Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter (Toestel of techniek)

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 02-10-2011, 08:34 (4600 dagen geleden)

Bij enkele toestelletjes zoals o.a. de Schaub Lorenz Touring automatik T60 hoor ik een hoge irritante fluittoon bij gebruik van een gestabiliseerde regelbare netvoeding.(zo'n lichtnetadapter die je kunt regelen van 1,5 tot 12 V) Ik heb nog een ander exemplaar van netvoeding en daar is dezelfde fluittoon aanwezig. Tussenschakeling van een weerstand brengt wel verbetering maar als je dan op de verlichting duwt valt de klank weg. (zelfde bij Grundig Europe Boy 210)
Wie kan enkele tips geven? Groeten,
Ludo

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2011, 10:37 (4600 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Gewijzigd door soundman2, 02-10-2011, 10:43

Waarschijnlijk gebruik je een zgn schakelende adapter, waarbij de spanningsverlaging geheel electronisch plaatsvindt.
Dat kun je zien aan het formaat, voelen aan het gewicht van de adapter en meestal hebben ze een universele netspanning, zo van 90 tot 240 volt. Die dingen storen vooral op am ontvangers.
Je kunt beter een ouderwetse adapter gebruiken, al dan niet gestabiliseerd. Daar zit een normale nettrafo in en dito gelijkrichting. Stabilisatie wordt meestal simpel door een transistor geregeld.
Nu kun je nog last hebben van het schakelen van de diodes, wat ook weer storing oplevert. Meestal is het voldoende als je de gelijkrichtdiodes overbrugdt met condensatoren van 22nF.
Wat je met een weerstand wil bereiken is me niet duidelijk, gewoon een probeersel zonder technische onderbouwing.

Soundman2

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-10-2011, 16:56 (4600 dagen geleden) @ soundman2

Een weerstand vormt een pi-filter, maar niet zo'n goeie. Inplaats van een weerstand dus een spoeltje gebruiken en 2 (folie)condensatortjes.

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-10-2011, 13:14 (4600 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Het lijkt me duidelijk dat die fluittoon door de voeding veroorzaakt wordt. Die fluittoon kan via het voedingskabeltje of door instraling in de ontvanger terecht komen. Dat laatste kan dan weer via de antenne of door demodulatie in het laagfrequentdeel. Het kan ook nog allemaal tegelijk een rol spelen.

Die serieweerstand in de voeding lost niks op. Wat je kunt proberen is een condensator parallel aan de voeding. Een elcootje van zo'n 10-22uF bijvoorbeeld. Als dat niet (voldoende) helpt, zul je naar andere voedingen om moeten zien. Voedingen die beter gestabiliseerd en afgeschermd zijn. Er zijn nog wel wat andere trucjes maar die vereisen meer kennis van zaken en garanderen ook dan nog geen succes.

petrus bitbyter

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door ruudtx @, Utrecht, 02-10-2011, 14:14 (4600 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Gewoon een simpele goedkope ongestabiliseerde voeding gebruiken.
Zo precies komt de spanning bij een transitorradio er niet op aan, met batterij voeding rammelde het voltage ook wel eens.
Meestal zit er extra afvlakking bij het HF circuit zodat onnodig "lopen" van de local oscilator wordt voorkomen.

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door Pieter Vos @, 02-10-2011, 18:17 (4600 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Zie ook mijn bijdrage over de netvoeding van transistor radio's
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=entry&id=7739

mvg, Pieter.

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 02-10-2011, 19:51 (4600 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik ga dit schema zeker uitproberen. De weerstand in de collectorleiding is toch 13 Ohm? Alvast bedankt voor de reactie en de nuttige informatie.
Ludo

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door Pieter Vos @, 03-10-2011, 16:43 (4599 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Ik ga dit schema zeker uitproberen. De weerstand in de collectorleiding is toch 13 Ohm? Alvast bedankt voor de reactie en de nuttige informatie.
Ludo

Hallo Ludo,

Zie mijn aanvullende opmerking op: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=7747

mvg, Pieter.

Irritante fluittoon bij gebruik van lichtnetadapter

door soundman2 @, Wouw, 03-10-2011, 16:54 (4599 dagen geleden) @ Pieter Vos
Gewijzigd door soundman2, 03-10-2011, 16:56

Ik ga dit schema zeker uitproberen. De weerstand in de collectorleiding is toch 13 Ohm? Alvast bedankt voor de reactie en de nuttige informatie.
Ludo


Hallo Ludo,

Zie mijn aanvullende opmerking op: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=7747

mvg, Pieter.

Een vaste (78XX)of instelbare (LM317)regulator werkt nog beter en vergt minder onderdelen. Bij een vaste geen en bij een regelbare twee weerstanden. De regelaars zijn kortsluitvast, thermisch begrensd en makkelijk te verkrijgen.

Soundman2

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door Pieter Vos @, 04-10-2011, 16:38 (4598 dagen geleden) @ soundman2

Een vaste (78XX)of instelbare (LM317)regulator werkt nog beter en vergt minder onderdelen. Bij een vaste geen en bij een regelbare twee weerstanden. De regelaars zijn kortsluitvast, thermisch begrensd en makkelijk te verkrijgen.

Soundman2

Zeker, ik ken de voordelen van de regulator IC. Met name de LM317 heb ik regelmatig toegepast. Maar toen stuitte ik op de onverwachte en merkwaardige situatie dat een voeding met een LM317 stoorde op mijn SONY icf2001D radio.

Bovendien soms heb je geen LM317 op de plank liggen en dan weer gelijk weer moeten bestellen.... Eerst maar iets samenstellen van wat er nog in de eigen onderdelen bakjes ligt.

Tenslotte vind ik het ook een sport om zonder het gebruik van IC's een schakeling te maken, juist voor het gebruik met toestellen die ook zonder IC's zijn gemaakt, zoals de vroege transistor radio's.

Ieder zijn vrije keuze, lijkt mij.:-) :-) :-)

Met vriendelijke groet, Pieter.

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door soundman2 @, Wouw, 04-10-2011, 16:51 (4598 dagen geleden) @ Pieter Vos

De geïntegreerde regelaars, die hier bedoeld worden zijn analoog en zullen normaal gesproken niet storen. Er zitten geen oscillators in o.i.d.
Wat wel belangrijk is is de bedrading. De elco voor en na het ic, moeten via heel korte bedrading met het ic verbonden worden. De elco aan de uitgang moet niet groter zijn dan een tiental uF.
Belangrijk is het ook om de in en en uitgang te ontkoppelen met een condensatortje van ca 100nF, het liefst multilayer. Op deze manier wordt voorkomen dat ongewenste oscillatie optreedt.
Van belang is het om de gelijkrichterbrug te ontstoren. De elco na de gelijkrichter wordt alleen gedurende de toppen van de sinus bijgeladen. Dat gaat gepaard met vrij hoge stromen. De huidige Si diodes hebben een vrij scherpe schakelkarakteristiek en dat leidt tot storingen in voornamelijk AM ontvangst. De diodes kunnen wat softer gemaakt worden door er condensatoren van 22....47 nF aan parallel te schakelen.

Soundman2

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door Fred101, 08-10-2011, 09:26 (4594 dagen geleden) @ soundman2

Een niet goed gebruikte regelaar, je kan het je niet voorstellen maar het gebeurd toch, kan gaan oscilleren. Als je het datasheet volgt werkt zo'n ding perfect. Stabiel en schoon.
In trouble shooting analog design van Bob Pease wordt er nog verder op in gegaan.

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door Laurens @, Zaandam, 08-10-2011, 09:43 (4594 dagen geleden) @ Fred101

Sterker nog, je kan een LM317 inzetten als oscillator in een radiozender! Zie http://www.sm0vpo.com/tx/317-tx.htm

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door Pieter Vos @, 08-10-2011, 13:36 (4594 dagen geleden) @ Laurens

Sterker nog, je kan een LM317 inzetten als oscillator in een radiozender! Zie http://www.sm0vpo.com/tx/317-tx.htm

Hallo Laurens,

Zo zie je maar. In de meeste gevallen heb je met een regulator IC een prima gestabiliseerde gelijkspanning. Maar als de belasting naast zuiver ohmse ook reactieve (inductieve en/of capacitieve) eigenschappen heeft, kan dit aanleiding zijn tot ongewenst oscilleren!

Dat is nu eenmaal altijd het risico met elektronica (als IC of met losse componenten gebouwd) die inwendig een flinke versterking heeft in combinatie met (in bepaalde frequentie gebieden) een flinke faze draaiing.

mvg, Pieter.

Voedings IC of losse componenten gebruiken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-10-2011, 10:23 (4594 dagen geleden) @ Fred101

Ik heb dat laatst gehad met een schakelende voeding.
24Vdc in en div spanningen uit 5V,+-15V,200Vdc.

Klacht soms start het apparaat niet of slecht op en valt soms uit.
Bij test helemaal niets aan de hand, ook niet na uren aan staan.

Pas bij variëren ingang 24V dc opeens bij 25,2V stond de boel te oscilleren, bij 25,5V stopte dat weer.
Daar toestel op accu's draait is natuurlijk er een gerede kans dat de voeding inderdaad ergens tussen die 25,2 en 25,5V eens komt te staan.

In principe als je de gewone LM78xx of Lm3x7 regelaars volgens opgave netjes opbouwt werkt dat uitstekend.
Als je er rare dingen aanhangt met vreemde puls vragende schakelingen moet je wat meer je best doen om de zaak stabiel te houden.

Dergelijke fout heb ik gehad met mijn regelbare labvoeding.
De een of ander apparaat bij test over de schreef, typisch kon geen enkele fout vinden.
Wat bleek de stroombeveiliging van de labvoeding ging oscillerend in werking door de typische stroomvraag van het apparaat.
Die verlaagde ook de spanning enz enz.

powered by my little forum