Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver (Toestel of techniek)

door paulvo @, 31-01-2024, 23:54 (91 dagen geleden)
Gewijzigd door paulvo, 31-01-2024, 23:55

Op het audio PCB in de Nordmende Transita S 49m (S33) radio, heb ik geprobeerd om de ruststroom van de eindtransistoren dmv trimmer R173 af te regelen. Echter geraak ik slechts aan de voorgeschreven 6mA als de loper helemaal naar een uiterste kant is gedraaid (kant van de thermistor R175.

Elk der eindtransistoren zit bij deze radio geklemd in een koelvin, welke bestaat uit een metalen strip die enerzijds aan de afscherming rondom de uitgangstransfo vastgesoldeerd zit, en aan het vrije uiteinde voorzien is van een krul die de eindtransistor omvat. Het is dus niet evident om de eindtransistoren te verwijderen. Ook zit de afscherming van de uitgangstransfo nog eens geklonken en gesoldeerd op de PCB. Die is dus niet zo een-twee-drie losgesoldeerd.

Ik heb enkel de aansluitingen van de eindtransistoren vrijgemaakt, en via meetklemmetjes op een transistortestertje uitgemeten.

Meetresultaten:
Tr10 :

  • hFE = 74-76
  • Ube = 116 mV
  • Ic= 0,95mA
  • Iceo = 0,19mA
  • Ices = 11 µA

Tr9 :

  • hFE = 80-82
  • Ube = 127-131 mV
  • Ic= 1,6-1,7 mA
  • Iceo = 0,79-0,85mA
  • Ices = 28-30 µA

Het probleem met de radio is dat hij niet zo zuiver speelt. Ik heb in de TA-stand een audiobron aangesloten, en ook geprobeerd met een andere luidspreker.
Alle elco's op de audio PCB zijn gecontroleerd en gebeurlijk vernieuwd.
De driver transistoren Tr7 en Tr8 (beide AC151) lijken in orde te zijn. Vandaar dat ik bij de eindtransistoren terechtkwam.

Zou Tr9 vervangen moeten worden ? Deze lijkt wel behoorlijk wat lekstroom te hebben...

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door Goldline @, Oranjedorp, 01-02-2024, 11:17 (91 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Goldline, 01-02-2024, 11:20

Meet of luister op de primaire ingang van de drivertransformator, eventueel de tegenkoppeling loshalen.
Klinkt dit oke, zit het in de eindtrap, eindtorren blijken goed te meten.
Kontroleer de componenten van de ruststroom instelling.
en natuurlijk meet beide trafo's.
Succes !

[image]

--
Cees PA1DBA

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door soundman2 @, Wouw, 01-02-2024, 14:12 (91 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 01-02-2024, 14:19

Werkt een van de eindtransitors niet?
De russtroom wordt voor beide gelijk gemeten en in de emitters zit een gezamelijke weerstand, daar kun je ze dus ook niet separaat meten. De enige mogelijkheid om in de schakeling te meten is de spanningsval te meten over de collectorwindingen. Vaak zijn die bifilair gewikkeld en hebben ze dezelfde DC weerstand. Over beide wikkelingen moet dan uiteraard dezelfde spanning vallen.
Met het toestel uitgeschakeld, kun je eventueel ook eerst de DC weerstand van de collectorwikkelingen meten. Als je de weerstand weet, kun je van iedere eindtor de collectorstoom bepalen.
Je kunt ook de emitterweerstand opdelen in twee van twee Ohm. Zodanig dat elke tor zijn eigen emitterweerstand heeft.
Bij de oorspronkelijke schakeling zal de transistor die de meeste stroom trekt, in het slechtste geval de andere uitschakelen. De eindtransistoren horen daarom binnen strenge toleranties gepaard te zijn.
Overigens kun je de eindtrap ook met een scope controleren. Je sluit dan bijv een defecte luidspreker uit. (vuil in de luchtspleet bijv.)

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 01-02-2024, 15:09 (91 dagen geleden) @ paulvo

Hoe hoog is de spanning welke over de diode staat?
Als deze te hoog is werkt de ruststroom instelling
ook niet zoals 't moet.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door paulvo @, 02-02-2024, 00:25 (90 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Ik heb intussen de twee eindtransistoren eruit kunnen wrikken, dus 'in-circuit' meten kan ik voorlopig even niet.
Wel heb ik de "X 0,7 St10" diode eruit gesoldeerd, en afzonderlijk nagemeten. Hoewel hij met + en - gemerkt is, is de kathode de kant die met + gemerkt is !

Als ik nu deze diode in serie met een 1K2 weerstand op 7,5V aansluit, loopt er 10 mA doorheen en staat er 0,82 V over de diode.
Vervang ik deze diode door een 1N4148, loopt er ook 10 mA doorheen, maar staat er slechts 0,70 V over de diode.

Ik weet niet wat precies de functie van de diode is, maar als er 0,47 V over hoort te staan, zit het werkpunt ervan ergens in (het begin van) de knie van de curve... Zeker voor een Si diode.

Vermoedelijk is de vervangweerstand van het geheel van 1 Ohm emitterweerstand, de beide basis-emitter juncties, de twee halve secundaire wikkelingen van V1 (ganse sec op DC weerstand gemeten 84 Ohm) en de 100 Ohm trimmer, een laagohmige shunt over de diode.
Maar wat is diens functie dan precies ?

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door Armand @, België, 02-02-2024, 14:53 (90 dagen geleden) @ paulvo

Ziet die diode "X 0,7 St10" eruit als een gewone diode of is het een blokje met + en - en onderaan 2 pootjes?
Zo'n blokje zit in mijn Blaupunkt Derby en zorgt voor de bias en blijkt een selenium cel te zijn met enkele plaatjes selenium.

Groeten, Armand

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2024, 18:24 (90 dagen geleden) @ paulvo

Als ik het snap lopen de DC stromen als volgt, tbv basis stroom.

De gegeven spanning 0,47V heeft denk ik meer met knooppunt R174/R177 te maken
dan met die diode.

Diode lijkt me meer een beveiliging.

[image]

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2024, 18:31 (90 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 02-02-2024, 18:40

Oh 0,7 ST10
Zo'n Seleen Stabilisatoren?
Hier de 0,7 ST1 dan
Dat zijn soort Zeners inderdaad

EDIT: Zeners die ook elk met stappen van 0,7V oplopen.
Afhankelijk van aantal gestapelde cellen.

ST10 dan mogelijk 10 mA??

[image]
[image]

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door paulvo @, 03-02-2024, 13:51 (89 dagen geleden) @ Maurice

@Armand en Maurice: de diode in kwestie is inderdaad het blauwe blokje met + en - gemarkeerd.
Heb nog een interessante beschrijving gevonden op Vintage-Radio : vooral de Bias Stability Circuits. Daar wordt ook een diode gebruikt om de basis-emitter junctie temperatuur wijzigingen van de eindtransistoren te volgen.

Het gekke vind ik wel dat zowel de NTC (R175) als diode V17 zich op ruime afstand van de eindtransistoren bevinden. De NTC zit zelfs nog achter de input transfo! Behoorlijk ver van zowel de driver transistoren als de eindtransistoren.

Maar superbedankt voor de datasheets en info van de 0,7 St10! Ik kreeg ze niet opgegoegeld ;-)

Nordmende Transita S 49m (S33) speelt onzuiver

door jan broer @, TWELLO, 01-02-2024, 15:43 (91 dagen geleden) @ paulvo

Bij mij was de ntc weerstand niet goed meer,kon de rust stroom niet goed meer instellen daardoor,vooral naar half uurtje spelen werden de eindtoren warm:-|

powered by my little forum