat zich in de cartridge bevindt, helemaal vacuum gezogen is als de cartridge leeg is.

HP business inkjet 1100DTN

door Frans @, Bredene, België, 15-09-2023, 19:03 (228 dagen geleden) @ soundman2

Henk , u zegt dat het zakje met de inkt in de cartridge helemaal vacuum gezogen wordt dan wordt
de inkt eindelijk door de atmosferische luchtdruk in de kop gedrukt zonder dat er een pomp aan te pas komt.

In de cartridges van mijn printer zitten geen vacuum zakjes maar moet wel een klein rond stickertje
wegnemen die toelaat dat er lucht in de cartridge kan en zo de inkt kan zakken.

Als de kop geen gevoelige onderdelen bevat voor water zou je hem dan toch eens proberen te spoelen
met lauw water (gewoon onder de kraan houden) tot je ziet dat het water niet meer kleurt van de inkt , dan zoals je ook zegt , lichtjes uit kloppen op een zachte doek en als je ziet dat er nog ink uit
de kop komt terug spoelen tot er niets meer uit komt , zo doe ik het ook , maar dan wel voorzichtig
droog blazen met een lichte perslucht druk.

Hopelijk lukt het

Mvg
Frans,

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 15-09-2023, 22:21 (228 dagen geleden) @ Frans

Het vervelende is, dat ik niet precies weet hoe het werkt en dan kan ik het ook niet repareren.....

HP business inkjet 1100DTN

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-09-2023, 23:54 (228 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat er weinig aan verloren is als je hem zachtjes uitspoelt/laat weken in lauw water.

Het enige waar ze zeker niet tegen kunnen, is ultrasoon reinigen. Dan verniel je de spuitkanaaltjes.

HP business inkjet 1100DTN

door Frans @, Bredene, België, 16-09-2023, 11:31 (228 dagen geleden) @ soundman2

Henk , is bij jou HP de printkop en cartridge één stuk of is het als je de inkttank eruit halt dat
de printkop blijft zitten ?

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 16-09-2023, 13:39 (228 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door soundman2, 16-09-2023, 13:59

Ik heb dat proberen duidelijk te maken door de inkt cartridge te beschrijven.
Het inktreservoir is los van de print kop.
De reservoirs zijn bekend onder HP nr 10 en 11 in de kleuren zwart (10), cyaan (11), magenta (11) en geel (11). Zwart heeft een dubbele dikte/inhoud.

De kopjes, vier stuks kun je ook apart verwijderen. Tussen de cartridge en de kop zit dus een "inktleiding" .
Het lijkt er op dat er een mechanisme in de printer zit die de inkt van de cartridge naar het voorraadkamertje in de kop zuigt. Bij een cartridge die helemaal leeg is , is het zakje waarin de inkt zit helemaal "vacuum" gezogen, althans zo lijkt het.
Onder aan de cartridge zit evenwel een rubberen bubbel of ballonnetje en in de printer een plastic plaatje , wat tegen de rubberen bubbel kan drukken. Wat dat stelsel doet ben ik nog niet achter.
Het zou kunnen zijn, dat het rubberen balgje dient om tijdens een reinigingsprocedure druk op het tankje zet om de inkt door de kop te drijven. Tijdens het normale afdrukken zal de inkt misschien uit zichzelf door cohesie naar de steeds verdwijnende inkt ( door het afdrukken) in de kop trekt.
Ik kan er ook helemaal naast zitten. Aan de geluiden die de printer maakt zou je ook kunnen redeneren dat de printer na een aantal regels weer opnieuw de printkopjes vult.


[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

HP business inkjet 1100DTN

door Frans @, Bredene, België, 18-09-2023, 07:46 (226 dagen geleden) @ soundman2

Henk , dus als ik het goed begrijp daar waar de bubbel komt te zitten op de printkop zit een soort nok die drukt op de bubbel en zo de inkt in de kop pompt , zo'n systeem heb ik nog niet gezien

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 18-09-2023, 08:50 (226 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door soundman2, 18-09-2023, 08:54

Henk , dus als ik het goed begrijp daar waar de bubbel komt te zitten op de printkop zit een soort nok die drukt op de bubbel en zo de inkt in de kop pompt , zo'n systeem heb ik nog niet gezien

Nee de cartridge zit in een rijtje van vier in de printer.Daarachter zit onder een aandrukklep de rij met vier koppen. Het gekke is dan ool nog dat de volgorde niet gelijk is.

[image]

HP business inkjet 1100DTN

door Frans @, Bredene, België, 18-09-2023, 18:09 (225 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Frans, 18-09-2023, 18:15

Henk , hier worden de cartridges niet bovenop de printkop geplaatst maar elk in een apart vak
dus moet er wel een systeem zijn die de inkt tot aan de koppen pompt , daar komt jou vraag "hoe werkt dat systeem "

Ik zou het voor het moment ook niet weten , ik probeer nog een antwoord te vinden , maar info
over de werking is maar schaars te vinden.

Ik denk dat u deze ook al gevonden hebt

https://support.hp.com/be-nl/document/ish_2377769-2077445-16

HP business inkjet 1100DTN

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-09-2023, 19:16 (225 dagen geleden) @ Frans

Ik verwacht zwaartekracht, maar ik kan me vergissen.

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 18-09-2023, 19:37 (225 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maar waar is die rubber bult dan voor.... In de printer zit een plastic plaatje wat daar tegen kan drukken of misschien wel altijd drukt, als de cartridge er in zit.
Misschien is het wel aanwezig om de uitloopopening er naast open te maken, wie zal het zeggen. Daarvoor zou ik onderzoek moeten doen aan een lege cartridge, maar je wil niet weten wat voor goor spul printerinkt is.

HP business inkjet 1100DTN

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-09-2023, 19:58 (225 dagen geleden) @ soundman2

Als dat ding onderin inderdaad rubber is dan lijkt me dat een goede verklaring. In mijn gedachten was het vilt, maar ik denk bij nader inzien van niet.

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2023, 14:33 (222 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 22-09-2023, 14:56

Helaas kom ik er niet achter waarom zwart niet afdrukt. Als ik een inkt cartridge koop en een kop om het te weten te komen, dan is dat toch wel erg duur als er iets anders verstopt zit.....
ik kan geen van beide testen helaas, dwz ik weet niet wat ik verder nog kan onderzoeken ook niet het pad tussen de cartridge en de printkop, omdat ik gewoon niet weet hoe het werkt.
De printer geeft momenteel geen foutmelding. Wel kan ik in de toolbox zien dat de kop iets versleten is.
Er zijn drie aanwijzingen Groen geel of rood en d ekop staat op geel, evenwel wordt er in zwart niets geprint.
Ook niet bij een color print, waarbij ik altijd gedacht heb dat de zwarte kop niet meedeed bij een zwart/wit print. Je kunt in het menu kiezen voor afdrukken in kleur og alleen de zwarte inktpatroon gebruiken. In dat laatste geval komt er niets meer op papier.

HP business inkjet 1100DTN

door electron @, eindhoven, 22-09-2023, 17:51 (221 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door electron, 22-09-2023, 18:13

Soundman2: -->> Bij een cartridge die helemaal leeg is ,
is het zakje waarin de inkt zit helemaal "vacuum" gezogen

Probleem zit in de printkop, die is of a) Verstopt of b) Defect. HP heeft een thermische kop.
Ik kan mij voorstellen dat die over-verhit raakt bij printen zonder inkt.
https://aldertech.com/piezoelectric-print-heads-vs-thermal-print-heads/
https://www.youtube.com/watch?v=iTPASKLUzPc&t=9s

Na enkele duizenden prints raakt de interne inkt overslagtank ook vol en:
- krijg je een melding (en printen stopt) totdat je onderhoud (reset) aan de tank hebt gepleegd.
- of de printer gaat inkt lekken- dat wil je niet meemaken!
Op het velletje van de printkop-test staat soms hoe ver de teller staat.
Ben@

HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2023, 18:44 (221 dagen geleden) @ electron

De cartridges zijn nimmer helemaal leeg geweest. Als een cartridge leeg was, zette ik er meestal meteen een heel nieuw setje in. De cartridge die ik op de foto liet zien was een heel oude cartridge , nog een lege originele HP, uit 2008, die is in een doosje blijven liggen. Toevallig heb ik die vandaag eens open gemaakt en het blijkt dat er zelfs nog inkt in zat. Tot voor een aantal dagen geleden printte zwart nog goed. De cartridge weegt zowat 100 gram, dat wil zeggen dat die nog bijna helemaal vol is. Zoals ik al schreef weet ik niet hoe het systeem werkt, ic hoe de inkt naar de printkop gestuurd wordt. De machine geeft geen foutmelding. Als ik naar de inktvoorraad kijk met het bijhorende programma zijn de cartridges nog zeker voor 80 tot 90 % vol. Omdat een nieuwe kop en een cartridge samen ruim 100 euro kosten en de kopjes bovendien niet meer leverbaar, vroeg ik in het begin van dit draadje of ik de twee zou kunnen testen in een werkende printer of andersom. Tja, de meeste zijn vermoedelijk al naar de printerhemel, of in de gracht verdwenen.
Ik heb een servicemanual, maar de diagnoses worden daar ook gedaan met nieuwe tankjes en koppen.
Hoe een en ander werkt staat in het bijna 300 pagina's tellende werk niet aangegeven. Als vervangen dus niet werkt kom je daar ook niet verder mee. Om het ding te laten nazien door HP is uiteraard helemaal geen optie. Ik denk dat ik de printer en bijna nieuwe cartridges als verloren moet beschouwen en dat doet me een beetje zeer, temeer dat iedereen wil dat ik zuinig ben op het milieu en er kennelijk maar één klein probleem is waar ik niet achter kom.

Ik vraag me af wat er aan prima te herstellen apparaten weggegooid wordt. Onlangs wilde mijn ega een nieuw stoomstrijkijzer aanschaffen, omdat het oude exemplaar niet meer stoomde. De oorzaak was een klein O ringetje rond het zuigbuisje van het waterreservoir, waardoor er lucht in plaats van water werd gezogen. Ik ben er 100% zeker van, dat geen enkele winkel het ding nog aanpakt voor reparatie, te oud, geen onderdelen en bla bla bla. Het enige wat de handel nog weet is de prijs van een nieuw apparaat.

Hoe werkt het, HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2023, 15:29 (174 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 08-11-2023, 15:32

Ik ben er nog steeds niet achter hoe het inktsysteem werkt van deze printer. Hoe komt er telkens nieuwe inkt in de printkopjes en hoe weet de printer dat ze leeg raken?
Ik heb zoals gezegd een probleem met het afdrukken van zwart.
Elke keer als ik afdruk, hangt het van de hoeveelheid tekens af tot hoe ver de printer afdrukt. Bij weinig tekst een hele , soms anderhalve pagina in perfect zwart, terwijl de printer dan verder afdrukt met de kleuren kopjes. De prints worden dan in een soort blauw/groene kleur afgedrukt. Het lijkt er dus op dat de printer tijdens het afdrukken vergeet inkt op te halen.
Als je dan later iets afdrukt is de kop kennelijk weer bijgevuld en is zwart weer perfect.
De service manual heeft gemakkelijk praten.
Vervang de kop, als dat het niet is, vervang de inkt cartridge , als dat het ook niet is ga naar een HP technische dienst. De printer is allang uit de garantie en de kopjes worden ook niet meer gemaakt. Wat er nog aangeboden wordt is vaak no stock of levertijd onbekend.
Het feit dat als het goed gaat, de printkwaliteit prima is, dan lijkt de kop dus goed en de inkt ook. Op het www heb ik nog nergens een serieuze serv. doc gevonden. Van mijn laserjet 4 heb ik die wel, waarin ook precies beschreven wordt hoe de processen werken. Zoiets moet er toch ook zijn voor de inkjet, of is het vervangen en/of weggooien.....:-( :-(
Onbegrijpelijk, alle bedrijven zijn ineens ECO en milieubewust bezig, maar oudere spullen moet je maar gewoon in de kliko donderen........

Hoe werkt het, HP business inkjet 1100DTN

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2023, 17:53 (174 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 08-11-2023, 17:58

Leerzaam is dat opeens.

Piezo techniek of Thermisch.

Leesvoer 1

Leesvoer 2

Leesvoer 3
Is direct de vertaal link als goed is.

Anders hieren zelf vertalen

Of een specialist vragen
Geintje....
Maar is wel de expert op printkoppen gebied.

Hoe werkt het, HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2023, 20:06 (174 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, dat is zeker de moeite waard om door te nemen. De vertaling werkt ook meteen, dus dat komt wel goed. Misschien kan ik genoeg kennis opdoen om de fout te vinden. Als het dan ook nog te verhelpen is zou dat nog mooier zijn. Met de adviezen van HP zelf kom je in ieder geval niet veel verder.

Hoe werkt het, HP business inkjet 1100DTN

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-11-2023, 00:12 (174 dagen geleden) @ soundman2

Mijn redenering is altijd,

Wat is er stuk, kan ik dat repareren of niet, zo niet dan pas weggooien.
Bedoel ik wil weten wat er stuk is.
Is dat wel of niet in de mogelijkheden dat te repareren.
Ik weet dan in ieder geval wat er stuk is.

En zie hier bij wat meer onderzoek kom je ineens meer te weten over die printkoppen.
Had me ook nooit zo verdiept in die dingen.
Wist wel beetje globaal.

Hoe werkt het, HP business inkjet 1100DTN

door soundman2 @, Wouw, 09-11-2023, 11:28 (174 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 09-11-2023, 12:03

Mijn redenering is altijd,

Wat is er stuk, kan ik dat repareren of niet, zo niet dan pas weggooien.
Bedoel ik wil weten wat er stuk is.
Is dat wel of niet in de mogelijkheden dat te repareren.
Ik weet dan in ieder geval wat er stuk is.

En zie hier bij wat meer onderzoek kom je ineens meer te weten over die printkoppen.
Had me ook nooit zo verdiept in die dingen.
Wist wel beetje globaal.

Klopt, ik wist ook alleen dat er twee verschillende methodes waren om de inkt ui de spuitmondjes te krijgen, weer wat geleerd.
Zoals ik al schreef, lijkt dat systeem, welk van de twee dan ook gehanteerd wordt, goed te werken, omdat de afdrukken prima zijn voor een korte tijd.
Ik moet dus uitvogelen hoe de printkop zijn inkt uit de cartridge haalt en wanneer. De kop zal dus op een of andere manier daarmee contact moeten maken. Aanzuigen zou kunnen door na aansluiting de kop te activeren en door inkt in de "spitbak" te spuiten, een vacuum creëren om inkt uit de cartridge te zuigen. Er wordt dan letterlijk wel inkt verspild bij iedere kopvulling. Bovendien is, voor zover ik elders gelezen heb, een luchtbel in de kop een verstorende factor. Hoe dat allemaal in deze printer werkt weet ik nu nog niet.
Veel lezers zullen me een zeurpiet vinden en adviseren maar gauw een nieuwe printer te kopen.
Dat is nou juist wat we niet meer willen in deze wegwerpwereld. Een foutje en het wordt weggeknikkerd, ook al omdat de handel liever nieuw verkoopt en een specialist die het zou kunnen repareren onbetaalbaar is.
Het monteren van een onderdeeltje van een paar euro kan dan wel honderden euro's kosten.
Ik schreef het ergens al eerder:
Mijn eega heeft een stoomstrijkijzer wat niet meer stoomde en maakte aanstalten om maar een nieuw te kopen. Zo te horen werkte het mechaniek uitstekend. Na enig onderzoek bleek een rubber o-ringetje verdroogd te zijn waardoor de aansluiting van de afneembare watertank niet meer afsloot. Een rubber ringetje van tien cent en het apparaat werkt weer perfect. Ga met zo'n ding maar eens naar de winkel. Het eerste wat ze vragen of zeggen, "hoe oud is het?" alsof de leeftijd altijd bepalend is om een apparaat even te bekijken.......en te beslissen dat herstel duurder is als nieuw.
Ik weet het, met handel kun je in kortere tijd meer verdienen als met repareren. IK ben natuurlijk hopeloos ouderwets opgevoed. Een nieuw ijzer is weer beter, want dat heeft bovendien een schermpje en kun je vele strijkmodes programmeren. De meeste gebruikers zetten het ding gewoon aan en gaan strijken.

powered by my little forum