Schakelaars wereldontvanger, Tokyo skylark double conversion (Toestel of techniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 07-10-2011, 20:56 (4595 dagen geleden)
Gewijzigd door Roland Huisman, 07-10-2011, 20:58

Hoi!

Ik heb hier een wereldontvanger met rampzalige kwaliteit schakelaars.

Gezien de hoeveelheid banden vind ik het een leuk ding om naar verweggistan te luisteren. Maar alle AM banden hebben de kwaal dat de schakelaar geen contact maakt. Je moet hem ingedrukt houden om de geselecteerde band aan de praat te houden.

Ik krijg het idee dat het allemaal geoxideerde zilveren contacten zijn. Heeft iemand een goed truukje om dit goed te krijgen? Dus graag zonder chemicaliƫn die na een half jaar je schakelaars helemaal weggevreten hebben... ;-) :-D

Verder moet ik zeggen dat ik het sowieso beroerde elektronica vind dat toegepast is. Maar gezien de goede gevoeligheid hebben ze het toch niet zo gek gedaan...

[image]
[image]
[image]
[image]

Alvast bedankt!

Groeten, Roland

Schakelaars wereldontvanger, Tokyo skylark double conversion

door Laurens @, Zaandam, 07-10-2011, 21:28 (4595 dagen geleden) @ Roland Huisman

De beste methode is om de schakelaar uit te bouwen en deze in een ultrasoonreiniger schoon te maken. Vervolgens smeren met een geschikt smeermiddel, Kontakt WL is dat geloof ik.

Als lapmiddel kun je tunerspray proberen. Tuner 500 laat geen resten achter en is niet agressief. Dat kan ook een nadeel zijn, het kan zijn dat je de schakelaars er niet helemaal schoon mee krijgt...

Schakelaars wereldontvanger, Tokyo skylark double conversion

door Arjan Havelaar @, 07-10-2011, 21:42 (4595 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Ik weet niet of je het kent, maar bij ons op het werk gebruiken we dit spul.
Is bedoeld om fluxresten te verwijderen maar werkt ook prima voor vervuilde printen.
Ik heb geen idee of het hiervoor ook werkt, maar ik vermoed van wel.

Het is volgens mij niet voor particulieren in de handel, maar misschien kun je via je werk (jij zat toch ook in de electronica?) wat regelen?

Met vriendelijke groet,

Arjan

Schakelaars wereldontvanger, Tokyo skylark double conversion

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2011, 16:43 (4594 dagen geleden) @ Roland Huisman

Zilveroxide lost op in ammonia. Je zou kunnen kijken welke contactspray ammonia bevat. Ammonia is voor zover ik weet niet erg agressief.
Ben je een type dat er niet voor schroomt om een horloge uiteen te halen en zonder dat er veertjes wegspringen, dan kun je het arretteermechanisme van de schakelaar opheffen en de schakelschuiven voorzichtig eruit halen. Je kunt dan de sleepcontacten en de vaste contacten schoonmaken. Let wel goed op de positie van de sleepcontacten, die hoeven niet altijd op dezelfde plaats te zitten.
daarna kun je nog siliconenvet erop doen, zodat oxidatie langer weg blijft.
Je hebt toch wel gecontroleerd of er geen pennen van de schakelaar los in de print zitten.
Je kunt ze aan de bovenzijde doorverbinden en uitvogelen welk contact of contacten er slecht zijn.

Soundman2

Schakelaars wereldontvanger, Tokyo skylark double conversion

door Roland Huisman @, Zwolle, 25-10-2011, 11:19 (4577 dagen geleden) @ Roland Huisman

Mensen bedankt voor de reacties! Ik zal eens kijken wat het makkelijkste is.
Volgens mij moet ik inderdaad het hele ding uit elkaar nemen...

Groeten, Roland

powered by my little forum