Gezocht (Gezocht)

door Henk Snijder @, Groningen, 16-10-2011, 15:04 (4585 dagen geleden)

Geachte Forum leden,
Heb op dit moment een probleem met een op leeftijd zijnde Sony versterker
Type:TA-343
Veel gekenter in het rechter kanaal,voor zover ik na kan gaan zit het probleem
in de eindversterker en wel IC 601 type STK 463.staat op het schema als
Power AMP IC Board
Wie kan mij aan een vervanger helpen.
Bij voorbaat dank.

Gezocht

door snameroc @, Etten Leur, 16-10-2011, 15:38 (4585 dagen geleden) @ Henk Snijder
Gewijzigd door snameroc, 16-10-2011, 15:39

Op ebay zit een handelaar in dergelijke stk ic's die verkoopt nieuwe exemplaren voor redelijke prrijzen.
Vorige maand nog een gekocht.
http://www.ebay.nl/itm/1x-Hybrid-IC-STK463-ST-463-Dual-Audio-Amp-2x25W-/310289716702?pt=Bauteile&...
Ik weet niet of de link werkt maar voor 8 euro heb je er een.

Gezocht

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2011, 17:05 (4585 dagen geleden) @ snameroc

Het nadeel via ebay is, dat je de herkomst niet weet van die STK's. Er is een levendige handel in fakes, die nog niet in de schaduw kunnen staan bij het origineel. Soms gaan ze in de testfase al in de fout.
Ik heb ooit eens een fake geleverd gekregen en na het openbreken, bleken de eindtransistoren nog niet een kwart zo groot als bij het origineel. Dus gaat het meteen weer stuk, denk dan aan dit fenomeen.

Soundman2

Gezocht

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-10-2011, 19:55 (4585 dagen geleden) @ Henk Snijder

Wellicht heb je het al gedaan, maar zoniet bekijk de soldeerpunten van de IC's eens heel nauwkeurig met een loep.

In mijn Sony receiver STR-DE405 waren van het driver IC een stuk of 4 pootjes losgescheurd van de soldeereilandjes. Ik heb het IC eruit gesoldeerd, zowel de pennen van het IC als de soldeereilandjes op de print goed schoongemaakt met désoldeerlitze en opnieuw vertind. Daarna het IC er weer in gesoldeerd en de receiver speelt nu al weer een jaar of 4 dag in dag uit zonder problemen.

Gezocht

door snameroc @, Etten Leur, 16-10-2011, 21:23 (4585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik ga er vanuit dat er na losse solderingen van de stk is gekeken maar melden is nooit verkeerd.
Wat de fake betreft soundman ik weet dat ze bestaan en ook ik heb er van Aswo wel eens een fake gehad maar bij de duitse ebay verkoper heb ik 4 weken terug nog een ander type stk gekocht welke keurig volgens vemelding geleveverd werd inclusief rekening.
En de eigenaar van de versterker waar die nu inzit is dol gelukkig want in de reguliere handel was de stk2139 die ik zocht niet meer leverbaar.Dus ik vond het de gok waard.
Wel ook de ontcoppelcondensatortjes rond de stk controleren wand deze zijn vaak de oorzaak van het defect gaan van de stk

Gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-10-2011, 21:26 (4585 dagen geleden) @ Henk Snijder

Indien er elco'tjes en grotere elco's in de signaalweg en rond de STK zitten, kan het lonen die eerst eens goed door te lichten. Heb ik bij oudere Sonyversterkers vaker gezien en zijn in het algemeen ook slijtagedelen. Normaalgesproken komt rommelen, ruisen en knetteren het meest uit halfgeleiders (zoals eventueel dus ook die STK), tantaalcondensatoren (in Sony nog niet tegengekomen), losse solderingen, rotte schakelaars.

Sowieso is het aan te bevelen altijd een signaltracer te gebruiken om vast te stellen of het gerommel echt uit de eindtrap komt.

Gezocht

door Henk Snijder @, Groningen, 22-10-2011, 21:23 (4579 dagen geleden) @ Henk Snijder

Bij deze wil ik een ieder bedanken voor zijn inbreng.
Ben de afgelopen week maar aan het meten&weten geslagen.
Kwam er op een bepaalt moment achter dat er een lekstroom liep
van de koeler van de STK463 naar het frame.
Orginele isolatie tussen beide componeten was sterk veroudert,deze
vervangen door twee lagen cello tape.
Alles weer gemonteerd,en walla het speelt weer zo als het ooit bedacht was.
Ben voorals nog even klaar met transistoren,volgende project is een defect
in een Fada 44 buizen toestel uit 1938 hoe dit afloopt kun je op het Buizen
Forum lezen,nog bedankt en tot de volgende keer.

Gezocht

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-10-2011, 23:27 (4579 dagen geleden) @ Henk Snijder
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 22-10-2011, 23:50

Orginele isolatie tussen beide componeten was sterk veroudert,deze
vervangen door twee lagen cello tape.

Mooi dat het weer werkt.
Maar sellotape? Ik zou het niet hebben verzonnen :-)
Mijn eerste gedachte zou zijn gegaan naar mica, zoals dat al heel lang voor TO-3 behuizingen wordt toegepast. Hier zal ook wel weer de beroepsdeformatie een grote rol spelen: "als het niet origineel is, kan het niet goed zijn".

Improvisatie is het ware kenmerk van de hobbyist: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. :)

Gezocht

door snameroc @, Etten Leur, 23-10-2011, 18:24 (4578 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Volgens mij hoeft de stk helemaal niet geisoleerd opgesteld te worden.
Maar door er mee bewogen te hebben, hebben eventuele losse verbindingen bewogen.
Op zich kan cellotape wel voldoen immers warmer dan 65 graden wordt het bij normaal gebruik zomaar niet.
En als het werkt is het goed zou ik zeggen echter losse contacten melden zich altijd retour is mijn ervaring.
De tijd zal het leren.
Veel plezier ermee

Gezocht -foutieve oplossing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-10-2011, 19:21 (4576 dagen geleden) @ Henk Snijder
Gewijzigd door Maurice, 25-10-2011, 19:23

Betreft Isolatie is het goed,

Betreft warmte overdracht verkeerd.

De tape isoleert teveel de warmte overdracht.

Zal een tijdje goed gaan, maar bij wat vollast wordt de module gewoon te heet omdat de warmte slecht wordt overgedragen.

Daarbij bij die warmte gaat de lijm van de tape drijven en druipt er tussen uit.
Daarmee ook nog eens de druk gaat afnemen van het klemmen. Dus na een maand of wat kun je de schroeven nog eens aanhalen.

powered by my little forum